Van voortgezet naar hoger onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Intake-assessment Doel Aanpak Resultaten pilot
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3
Ouderavond PTA en LOB 4 VWO 10 oktober
VTB Technasium Vakcollege
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
Ouderavond PTA en LOB 4 HAVO 10 oktober
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
VOORLICHTING HAVO-5 VWO
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
LOB De VO-school als regisseur
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Do’s en dont’s in het eerste studiejaar
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
VOORLICHTINGSAVOND 4 HAVO
OUDERAVOND 5 VWO DONDERDAG 9 OKTOBER 2014.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Gedeelte: Studiekeuze en LOB
Ouderavond LOB 4 VWO 9 oktober 2014.
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
PROFIELKEUZE & LOB IN KLAS 3A
Succesvolle studiekeuze en succesvol eerste studiejaar
VOORLICHTING VWO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING STUDIE VOORSCHOT.
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
VOORLICHTING HAVO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING.
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
INFO - AVOND 4 HAVO. ONDERWERPEN L.O.B. (loopbaan en oriëntatiebegeleiding) : > programma 4 havo Opdrachtenboekje: - lesmethode Qompas -studiebeurs /
Ouderavond LOB 4 HAVO 9 oktober 2014.
Eerstejaarsproblemen
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Oriëntatie op “later” In de derde klas: profiel kiezen. In de vierde klas: orienteren op later; Belangrijke beslissing: geld verdienen, Maar vooral: LEUK.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Deel: Studiekeuze en LOB
Ouders: Studiekiezers: Mijn kind moet zelf kiezen
LAATSTE JAAR ZUYDERZEE COLLEGE Ouderavond 5 Havo & 6 Vwo.
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
Informatieavond na Roncalli 24 november Programma Keuze vervolgopleiding en begeleiding (Buket Algurdag, Roncalli mavo) MBO (Rolf de Man, Albeda)
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Hermien Miltenburg en studenten (presentatie)
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
LOB-activiteiten Havo 4 en vwo 5 decaan Dirk Jan Munnik
Hermien Miltenburg en studenten
Poort school voor mavo en havo
Studiekeuzes in leerjaar 3 van de Dalton MAVO
LOB-activiteiten havo 4 en vwo 5
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Wageningen University and Research Centre
Ouders: Studiekiezers: Mijn kind moet zelf kiezen
Decanaat Ouderavond 4 vwo 4 september 2018.
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Van voortgezet naar hoger onderwijs Studiekeuze en studiesucces Van voortgezet naar hoger onderwijs LOB Collegereeks ‘Verdiepen en inspireren’, 22 november 2012

Inhoud  Studiekeuze en studiesucces: Startmonitor Studieuitval tegengaan voor, tijdens of na overgang? Kenmerken studenten die doorgaan en uitvallen: Loopbaan- en oriëntatiebegeleiding in vo Aanbevelingen Tijdensvo  Tussen vo en ho Bij start ho Tijdens 1e jaar ho

De Startmonitor Geen momentopname Geslaagde overgang van vo naar ho: doorgaan of uitvallen? September December Juni Achtergrond Studiekeuze Voorlichting Vooropleiding Verwachtingen Binding Aansluiting Studiegedrag Integratie Uitval Studievoortgang Waardering Financiën Doorgaan

Redenen voor uitval

Kon ho-opleiding uitval voorkomen? 74%: Nee! 26%: Ja  40%: meer begeleiding  32%: betere voorlichting Uitval terugbrengen: VÓÓR DE START

Studenten die doorgaan & uitvallen Tijdens vo  Tussen vo en ho Bij start ho Tijdens 1e jaar ho

Kenmerken van uitvallers na ½ jaar studie… … minder positief over de aansluiting met het vo. … voelen zich minder vaak thuis. … hebben minder vaak contact met o.a. medestudenten. … maken minder vaak gebruik van studiefaciliteiten. … kunnen zich minder goed kunnen aanpassen aan manier van studeren. … vinden vaker onduidelijk wat opleiding van hen verwacht. … voelen zich minder uitgedaagd door de opleiding. … voelen zich minder geïnspireerd door de docenten. … voelen zich minder goed begeleid. … vertonen minder inzet in de studie. …

Studenten die doorgaan & uitvallen Tijdens vo  Tussen vo en ho Bij start ho Tijdens 1e jaar ho

