Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Een nieuwe website voor het FAVV ? RC van 28 mei 2008 Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Historiek van de website • : door ICT ontwikkelde website Probleem : uitsluitend beheerd door ICT, DG’s kunnen zelf niets aanpassen •april 2004 – april 2006 : Portal Oracle Bijwerkingen door DG’s zijn theoretisch mogelijk MAAR moeilijk uitvoerbaar, weinig flexibel, bugs, beperkte creativiteit wat opmaak betreft, traag,… •april 2006 : huidige site die werd ontwikkeld door de dienst Communicatie
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Huidige site •makkelijk en soepel te gebruiken * globaal beheer van de site : Dienst Communicatie * bijwerkingen : Dienst Communicatie + DG’s •gebruik van « Contribute » door editors van elke DG met selectieve toegang tot bepaalde pagina’s •automatische referencering door zoekmotoren
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Huidige site Technische problemen : •Codefouten op een aantal pagina’s (bijv. : deze pagina’s niet geïndexeerd in zoekmotoren) •Bug in zoekmotor : probleem met accenten •Beheer van de site : 1 pagina meerdere editors
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Huidige site Ten dienste van de gebruiker ??? •Gebrek aan coherentie in structuur -inhoudelijke rubrieken en functierubrieken staan door elkaar -onaangepast basismenu … -verspreid voorkomende zoektools…. •Gebruiker staat te weinig centraal -Hoeveelheid informatie heeft voorrang op kwaliteit (bijv. pagina’s laboratoria…) -Leesbaarheid van de teksten … : teksten bestemd voor publicatie op papier en niet op een website !
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Wat vinden de gebruikers van de huidige site ? Enquête juni 2007 •Vrij positieve resultaten : -77% van de deelnemers zeggen : « De website beantwoordt aan mijn verwachtingen » -Volledige website : alle informatie staat erop •Gewenste verbeteringen : -opzoeken van informatie vergemakkelijken -« kwaliteit » verbeteren : - meer praktische en minder theoretische informatie - leesbaarheid verbeteren : teksten moeten minder administratief en technisch zijn maar bevattelijker, toegankelijker… -Informatie voor consumenten verder uitwerken
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Statistieken •> bezoeken per maand ! •Volledige statistieken:
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Nieuwe site Adres : Doelstellingen : •huidige problemen oplossen •aanbod afstemmen op vraag van gebruikers Middelen : * Verbetering van de structuur * Technische verbetering van het beheer * Verbetering van de lay-out * Later door te voeren verbeteringen
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Nieuwe site Verbetering van de structuur -Eenvoudig en coherent algemeen overzicht van het aanbod -Rubrieken samenbrengen in meer specifieke zones : •zone voor opzoeken (zoekmotor, zoeken van A tot Z, site map, opzoeken per beroepssector, …) •zone voor taalkeuze (linkerbovenhoek) •zone met onderwerpen op de eerste pagina (kolom rechts) •zone met eenvoudiger en logischer basismenu (Home, Over het FAVV, Contact, Beroepssectoren, Consumenten, … Links) •centrale zone (samenvoeging van Nieuwigheden en Persberichten)
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Nieuwe site Technische verbetering van het beheer •fouten verbeteren •optimalisering van het beheer door Contribute : 1 pagina -> 1 enkele editor •printversie op alle pagina’s beschikbaar stellen •oplaadsnelheid pagina’s verhogen •url vereenvoudigen •….
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Nieuwe site Verbetering van de lay-out •moderner en strakker design (doch met inachtneming van de « huisstijl ») •betere leesbaarheid (beter contrast en grotere regelafstand) •betere weergave van de links (in het blauw)
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Nieuwe site Later door te voeren verbeteringen •Zoekfunctie per beroepssector (slagers, horeca, landbouwers,…) •Korte inleiding op elke pagina (wat vindt u op deze pagina ?, doelgroep,…) •Voor specifieke FAVV-termen links naar specifieke pagina « glossarium van het FAVV » aanbrengen •Bijzondere aandacht voor relevantie van de bestandsnamen en schrijfstijl van de teksten •Aanbod voor consumenten verder uitwerken •….