Digitale Video 1) Van analoog naar digitaal 2) Keuzes en consequenties 3) Compressie Methodes en Codecs 4) Toekomst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van “Mechanische Televisie” naar het “HDTV tijdperk”
Advertisements

Media Player en Video files Paul de Vries Lumière technische avond.
Een keuze in video streaming
High Definition video..
VIDEOOM 2010.
Deel van de cursus: “ Filmen voor gevorderden”
Smart TV het 3D gebeuren.
Kleur en lichtinval op tekst geven Tekst 3 Dimentioneel maken
Converteren met Edius 5 naar Blu ray mpeg -2
Avchd converteren met edius 5 HQ DV mpeg 2 Mario Somers1 Converteren met Edius 5 HQ DV mpeg 2 voor weergave op Blu ray Wanneer we DV beelden willen weergeven.
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
De basis: Windows Movie Maker Haal versie 2 binnen Het klassieke taakvenster: importeren, bewerken, opslaan. Voorstelling van enkele montageprogramma’s.
VAN SD NAAR HD De overgang naar hoge resolutie. Wat is HD?  1280 x 720  1920 x 1080  HD ready (platte televisies)  Altijd breedbeeld.
Probleem…… Kast vol met DVD films….. En een kapotte DVD speler.
CvM-S./6-07 Een nieuwe camera kopen irritaties 1.Uitrusting van de camera: -Geen DV in, en DV uit meer -Geen Fire wire, alleen USB (1) -Geen microfoon.
23 scholen, 1001 mogelijkheden 1 School voor Uiterlijke verzorging Expert in Beeld + Expertfilm Montage Expert Student School voor laboratorium-, milieu-
Photoshop Sessie 1. Na deze eerste sessie…  Basiskennis digitale Photografie  Postkaarten ontwikkelen  Collages maken  …  Gelanceerd!
Informatica klas 4 Hoofdstuk 1
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Adobe Premiere CS4 – Edius 5.5 – Adobe Elements 7.
Animaties maken met Monkeyjam
DSLR camera Digital Single Lens Reflex camera. Digital Single Lens Reflex camera.
Informatieverwerkende systemen
MP3 Compressie van geluid.
Consumenten elektronica Consumenten elektronica Wat gaan we behandelen? Telefoneren Fotograferen Radio en Muziek Televisie kijken Video/Film.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Videokaart en Blu-ray speler
Digitale foto Megapixel à 3 bytes = 12 Megabyte.
Werkgroep les 3 cameravormgeving & decoupage Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Elke middenklasser PC voldoet en is 128Mb geheugen voldoende. Hoewel meer wenselijk kan zijn als u veel geluid gaat bewerken. Het geluid opnemen kan met.
1 Video Multimedia Rein van den Boomgaard Universiteit van Amsterdam.
Digitale fotobewerking Seniorweb
Foto’s verkleinen woensdag 25 januari Foto’s verkleinen Foto’s zijn te verkleinen door middel van: resolutie aanpassen bijsnijden/uitknippen.
ELIS – Multimedia Lab Multimedia academiejaar 2006–2007 Practicum 2: Videocodering 26 februari 2007 Sarah De Bruyne Multimedia Lab vakgroep Elektronica.
ELIS – Multimedia Lab Multimedia academiejaar 2006–2007 Practicum 3: Codeerefficiëntie 12 maart 2007 Sarah De Bruyne Multimedia Lab vakgroep Elektronica.
Technische universiteit eindhoven 1 1 OO2-project: Beeldbewerking G. de Haan EH9.27.
Lightworks Januari 2012 Rudiger. Frame rates PAL 720*576 ratio frames/sec NTSC 720*480 ratio frames/sec 4/3 16/9 formaat 1080i interlaced.
DIGITALE FORMATEN OEFENOPDRACHTEN
PANASONIC AG--‐HMC81E. INSTELLINGEN Gewicht: 3 kg. 16:9 of 4:3 formaat 3 megapixel imager ( )
 Doel  Doelgroep  Aanloop  Userstudy  Resultaten  Ervaringen van de gebruiker  Besluit 1.
Contributie van videomateriaal voor broadcast Klaas-Pieter Looren de Jong.
Controle over de belichting
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Van Pal naar HD. Wat zijn de verschillen? HD 5 maal scherper als PAL Aanzienlijk rustiger beeld Mogelijkheid om een “thuisbioscoop” te realiseren Aanzienlijke.
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Montage en Nabewerking
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Computer Graphics Technische Informatica
Afbeeldingen op je webpagina
Sketchup 2014 Les 9.
Remco Slager & Ruben van Uden Present. Overzicht  Geschiedenis Geschiedenis  De werking Hardware Codecs  Het verschil tussen HD formaten en de CD/DVD.
H51PHOTOSHOP 1 Les 4 Hagar: Vullen. audiovisueel centrum meise 2 Overzicht Elementaire handelingen  Vullen  Patronen.
Opslag Formaten.
 Beeld en geluid samendrukken  comprimeren Hoe doe je dit ?  Puntjes die hetzelfde zijn als 1 geheel beschouwen ⇩ Afhankelijk van het bestandstype.
BITS EN BYTES. bit De bit is de kleinste eenheid van informatie, namelijk een symbool of signaal dat twee waarden kan aannemen: aan of uit, ja of nee,
Beeldbewerking les 3. beeldbewerking 1.formaten (soorten bestanden) 2.dragers (media) 3.opdracht: foto’s bewerken.
Beeldbewerking.
DIGITALE FOTOGRAFIE V.10. DIGITALE FOTOGRAFIE Een inleiding in de digitale fotografie Info op website:
Paulien De Fraine, Thomas Hayen, Tibo Knockaert, Imran Muhammad
H.D.T.V. Beeldopbouw.
Interactiviteit Deze PowerPoint hebben geen animaties of overgangen, maar kunnen er wel gebruiken. Voer max 1 animatie in per dia Kies maximaal 2 soorten.
Basis videobewerking.
Informatica-Actief Thema: Informatie en communicatie Hoofdstuk:
Informatieverwerkende systemen
Daar is heel veel mee mogelijk
Omzetting van kleur naar zwart wit
Transcript van de presentatie:

