{ Industrialisatie } ~ de Spinning Jenny ~ Lydia & Yin

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesje in het bewerken van Wmf plaatjes
Advertisements

foto's door Casper görannsson
Schimmel, GATVERPIELEKES!!!
Skribi Gebruikershandleiding Wat u even gezien moet hebben om met Skribi te kunnen werken >> Klik op de spatiebalk
Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
Catalogus van de RU Zoektermen combineren Verder = klikken.
Eerste pagina (eigenschappen) van de beheerkant toont een overzicht van alle eigen- schappen van schoenen: merk, maat, stijl, kleur, type en maximum prijs.
Kenmerken van de industriële samenleving
Paragraaf 8.1 Vorige les: Napoleon Bonaparte
Combineren van zoektermen met Booleaanse operatoren
Combineren van zoektermen met Booleaanse operatoren
Hierdoor kon er efficiënter gewerkt worden en groeide de opbrengst
Eén van deze plaatjes is een gewone reclame, de andere is een reclame die ook nog wel eens een misleiding zou kunnen zijn. Klik op het plaatje dat volgens.
Eén van deze plaatjes is een gewone reclame, de andere is een reclame die ook nog wel eens een misleiding zou kunnen zijn. Klik op het plaatje dat volgens.
Naam: Presentatie over Klik op “Naam”. Vul je naam in .
Oefenen met de zoekmachine Google Deel 1 Zoeken op alle sites Zoeken op Nederlandse sites zoeken van afbeeldingen Arkelstein, School voor Praktijkonderwijs.
Presentatie:yorkshire terrier
-Photofiltre Fotobewerken met: Auteur: J.Görtzen Voor het schalen van 2 afbeeldingen wordt eerst het programma “2Pic” gebruikt.
Fotobewerken met 2Pic Auteur: J.Görtzen.
De Industriële Revolutie
1 Omgekeerd vergroot reëel (projector)
Plaatjes in tekst woensdag 26 oktober 2011.
WMF Plaatjes bewerken In 2007.
De zoon van de souk door Bilal.
Hoofdstuk 4: Industriële revolutie.
Titel Klik hier voor het invoegen van tekst en/of afbeeldingen
Samengestelde woorden
Klik op het plaatje met de flat. Welk boek is niet door Annie M.G. Schmidt geschreven? o MinoesMinoes o Pluk van de PettefletPluk van de Petteflet.
3 Industrialisatie en Ismen
Een kerstverrassing maken
Catalogus van de UvA Zoekacties combineren Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Zingen Heer, onze Heer, hoe machtig is uw naam op heel de aarde.
Beste lezer/es, Dit verhaal van de Kerstman is uiteraard voor de “kleintjes” bedoelt. Zij kunnen dit verhaal namelijk beluisteren en/of meelezen. Zij.
“Ontwikkelen van educatieve spellen voor een speciale doelgroep”
Arkelstein, school voor Praktijkonderwijs Oefenen met de zoekmachine Google Deel 2: gericht zoeken.
Sociological Abstracts Combineren van zoektermen met Booleaanse operatoren Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Bestand in een map opslaan. Stap 1 Waar klik ik?
Welke letter? ©

Ken u afstandsbediening! 1. aan/uit knop 2. (geluid)mute knop 3. zet de TV op kanaal 9 Zelf TOETS.
H9.1 De Industriële revolutie
Klik op het vierde plaatje.
Naam: 1 Vul je naam in. Beantwoord zo snel mogelijk de vragen. Kijk aan het einde hoeveel je er goed had. Druk op knop om te beginnen!!
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
mol en beer ik klik op het plaatje als het woord rijmt op klik op mol als je klaar bent. ik.
SEO en SEA Uw website bovenaan in Google! 24 april 2008.
Liesje leerde lotje lopen Door de lange linde laan Maar toen lotje niet wou lopen Liet liesje lotje staan.
HOREN Dit werk valt onder Creative Commonslicentie CC BY-NC-SA 4.0 en mag vrij worden gebruikt a) met vermelding van het WRKU als auteur; b) voor niet-commerciële.
Eén van deze plaatjes is een gewone reclame, de andere is een reclame die ook nog wel eens een misleiding zou kunnen zijn. Klik op het plaatje dat volgens.
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Mol en beer.
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Industrie en samenleving
Mol en beer.
Uw website bovenaan in Google!
Mol en beer.
Mol en beer.
Klik telkens op het juiste blokje
Welkom.
Winter - pinguïns Meest - minst.
Mol en beer.
Eén van deze plaatjes is een gewone reclame, de andere is een reclame die ook nog wel eens een misleiding zou kunnen zijn. Klik op het plaatje dat volgens.
Mol en beer.
Mol en beer.
Wat gaan we vandaag leren?
Mol en beer.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Piraten Raamfiguren.
HOREN.
Transcript van de presentatie:

