Speculatie en regelgeving van de voedselderivatenmarkten Vander Stichele, 17 april 2011 SOMO/TNI.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Basis doelstellingen voor een toekomstig Gemeenschappelijke Landbouw Beleid (GLB) Boerenbond – VODO werkgroep Landbouw.
Advertisements

3.3 Nigeria in de wereldeconomie
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Antibioticaresistentie in de veehouderij
De kredietcrisis vanuit wiskundig perspectief
Na de crisis: wat is er veranderd? De Haagse Mug SOMO/TNI 17 april 2011.
Onderwerpen vandaag Geld en de overheid Geld in een open economie
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Investeren in duurzaamheid en de financiële kaders: ‘waar gaat het mis en waar liggen kansen! ‘ dr. Mark Schweitzer 17april 2012.
College 5 Ethiek en business.
Par. 16 De landbouw is geglobaliseerd
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
2.6 Ontwikkelingssamenwerking
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Liquidity Back Holes Mathijs van Dijk. Rol van financiële markten Financiële markten zijn cruciaal voor het functioneren van de economie –Allocatie van.
Internationale handel
Economie, Beleid en Duurzaamheid
Hoofdstuk 3: Beleid van de EU
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
Hoe en waarom veranderde het GLB aan het einde van de 20 e eeuw?
Roaring twenties VS/Wall Street: financiele hart van de wereld.
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv Make poverty history In 2000 zijn millenniumdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld: in 2015 moeten armoede.
Overheidsinterventie 3
De burgemeester van Delft en zijn dochter
Voedselsoevereiniteit, ook iets voor Haaglanden? Flip Vonk ASEED Europe
Economie in de bovenbouw
De wereldvoedselsituatie Dieren, 11 februari ‘12.
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
AANBOD ARBEID IS GROTER DAN DE VRAAG NAAR ARBEID
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Het nut van Business Planning
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Land Deals in Ontwikkelingslanden Een duurzame investering of land grabbing?
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
Antwoorden herhalingsopgaven
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk §
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
R.G.R. Jabroer // Fundtrack.nl 1 Exchange Traded Funds Wat u moet weten!
Congo: rijk land maar arme bevolking Congo: rijk land, arme bevolking.
Fairtrade Eerlijke handel. Wat is Fairtrade? Geschiedenis Hoe werkt Fairtrade? Criteria Belangrijke thema’s Fairtrade vandaag in de wereld Verkoopkanalen.
– = acties voor betere wereld – Om de 5 jaar  bespreking 189 landen wat de voortgang is (189 van de 195 landen op aarde) – Op 11 september 2000  afgesproken.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Economie De kredietcrisis.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Tijd van wereldoorlogen
Lesbrief Markt & Overheid
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Centrale bank (ecb / dnb)
Overheidsinterventie
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

Speculatie en regelgeving van de voedselderivatenmarkten Vander Stichele, 17 april 2011 SOMO/TNI

Belang van voedselspeculatie De prijzen die worden vastgesteld op grondstoffen- & voedselderivatenmarkten hebben belangrijke gevolgen voor maatschappij en economie: –hoeveel moeten armen voor voedsel betalen?; hoeveel meer honger wordt er geleden?; armen hebben weinig stem maar kunnen wel overgaan tot voedselrellen; –hoeveel wordt betaald voor energie en energieproductie?; –hoeveel boeren betalen voor hun ‘inputs’?; –voor stabiele prijzen voor voedselproducenten; –hoe hoog wordt de inflatie en hoe reageren centrale banken daarop? = gevolgen voor economie en werkgelegenheid;

Wat zijn landbouw- en grondstoffenderivaten markten?  Gebaseerd op contracten tussen producenten en opkopers/processors die een gegarandeerde prijs willen (forwards, termijncontracten). Een derivaat is een financieel product (voedsel wordt niet verhandeld)  Termijncontracten worden onderhands (over-the-counter/ OTC) of op termijnbeurzen doorverkocht  Op de termijnbeurzen worden de prijzen gevormd die als benchmark voor prijzen wereldwijd gelden

Waarom belangrijk voor ontwikkelingslanden?  Wereldwijd zijn er maar een paar termiijnbeurzen: bv. in Chicago, London en Paris  Bepalen importprijzen voor voedselimporterende landen + Tussenhandelaren + Boeren = Kwetsbaarheid door volatiele/instabiele en hoge prijzen, ook al wordt maar 5-10% internationaal verhandeld

Hoe kunnen speculanten prijzen beinvloeden zonder landbouwproducten te kopen? •Financiële speculanten kopen termijnkontracten om die door te verkopen met winst •Financiële speculanten gebruiken andere soort derivaten (swaps) om hun verliezen in voedselderivatenhandel af te dekken (bv. Cargill, Goldman Sachs); •Financiële speculanten kunnen onderhands contracten kopen  Als er meer vraag is naar voedselderivaten gaat de prijs omhoog  Als er meer speculanten (en hun computerprogramma’s) in en uit de voedselderivatenmarkten gaan, dan is er grote volatiliteit