Digitale Video 1) Van analoog naar digitaal 2) Keuzes en consequenties 3) Compressie Methodes en Codecs 4) Toekomst

Analoog Rules - Door ontwikkeling vastgezet - Voor kleurweergave 3 lagen: RGB Emulsie (cristal halyde) - Beeldafdruk door Lichtgevoelige emulsie Voor Ontwikkeling Na Ontwikkeling

Vertaling naar 1tjes en 0tjes - Pixel gebaseerd - Per Pixel 3 kanalen: RGB - 8-bit aan gradatie per kleur(2⁸=256) 1 bit 4 bit 8 bit - 256³=16.777.21(miljoenenkleuren) - 3x8 = 24 bit per pixel (+Alpha Kanaal 32bit)

Rekenopdracht Hoeveel Mogelijke kleuren bij: - 10bit? - 12bit? - 14bit? Hoeveel actieve pixels telt: - SD PAL? (720 p. breed, 576 p. hoog) - 720p? (1280 p. Breed,720 p. hoog) - 1080p? (1920 p. breed, 1080 p. hoog) - Pixel gebaseerd - Per Pixel 3 kanalen: RGB - 8-bit aan gradatie per kleur (2⁸=256) - 256³=16.777.21 (miljoenenkleuren)

Ongecomprimeerd 8-bit - SD pal 720x576 = 414.720 pixels - HD 720p 1280x720 = 921600 pixels - HD 1080p 1920x1080 = 2.073.600 pixels - x 24bit (3x8bit) = VEEL DATA!

Kleurcompressie chromatic Sub Sampling: 4:2:2, 4:1:0, 4:4:2 etc. Race Tegen de Klok Beeldcompressie macrobloks; samenvoegen van pixels met vergelijkbare waarde Kleurcompressie chromatic Sub Sampling: 4:2:2, 4:1:0, 4:4:2 etc. Compressie nodig:

Interframe en Intraframe Compressie - I-frame: (intra, reference, key frame) zelfstandig beeld - P-frame (predicted): baseerd zich op dichtstbijzijnde voorgaande I- of P- frame - B-frame (Bi-directional) baseerd zich op voorgaande en nog komende I- en P- Frames - Open/Closed GOP Structure - Intraframe: Compressie per frame - Interframe: Compressie op basis van meerdere frames (GOP structure) I-frame, P-frame en B-frame (tussen 5-20 frames per groep)

Video Formaat Eigenschappen Resolutie : SD, 720, 1080, 2K, 3K, 4K etc.) Frame Rate: 24, 25, 29.97 Bitdiepte: 8, 10, 12, 14 bit Codec: MPEG4, XDCAM, Prores, DV, etc Scan Methode: Progressief/Interlaced PAL, NTSC, HDTV Frame Aspect Ratio 4:3, 16:9, 1.85:1, 2.39:1 Pixel Aspect Ratio CCIR 601, HD1440x1920, Square

Korte Opdracht Start FCP en/of Premiere pro Onderzoek de videoformaat Eigenschappen van 5 clips

AV-Industrie Codecs Video Aquisitie - Uncompressed 8- en 10-bit - Redcode, Arrie Raw, Cineform - Apple Prores (HQ, LT) - XDCAM (HD, EX, IMX) - HDV, DVCPRO HD - DV, DVCAM, DVCPRO Video Deliverables - MPEG2 (DVD, Blu-ray) - MPEG4 (H.264, Blu-ray) Animatie - Animation, Photo JPEG 2000 - TIFF/TARGA/JPEG Sequences

Codec vs Extensie Extentie: .mov of .avi of .mp4 of .flv Een bestandsformaat Codec: DVCAM of HDV of Prores Een Compressiemethode Let op: Mpeg is codec EN extensie!