Start ho: verwachtingen (rapportcijfers) Studeert door Valt uit Interessante inhoud van de opleiding 8,1 7,4 Onderwijsmethode, leer- en werkvormen 7,3 6,6 Kwaliteit van de docenten 7,6 Persoonlijk contact met docenten 6,8 6,5 Persoonlijk contact met medestudenten 7,8 Studiebegeleiding 6,9 Sfeer op de opleiding 8,0 Onderwijsvoorzieningen Algemene voorzieningen 7,1 Het leven als student

Start ho: eigen inschatting kansen

Binding met opleiding Sterkste voorspeller van studiesucces! (gemiddelde op 5-puntsschaal) Studeert door Valt uit Opleiding is helemaal mijn eigen keuze 4,7 4,3 Opleiding past perfect bij mijn interesses 4,4 3,8 Opleiding past perfect bij mijn capaciteiten/vaardigheden 4,0 3,6 Beroepen passen perfect bij mijn interesses 4,2 Beroepen passen perfect bij mijn capaciteiten/vaardigheden 3,7 Heb een heel goed beeld van wat deze opleiding inhoudt 3,9 3,5 Zeer gemotiveerd om opleiding met succes af te ronden 4,5 Heb geen enkele twijfel over opleidingskeuze 3,1 Door opleidingskeuze vertrouwen in toekomst 3,4 Sterkste voorspeller van studiesucces!

Keuzemotieven Voor opleiding Inhoudelijke interesse Sluit aan bij capaciteiten Beroepsmogelijkheden Niet: hoger salaris Voor instelling Kwaliteit en reputatie Sfeer Aantrekkelijke campus (gebouwen, faciliteiten) Onderwijsmethode Kleinschaligheid

Studenten die doorgaan & uitvallen Tijdens vo  Tussen vo en ho Bij start ho Tijdens 1e jaar ho

Tussen vo en ho Minder uitval na gap year dan bij directe doorstroom: - In hbo na eerst een jaar werken - In wo na eerst een jaar reizen Minder uitval na intakegesprek

Gebruik ho-voorlichting Gebruik:  Vaker  Voorlichtingsdagen  Intensievere varianten Student:  Veel informatie  Goed nagedacht N.B. Niet goed nagedacht (34%/51%)

Aanmeldmaand en studiesucces (CRI)

Aanmeldmaand en binding (CRI+Start)

Studenten die doorgaan & uitvallen Tijdens vo  Tussen vo en ho Bij start ho Tijdens 1e jaar ho

In voortgezet onderwijs Studenten die doorstuderen hebben in het vo: Hogere eindcijfers Minder vaak gedoubleerd Minder vaak spijt van profielkeuze Meer tijd aan studie besteed Meer inzet getoond Voelen zich beter door school begeleid in studiekeuze Maar hoe zijn zij begeleid in hun studie- en beroepskeuze?  Eerste resultaten onderzoek VO-raad

Individuele gesprekken voor LOB   Havo Vwo Individuele gesprekken Nee 33 30 Ja, één keer 31 27 Ja, meerdere keren 36 43 In welk schooljaar ? Alleen in het laatste schooljaar 32 25 Alleen vóór het laatste schooljaar 6 7 Door de jaren heen 29 38 Met wie? Decaan 55 59 Mentor 39 41 Vakdocent 11 Iemand anders 1

Welke activiteiten? Aange-boden Meest waardevol Havo Vwo   Havo Vwo Algemene voorlichting over ho en studiefinanciering 59 64 13 15 Individueel gesprek met decaan 55 23 21 (Online) interesse- of competentietest 51 58 11 10 Voorlichting opleidingen en beroepen: gastsprekers 47 17 Voorlichting opleidingen en beroepen: door de school 46 8 7 Bezoek met school aan instellingen/bedrijven 45 43 Individueel gesprek met mentor 39 41 9 Profielwerkstuk of stage gebruikt voor oriëntatie 30 24 4 3 Individueel gesprek met vakdocent Speciale trainingen (bv. aanpak studiekeuze) 1

Wanneer eerste aandacht LOB? Havo Vwo Leerjaar 1 2 1 Leerjaar 2 4 Leerjaar 3 44 38 Leerjaar 4 41 Leerjaar 5 9 15 Leerjaar 6 Wat vond je van moment? Te vroeg 17 19 Precies op tijd 69 72 Te laat 14

