Goos Eilander Datum: maart 2008 Ontwikkelingen in de Nederlandse wijnmarkt 2007 Een aantal oude feiten geactualiseerd, een aantal nieuwe feiten toegevoegd:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Gewetensvrijheid.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Asymmentrische informatie
Marketing voor ZZP-ers
“Hoe kom ik aan klanten?”
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Over consumenten, gedrag en marketing
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Visionplanner Gert Kwetters Directeur Visionplanner 12 april…
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Onderzoek 1: Enquête Gemaakt door Mike, Dylano, Iheb en Brain.
Levensvragen Over geluk…..
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Lesplanning Binnenkomst
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Het Avondmaal.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Goede tijden, slechte tijden
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Hebben jullie je ook al afgevraagd waarom MAROKKANEN veel gemakkelijker een huis kunnen kopen dan de BELGISCHE werkende mens ?
CanDo Coaching.
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie “Rode Centjes”
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie ‘Rode Centjes’.
Slot 4Hc.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Armoede is … Sieg Monten
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Terugkoppeling Werkatelier GGZ 8 december 2015 Meetinghouse Dordrecht.
Windows 10 Ben te Kulve Inhoud Waarom Windows 10 gemaakt? Waarom zal ik het installeren? Veel gestelde vragen. Kan mijn PC dat aan? Wanneer.
Opdrachten en eindopdracht
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming en Maatschappij: dilemma’s.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Welkom havo 3..
De Betekeniseconomie in de klas
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Omgevingsvisie gemeente Heerenveen - thematafel wonen
Transcript van de presentatie:

Goos Eilander Datum: maart 2008 Ontwikkelingen in de Nederlandse wijnmarkt 2007 Een aantal oude feiten geactualiseerd, een aantal nieuwe feiten toegevoegd:

Inhoud van de presentatie:  Longitudinale vergelijking kerngegevens rond wijn in het kader van andere alcoholhoudende dranken  Ontwikkeling smaakvoorkeur, moment en plek van consumptie, verschillen tussen sekse  Wijn in het kader van brede consumententrends  Aanzet voor nieuwe marktbenadering: af van volume orientatie, toe naar waarde vermeerdering

Oude cijfers vernieuwd:  Bronnen: specifiek onderzoek 2007 i.o.v. Produktschap voor Wijn, kwalitatieve fase  Idem, kwantitatieve fase, 2007  Life & Living trendmonitor, 2007  Wijn monitor, , met kleine herhaling in 2007 door Trendbox

‘Gisteren’ alcoholhoudende drank gedronken (basis: allen %)

Consumptie (dagbasis) gepercenteerd op allen (basis: totale jaarsteekproef)

Meest genuttigde drank Basis: allen

Leeftijdsprofiel stille Rode Wijn consument (%)

Leeftijdsprofiel stille Witte Wijn consument (%)

Proportioneel aandeel wijn basis: heeft gisteren alcoholhoudende drank gedronken, Allen

Consumptie: verhouding rood-rose-wit (%)

Verhouding kleurvoorkeur vrouwen 1986 t/m 2007

Verhouding kleurvoorkeur mannen 1986 t/m 2007

Consumptie rosé: 2002 t/m 2005, en 2007 deels (%)

Drinkt het liefst Basis: allen die weleens wijn drinken

Plaats van consumptie wit-rood-rosé 2007

Tijdstip van consumptie wit-rood-rosé 2007

Ontwikkeling aankoopplaats (%)

Variatie experiment nieuw Gezellig alle soorten Lage prijs aanbieding geen variatie Kwaliteit status kennis behoefte Waardering voor smaken variatie in streken/landen wijn is genieten

Ultieme verrassings- abonnement 3 of 4 oplopende kwaliteiten zelfde huis Lage prijs geen andere actie Leverantie onderdeel van cursus Horizontale aanbiedingen

Drivers Trends Hypes:

Vele trends beroeren ons:  Vergrijzing: van gezondheid tot financierbaarheid  Convenience: over gemak versus tijd  Nieuwe afzetkanalen: de doorbraak van het internet  De Calculerende Consument: alles afrekenen  Nieuwe samenleving: invloed socio demografie  Man/vrouw rolverdeling: op weg naar een nieuwe orde  Etc.  Cijfermatig benaderd, vanuit Life & Living:

Bezig zijn met een carrière (Helemaal) mee eens

Ik leef zo gezond mogelijk.

Ik let er altijd op dat er een gezonde maaltijd op tafel komt.

Sporten, niet in clubverband.

Wat zijn scenario´s? “ Scenario´s zijn geen voorspellingen in de traditionele zin van het woord. Het zijn uitdagende en aanvaardbare verhalen die de toekomst van een branche, bestedingsgroep of onderwerp beschrijven binnen bepaalde omstandigheden.”