Het alpha kanaal Alpha kanaal is een vierde videokanaal (naast RGB kanalen) waarin een matte wordt opgeslagen. Zo wordt een deel van de video doorzichtig. Let op: Video met alpha kan zijn opgebouwd als straight of premultiplied. Gebruik straight voor het beste resultaat.

Welke Codec Voor Wat? Lossless en Lossy Bij lossles wordt geen informtie weggegooid, bij lossy wél. Animation (+Alpha) Lossless codec voor CGI (gaat uit van grote gebieden uniforme kleur). Wordt ook gebruikt voor video omdat een beetje compressie nog steeds beter is dan uncomressed. DV Lossy, 4.1.1, intraframe, CBR. Wordt breedt ondersteund. Veel kleurcompressie. DVCPRO: Lossy, 4.2.2, 4.1.1, inter- en intraframe, VBR. Motion JPEG A-B: Lossy, Meestal 4.2.0, Intraframe. VBR.

Meer Video Codecs CINEFORM lossy, Intraframe. 8, 10 en 12-bit. 4.2.2, 4.4.4. Tot 4K, VBR/CBR. Pro aquisitie en intermediate Codec REDCODE Hetzelfde als CINEFORM. VBR. PRORES Lossy, 4:2:2, 4:4:4, intraframe, 8, 10 Bit, VBR. Speciaal gemaakt voor pro’s. Hoge kwaliteit, CPU Vriendelijke en snelle intermediate. JPEG Hetzelfde als M-JPEG maar dan betere kwaliteit voor dezelfde data- rate. JPEG2000 (+Alpha) Lossless/Lossy, 4:4:4, 4:2:2, Intraframe 8, 10, 12, 16-bit, VBR/ CBR. Standaard voor digitale Bioscoop releases.

Nog Meer Video Codecs H.264 Lossy codec, meestal 4.2.0, Interframe CBR/VBR. Afgeleid van MPEG4. Als standaard aangenomen op veel plekken. WMV Lossy codec, In ideaal voor PC, fucking lastig iets technisch over te vinden. MPEG-2: Lossy, meestal 4.2.0, Interframe, VBR/CBR. Gebruikt voor DVD. MPEG-4 Lossy, meestal 4.2.0, interframe, VBR/CBR. voor Blu-ray Meer compressie technieken: Wavelet, Blurren van Pixelblocks… Etc.

Lossless/Lossy, 4:4:4, 4:2:2, 4:1:1, 4:1:0, 8-bit. Still Sequences Serie Stills kunnen door Quicktime en vele andere Software als video worden afgespeeld. TIFF (+alpha) Lossless, 8, 16-bit. TARGA Lossless, 8, 16, 24, 32-bit. 4k Film Scan JPEG (+alpha) Lossless/Lossy, 4:4:4, 4:2:2, 4:1:1, 4:1:0, 8-bit.

Good Old Bolex 16mm Op weg naar beter - Meer kleurinformatie door uitbannen van chromatic Sub Sampling en opschroeven van bits. - Geavanceerdere Codecs - Meer resolutie Good Old Bolex 16mm

Opdracht Met Compressor Exoporteer de 1080p clip naar een h.264 en WMV codec in de volgende resoluties: - 360p, 480p, 720p en 1080p Zoek daarbij naar een optimale balans tussen grootte en kwaliteit Met Mpeg Streamclip Exporteer de ondertiteling en Graphics clip naar animation, Jpeg2000 en Prores. Leg de verschillende clips over de dv, hdv, prores en uncompressed footage en bekijk het resultaat.

Verder Leren Geselecteerde Literatuur: Huiswerk: Lees pagina 29-96 over Decoupage en het het Shot uit ‘Films Maken’ van Roemer Lievaart Geselecteerde Websites: en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_model en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling en.wikipedia.org/wiki/Color_space en.wikipedia.org/wiki/Digital_video -en.wikipedia.org/wiki/Quantization -en.wikipedia.org/wiki/Video_codec - en.wikipedia.org/wiki/Video_codec Geselecteerde Literatuur: Final Cut Pro Manual (P. 1715 - 1717.)