Projectplan Website Meertalige Professionele Communicatie Universiteit Antwerpen
Indeling Presentatie Aanleiding Doel & Kern Project Aanpak Concurrentieanalyse Doel & Doelgroepen Algemene Boomstructuur Usability & Gebruiksgemak Vormgeving; Look & Feel Promotie website Demonstratie Testpagina’s Vragen & Discussie
Aanleiding Opdrachtgever wil website Overzichtelijker Systematischer Gestructureerder Bereiken door: Goed navigatiesysteem Makkelijke oriëntatie Hiërarchie in indeling
Doel & Kern project Website wordt centraal communicatiemiddel naar de doelgroepen toe. Speerpunten: - Website efficiënter maken - Website overzichtelijker maken - Website aantrekkelijker maken (met eigen identiteit) Succes wanneer: Website naamsbekendheid genereert het imago van MPC verbetert en gemotiveerde studenten geworven worden
Aanpak Wensen van de opdrachtgever: vragenlijst Wensen van de doelgroep: vragenlijsten per doelgroep Om in te spelen op de concurrentie: concurrentieanalyse + ondersteunende literatuur
Concurrentieanalyse ManCom (Hogeschool Gent) Master meertalige communicatie (Universiteit Nijmegen) Master meertalige communicatie Lessius Institut für Translation und Mehrsprachige Kommunikation Köln Institut für Kommunikations-wissenschaft Münster
ManCom Vlotte navigatie Iconen Vormgeving Splash-page Andere vormgeving alumni Geen gemeenschappelijke informatie
Master Meertalige Communicatie Huisstijl & vormgeving Navigatie Snelmenu’s en hyperlinks Lengte tekst Alles op 1 pagina Niet rechtstreeks bereikbaar
Master Meertalige Communicatie Lessius Huisstijl Verticale & horizontale navigatie overal idem Eenvoudig Lengte pagina Slechts 1 contactpersoon Beperkte informatie
Institut für Translation und Mehrsprachige Kommunikation Köln Pad & navigatiestructuur Goed overzicht Actueel Lege website Grote foto & pictogrammen Grote navigatiebalk
Institut für Kommunikations-wissenschaft Münster Navigatie Twitter en RRS Snelmenu’s 2 verticale balken Centrale navigatie
Samenvatting concurrentieanalyse Horizontale navigatie Verticale dieptestructuur Pad Snelmenu’s 1 scherm Leesbaarheid Geen onduidelijkheden
Home Doel en doelgroepen Studiekiezer Alumni Student Medewerker Bedrijven
Studiekiezer Profiel: - studenten met BA/MA diploma - gemotiveerde studenten die meedenken en meewerken Doel: werven, selecteren, informeren, aanmeldingsproces faciliteren
Alumni Profiel: oud-studenten MPC (die eventueel een bijdrage willen leveren aan het optimaliseren van de richting MPC) Doel: networken, informeren, contacteren
Student Profiel: Studenten die reeds ingeschreven zijn voor MPC Doel: informeren
Medewerker Profiel: Alle medewerkers van de master MPC Doel: interne PR, informeren
Bedrijven Profiel: Bedrijven die geïnteresseerd zijn in het aanwerven van studenten die de richting MPC gevolgd hebben Doel: uitstraling, imago, naamsbekendheid creëren
Usability & Gebruiksgemak Bron: Website Usability van W. van der Put Horizontale navigatie: doelgroepen Dieptestructuur: uitrolmenu per doelgroep Maximum aantal klikken 2 of 3 Verticale navigatie: algemeen (contact, FAQ e.d.) Meerdere wegen leiden naar dezelfde informatie Beperkte interactiemogelijkheden (onderhoudsvriendelijkheid) Contact (uitgesplitst per doelgroep/functie) Zoekfunctie + Hyperlinks in lopende tekst + ‘breadcrumbs’ altijd zichtbaar (vb.home>studiekiezers>programma’s)
Vormgeving en Look & Feel Doelstelling van het grafisch ontwerp: We willen een nieuwe MPC website ontwerpen. naast nieuwe, heldere structuur nieuwe elementen. We willen de MPC zo presenteren als het is: professioneel, innovatief en duidelijk gestructureerd. We willen een unieke „look & feel“ creeëren die herkenbaar, origineel en aantrekkeilijk voor de doelgroepen is. We willen de MPC een eigen look geven door een logo, specifieke beelden en eventueel een extra steunkleur
Kleurenkeuze en huisstijl Kleuren houden rekening met de beslissende kleuren van de huisstijl van Universiteit Antwerpen. De specifieke rood en blauw kleurschakering wordt bewaard. Door een nieuwe steunkleur zou MPC zich onderscheiden van de UA site zonder de link ermee te verliezen. Huisstijl wij houden rekening met de bestaande huisstijl in Lettertype Kleurgebruik Algemene vormgeving Banner en logo van UA De plaats van een zoekoptie
Logo Het logo wordt ontworpen om de MPC een eigen look te kunnen geven. Het logo zal zoals MPC professioneel, duidelijk en modern zijn. Het logo bevat ervoor geen overdreven beelden of icons maar: Het logo heeft zijn eigen innovatief lettertype. Het logo wordt boven de menulijst geplaatst.
Design Indeling van de pagina: Logo bovenaan de menulijst links Zoekfunctie bovenaan rechts Informatie over MPC in het centrum Daaronder actuele informatie De verticale menulijst bevat: Nieuws, academische kalender, les- en examenrooster, studiegids, links, contact, FAQ De horizontale menulijst bevat: studiekiezers, alumni, studenten, medewerkers, bedrijven Look & feel: De kern van de pagina is de duidelijk gestructureerde informatie
Ons design onderstreept de professionaliteit van MPC: Geen overdreven gebruik van beelden en icons want wij hechten belang aan de hoogwaardige inhoud. Beelden zijn toepasselijk voor de doelgroepen. Beelden zullen aanspreken. Niet informeren. Beelden transporteren een identieke look. De beelden zijn gekozen naar samenhang en esthetiek. Beelden kunnen te allen tijde worden uitgewisseld. Beelden zorgen voor identificatie
Promotie website Bron: Web marketing KPI's, www.i-marketeers.com Twee vormen van promotie: Offline promotie: Bv. Drukwerk, klassieke media, mond aan mond Online promotie Bv. Search engine registratie, links uitwisselen, banner ruimte huren
Testscreen
Vragen en discussie