Vier scenario’s met Nederland als uitgangspunt: Driving forces + Omgevingsvariabelen: Back to basics Global Awareness Survival of the fittest Hedonistic Society COLLECTIEVE WAARDEN ECONOMIE - ECONOMIE + INDIVIDUELE WAARDEN

* Vraag gestuurde economie in dienst van het creëren van een betaalbare samenleving. * Laag ontwikkelde economie “het gaat slecht” * Consumenten bundelen hun krachten om samen lagere prijzen af te dwingen, collectieve inkoop uit noodzaak. ECONOMIE - COLLECTIEVE WAARDEN ECONOMIE + INDIVIDUELE WAARDEN Back to Basics

Een vrouw heeft net zoveel recht op een maatschappelijke carrière als een man:

Als er jonge kinderen in het gezin zijn hoort de moeder niet buitenshuis te werken.

“Ik geloof in een leven na de dood’ Bron: Life & Living

Survival of the fittest COLLECTIEVE WAARDEN ECONOMIE + INDIVIDUELE WAARDEN * Nederland kan zich moeilijk staande houden in de uitgebroken “global war of competence.” * De marktwerking heeft zich uitgebreid over de hele samenleving * Consumptiepatroon gericht op prijs en status * Hyperrationalisering: bij Free Record Shop even met je mobieltje checken of je wel de laagste prijs hebt.

De mondige burger

The critical consumer

Trend: sterke groei bezoek aan fitnesscentra:

* Bedrijven functioneren met triple bottom-line (people,profit, planet) * Sterk gevoel dat wij leven op een planeet en daarvoor moeten zorgen. * Consumptiepatroon gericht op de waarden van afzender: men stemt met de boodschappentas. * Total Control & Supertransparantie * “people will buy Experiences, not products” (Jensen’s Dream Society) * Volgen van gehele proces: van kip tot ei Global Awareness ECONOMIE - COLLECTIEVE WAARDEN ECONOMIE + INDIVIDUELE WAARDEN

Ontwikkeling internetgebruik in Nederland heden Wel eens gebruik gemaakt: Nederlanders Minimaal 1x per week: Nederlanders

Voor welke zaken gebruikt men internet doorgaans?

Door internet heb ik in mijn privé-leven met meer mensen contact dan daarvoor.

Ik vind het prettig om per telefoon of computer producten te bestellen

Iets kopen via Internet.

De Euro is goed voor Nederland.

* Het uitdragen van de eigen individualiteit/ life-style middels consumptie en vrijetijds- besteding centrale waarde in samenleving * In het consumptiepatroon wordt vooral gezocht naar “memorabele ervaringen” en customized producten/diensten. * Mass customization / Mock individualism Hedonistic Society ECONOMIE - COLLECTIEVE WAARDEN ECONOMIE + INDIVIDUELE WAARDEN

Als je zo hard werkt als ik doe, dan moet je jezelf ook af en toe verwennen:

Example of fase leisure development: Source: Raad voor het regeringsbeleid

Brand on the Move

Ik zou voor meer vrije tijd met wat minder inkomen genoegen nemen.

Werken doe je alleen om geld te verdienen.

Vier scenario’s van Nederland in 2025: de signalen van 2007: Back to basics Global Awareness Survival of the fittest Hedonistic Society COLLECTIEVE WAARDEN ECONOMIE - ECONOMIE + INDIVIDUELE WAARDEN

Korte samenvatting:  Wijn wint nog steeds, zij het in meer bescheiden mate, van andere alcoholhoudende dranken  Verschillen in smaak/kleur voorkeur tussen mannen en vrouwen blijven bestaan  De sterke opkomst van rose in de afgelopen jaren lijkt gestabiliseerd  Kennis van wijn, met name van druivenrassen, stijgt nog steeds  Er is in toenemende mate verschil te zien in de consumentensegmenten voor wat betreft houding en gedrag

Enkele aanbevelingen:  De markt dient niet langer als geheel te worden benaderd: iedere leverancier van wijn dient te beseffen welk marktsegment (in termen van consumenten) hij/zij bedient.  Voor ieder segment van de 5 die we hier onderscheiden, is een separate strategie te ontwikkelen  Grotendeels zou die strategie zich dienen te richten op het ontwikkelen van toegevoegde waarde  Experimenten in aanbieding zijn daarbij sterk aan te bevelen om consumenten over een trial-drempel te halen (hogere prijsklasse op grond van echt kwaliteitsverschil)  Hierover in de oktober sessie meer….

Dank voor uw aandacht Trendbox BV Postbus AJ Amsterdam