Meer institutionele investeerders en speculanten •‘Investeren in grondstoffen’ is hot bij institutionele investeerders zoals pensioenfondsen en hedge funds. (strategieën om te diversifiëren) •Banken en hedge funds etc. verdienen veel bij het bieden van financiële producten om in grondstoffen te beleggen en speculeren zelf (bv. In commodity index funds, commodity Exchange Traded Funds (ETFs))  meer termijncontracten worden opgekocht  Groeiende commodity index funds : –Totale investering ca. $ 46 bn in 2005, $ 250 bn in 2008 (=ca. x 5); –Specifieke problemen: index funds kopen alleen contracten waarbij ze speculeren op hogere prijzen + als ze verkopen moeten ze telkens nieuwe kopen = voordurende vraag naar termijncontracten = druk op de prijzen

Meer speculanten & investeerders verandert marktdynamiek  Meer speculanten (tot 75%) kopen en verkopen financiële grondstofderivaten dan nodig is om te ‘hedgen” [ zie volgende slide ]  Meer investeerders die de voedselmarkt niet kennen  Wanneer speculanten etc. elders meer kunnen verdienen of geld nodig hebben, gaan ze massaal uit de markt (zie bv prijsstijging mid 2008, val na financiele crisis mid 2008)  Speculanten reageren op geruchten (voedselproductie, - voorraad, etc.)  Fysieke handelaren speculeren op de financiele markten en v.v.  Volatiliteit in de landbouwprijzen: producenten en eindgebruikers weten niet meer wat de echte prijzen zijn  Hoge prijzen (of dalingen) in voedselprijzen (Bv. volatiliteit in koffie, cocoa en graan in 2010; hoge prijzen in 2011 als de zogenaamde fundamentals problemen tonen)

Wat mist in huidige regelgeving •Voedselzekerheid en recht op voedsel heeft prioriteit op vrijheid van financiële markten •Beperking van speculatieve activiteiten zonder sociaal en economisch nut (winst voor speculanten, weinig voor boeren) •Regelgeving en toezicht van fysieke en financiële markten: zwak, ongecoördineerd, onvoldoende om misbruik tegen te gaan (bv. achterhouden voorraad, belangenconflict)

Welke regelgeving is nodig? Minimaal benodigde regulering:  Heel strenge beperking (‘position limits’) of wettelijk verbod op financiële speculantie (inclusief index funds etc.)  Snelle rapportage van alle handel, ook aan het publiek, met duidelijke definities van de verschillende actoren  Duidelijkheid wanneer handel moet worden gestopt (excessieve speculation) of beperkt (geen greep op misbruik)  Goed ervaren toezicht, in coördinatie met toezicht op fysieke markten, met genoeg financiële middelen en macht om in te grijpen  Toezichthouders hebben een klachtenmechanisme waar iedereen klacht kan indienen tegen te hoge prijzen

Uitdagingen bij huidige wetgevingsproces •In de EU en VS is de financiële lobby zo sterk dat zelfs minimum regelgeving wordt bedreigd. •Lobbisten beweren dat financiële speculatie geen invloed heeft op de prijzen, maar nu gaat veel geld naar speculatie ipv naar duurzame landbouw. •Druk van internationale concurrentie en ontwijken van wetgeving.

Problemen bij nieuwe wetgeving  Internationale besluitvormingsfora zijn niet democratisch (G20, IOSCO) en NIET BINDEND + besluiten niet doortastend;  EU wetgeving traag. Dit jaar: zwakke voorstellen + geen politiek en maatschappelijk debat  Gebrek aan druk van maatschappij en van ontwikkelingslanden  Bewijs van speculatie is nog niet vastgesteld door gebrek aan transparentie  voorzorgsprincipe toepassen  Nog niet voorgesteld: Iedereen incl. ontwikkelingslanden moeten toegang hebben tot informatie en toezichthouders

Hoe afhandelijkheid van grondstoffenmarkten beëindigen? In EU en ontwikkelingslanden:  Door nieuw EU landbouwbeleid boeren niet meer afhankelijk maken van termijnmarkten  Strategische reserves opbouwen wereldwijd en per land  Steun en financiering duurzaam en pro-poor landbouwbeleid, dat voedselimport beperkt  Uitwerken nieuwe instrumenten om goede voedselprijzen te garanderen voor boer EN consument: andere verzekering, etc.  Volledige transparante grondstoffenmarkten  Geen verdere afspraken in handelsverdragen om derivatenhandel te liberaliseren