VCN NaZomerConferentie drs Suzanne Luger – ILO (UvA)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Edushock leerfestival
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Flipping the classroom
Disco les 25 Uitleg grammatica.
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
3. Torrance Test of Creative Thinking 4. Blokkades 5. IG-Nobelprijzen
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Concept presentatie 1.individueel concept (pdf-upload donderdag) 2.live presentatie (vrijdag op afspraak)
Workshop creatief brainstormen
Medmec 1 herfst Les 4. Dummie Verwerk een actueel thema in je dummie Bv. Pausbezoek Londen Bv. Prinsjesdag Bv. ………………..
Bienvenue à tous.
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
Media & Creativiteit Pia Terstroet wikipagina:
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Medmec 1 herfst Les 4.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Didactiek en een iPad Carla Upperman Docente Biologie
Denk aan de sociale competentie
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
Straks GOED GESLAAGD voor VMBO-TL ?
Domeinen en stokpaardjes
VIDEO EN KLASSIEKE TEKSTEN
Informatieavond examenklassen 3 september 2014
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Een leesstrategie: toepassing
Media en creativiteit Herfst les 3.
Ouderavond Groepsorganisatie
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Tijd van pruiken en revoluties,
SE-Seneca voorbereiding op CE 2013!
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 4 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Township  Maken van een huis.  Arme zwarte bevolking  Huis in de township  Vooraanzicht van het huis  Plattegrond van het huis  Bewoners van het.
Lezen: doe het goed voor
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 4 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
LATIJN EN MOTIVATIE Addisco Docentendag 18 maart 2016 Suzanne Remmelink-Vergouwe.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Filmpjes/foto’s IN en UIT de klas. Vertel je verhaal adhv digitale media (vb: foto’s, film, audio, combinatie)…  Filmpjes/foto’s IN en UIT de klas 
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
CE 2014 De antwoorden staan bij “opmerkingen”
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Alinea: kernzin + uitwerking
Kennismaking met programmeren
Vragen, wat voor vragen?.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Kennismaking met programmeren
Taalopdrachten bij een pensum
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
“Context-concept in je eigen lessen”
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Transcript van de presentatie:

VCN NaZomerConferentie drs Suzanne Luger – ILO (UvA) Atalanta VCN NaZomerConferentie 20 en 21 september 2013 drs Suzanne Luger – ILO (UvA)

Examenpensum Ovidius 2014 Latijnse tekst (ca. 600 vss) Vertaalde tekst (ca. 950 vss) Metamorphosen: Phaethon Narcissus Perseus en Andromeda Apollo en Hyacinthus Atalanta en Hippomenes Venus en Adonis Canens, Picus, Circe + Cephalus en Procris Fasti: Callisto Proserpina

Wat doen we in de les? pensum vertalen vragen examenbundels maken vertalingen oefenen activiteiten die tekstbegrip vergroten

Wat willen we bereiken? Leerlingen maken zich het verhaal eigen. Leerlingen kunnen het verloop van het verhaal navertellen. Leerlingen herkennen belangrijke momenten / omslagpunten in het verhaal. Leerlingen kunnen binnen de Latijnse tekst verbanden aangeven. Leerlingen kunnen verbanden aangeven tussen de teksten in vertaling en de Latijnse teksten.

Activiteiten die tekstbegrip vergroten Belemmerende factoren: tijdsdruk twijfel over noodzaak twijfel over rendement twijfel over eigen creativiteit

Doel van deze workshop een idee voor verwerking van het verhaal van Atalanta en Hippomenes uitvoeren. dat idee meegeven voor directe toepassing in de les. aanzet geven tot het uitvoeren van andere activiteiten die tekstbegrip vergroten. hopelijk ook (een deel van) de belemmeringen wegnemen.

Belemmeringen wegnemen: tijdsdruk 660 vss Latijn 10 vss per lesuur = 66 lesuren 3 lessen per week = 22 weken Er zijn officieel 40 lesweken per jaar, in het examenjaar natuurlijk minder. Hoeveel minder verschilt per school. Bij mij: 25 lesweken (maar wel 4,5 uur per week les)

Oplossingen: tijdwinst flipping the classroom intensief/extensief vertalen afwisselen vertalen met expertmethode

Belemmeringen wegnemen: noodzaak & rendement Na uitvoeren van deze activiteiten waren de resultaten bij de vragen van CE 2013 statistisch significant hoger dan het landelijk gemiddelde. Motivatie neemt toe

Film: leerlingen kunnen het verloop van het verhaal navertellen clips uit Sokrates the movie

Knippen en plakken: leerlingen kunnen binnen de tekst verbanden aangeven.

Ovidius 2014 Metamorphosen: Phaethon Narcissus Perseus en Andromeda Apollo en Hyacinthus Atalanta en Hippomenes Venus en Adonis Canens, Picus, Circe + Cephalus en Procris Fasti: Callisto Proserpina

Atalanta en Hippomenes

Activiteit Markeer in overleg met elkaar per alinea kernzinnen. Bedenk per alinea hoe je dit in een afbeelding zou kunnen weergeven, waarbij de gemarkeerde kernzinnen als tekst (balloons, achtergrondtekst) worden gebruikt. Teken elke alinea in één vakje en schrijf de tekst(en) erbij.

Afronding activiteit

Andere ideeën: leerlingen herhalen de tekst (huiswerk), in de les wordt tekstbegrip getest met een quiz (ppt of via www.socrative.com) elk van de negen verhalen in één cartoon weergeven, onderschrift met enkele kernzinnen quiz waarbij de leerlingen zelf de vragen bedenken afbeelding van (een van) de verhalen van onderschrift voorzien (citaat uit tekst) (in plaats van een strip) een film maken verwerking van verschillende verhalen tegelijk op thema (bv goddelijk ingrijpen; ongelukkige liefde etc)

Directed Activities Related to Text (DARTs) http://www.teachingmatters.org/node/334 Oeveren van, C.D.P (2011) “Caelius is een toffe peer en volgt het voorbeeld van andere gouden gozers” tekstverwerking door leerlingen. Lampas 44 (2)111-120 Bekker R. & Oeveren van, C.D.P (2008) “Activerende didactiek: het slepen voorbij” Lampas, 41(3)

Nunspeet 21 september 2013

Nunspeet 21 september 2013

Nunspeet 21 september 2013

Nunspeet 21 september 2013

Nunspeet 21 september 2013

Nunspeet 21 september 2013