In welke uren van lesrooster LOB? Havo Vwo Tijdens mentoruren 71 67 Buiten de lesuren om 48 59 Tijdens de normale lessen 22 27 Anders 6 5

Op welke thema’s nadruk? (scores 0-3) Havo Vwo Eigen motieven en ambities 1,45 1,63 Eigen kwaliteiten, talenten 1,38 1,47 Beeld van beroepen en opleidingen 1,19 1,08 Vervolgacties om zelfstandig verder te oriënteren 0,73 0,89 Hoe omgeving inschakelen bij studiekeuzeproces 0,62 0,53

Ouders betrokken bij LOB? Havo Vwo Uitgenodigd voor ouderavond/informatiebijeenkomst 56 59 Toegelicht hoe zij konden helpen bij loopbaankeuzes 18 17 Specifiek informatiemateriaal voor ouders 12 11 Actief betrokken bij voorlichting (bv. gastspreker) 8 Op andere manier betrokken 2 Niet betrokken 34 32

Motivatie keuze op school toegelicht? Havo Vwo Niet toegelicht 51 Mondeling 32 Schriftelijk 10 11 Mondeling + schriftelijk 7 6 Motivatie toelichten verplicht? Niet verplicht 27 29 Wel verplicht 22 20

Oordeel over LOB

Intensief begeleid vs. tevreden LOB intensief laag hoog Tevreden over LOB 67% 11% 33% 89%   100%

Intensief/tevreden vs. binding LOB intensief laag hoog Binding 53% 42% 47% 58%   100% Tevreden over LOB laag hoog Binding 56% 43% 44% 57%   100%

Intensief en goed begeleid Individuele gesprekken i.h.k.v. LOB - liefst meerdere Gesprekken door de jaren heen Indivueel gesprek met decaan Indivueel gesprek met mentor, vakdocent Alle LOB-activiteiten LOB start eerder in vo (niet pas in laatste twee jaren) Aandacht LOB in mentoruren Ouders betrekken bij LOB (algemeen) Keuze toelichten op school, m.n. mondeling & verplicht Thema in LOB: beelden van beroepen en opleidingen Thema's in LOB: eigen kwaliteiten en motieven/ambities

Sterke binding met opleiding Gesprekken door de jaren heen Indivueel gesprek met mentor, vakdocent Algemene voorlichting ho & sf, voorlichting opleidingen & beroepen, profielwerkstuk/stage gebruiken Aandacht LOB in mentoruren Keuze toelichten op school, m.n. mondeling & verplicht Thema's in LOB: eigen kwaliteiten en eigen motieven/ambities

Overgang van vo naar ho  Einde 1e jaar Tijdens vo Tussen vo en ho Bij start ho Tijdens 1e jaar ho Einde 1e jaar

Motivatie voor en na 1e jaar ho

Aanbevelingen Studiekiezers: Bereid je keuze grondig en tijdig voor: informeer je terdege, vergelijk alternatieven en bezoek potentiële opleidingen. Let ook op het concrete studieprogramma. Kies voor de opleiding die bij jou past en staar je niet blind op de opbrengsten na afstuderen. Maak gebruik van mogelijkheden intakegesprekken. Elimineer twijfel; stel desnoods keuze uit. Vo-scholen: Start LOB tijdig en maak begeleiding persoonlijk (gesprekken mentoren, vakdocenten). Betrek ouders bij keuzeproces. Leg nadruk op interesse en capaciteiten van leerlingen. Richt LOB niet alleen op oriëntatie, maar ook op uiteindelijke keuze. Laat leerlingen niet vertrekken zonder hun definitieve studiekeuze en hun motivatie daarvoor te laten ‘verdedigen’. Hogescholen & universiteiten: Draag zorg voor complete, objectieve voorlichting en bied ook intensievere bezoekmogelijkheden. Bied intake- gesprekken aan. Begeleid en monitor eerstejaars vanaf de start van de opleiding. Benader risico-groepen actief door middel van screening. Overheid: Vervroeg aanmelddatum, zodat twijfelaars niet kunnen uitstellen tot zomervakantie en zodat vo & ho meer ruimte krijgen voor bovenstaande.

Meer informatie Jules Warps ResearchNed 024 359 44 88 j.warps@researchned.nl