{ Industrialisatie } ~ de Spinning Jenny ~ Lydia & Yin Klik op de plaatjes om te vergroten! >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Spinning Jenny ~ >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Spinning Jenny ~ Uitgevonden door James Hargreaves in 1764. Welke verbetering werd door deze uitvinding in gang gezet? Er werden machines uitgevonden die nog sneller waren, dit waren verbeteringen van de ‘Jennies’. Hoe werkte deze machine? Op het spinnewiel werd één draad tegelijk gesponnen. Om een draad te spinnen, wordt op een pluk vezels eerst ontward en parallel gelegd, dan uitgerekt, vervolgens ineengedraaid, en dan opgewonden. De laatste twee stappen werden op het spinnewiel gestuurd door het wiel, dat met de voet werd aangedreven. Voor de eerste twee stappen werden beide handen gebruikt. De spinning jenny maakt het nu mogelijk meerdere draden tegelijkertijd te spinnen. <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Spinning Jenny ~ Wat betekende het voor arbeiders om met zo’n machine te werken? - Door deze uitvinding was er per product minder arbeiders nodig. <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoommachine ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoommachine ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoommachine ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoommachine ~ Welke verbetering werd door deze uitvinding in gang gezet? De uitvinding van de (industriële) stoommachine markeerde het begin van de industriële revolutie; voor het eerst was arbeidsvermogen overal realiseerbaar om machines aan te drijven, waar voor die tijd met handkracht, trekdieren, watermolens en windmolens moest worden gewerkt. De stoomlocomotief is een bekende toepassing van de stoommachine. Hoe werkte deze machine? De stoommachine, die Newcomen in 1712 had uitgevonden, werd door James Watt in 1769 verbeterd. Daardoor kon de door stoom opgewekte kracht worden gebruikt voor de aandrijving van machines… <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoommachine ~ …De aanpassingen die Watt in de loop van de jaren 1765-1782 aanbracht waren: -Verleggen van het condensatieproces van de cilinder naar een condensator. -Warmhouden van de cilinder door het aanbrengen van een stoommantel. -Onderdruk in de condensator bewerkstelligen door een luchtpomp. -Afwisselend onder- en bovendruk op de zuiger toepassen, waardoor economischere werking ontstond. -Toerentalregeling met regelaar d.m.v. middelpuntvliedende kracht, de zogenoemde governor. -Gebruiken van een krukas voor roterende beweging. (In samenwerking met anderen). <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoommachine ~ Wat betekende het voor de arbeiders om met zo een machine of in zo’n fabriek te werken? Met de intrede van de stoommachine is arbeid (en daarmee ook arbeidstijd) anders ingedeeld. Voordien was de inhoud van de arbeid seizoensbepaald en de inzet was voornamelijk afhankelijk van de taak en de tijd van de dag. Zaaien en verbouwen en oogsten, opstaan en eten en slapen waren de dingen die bepaalden wat de intensiteit van het werk moest zijn. - Met de stoommachine moest de menselijke arbeid afgestemd worden op de stoommachine. <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoommachine ~ Het werk werd voor het eerst opgedeeld in arbeidseenheden per tijdseenheid. Een bepaald aantal kilo's per minuut moest worden aangevoerd aan de machine en een bepaald aantal stuks van het vervaardigde product moest worden afgevoerd. - Machines moesten om een bepaalde tijd worden aangezet en binnen een bepaalde tijd worden gerepareerd. De tijd werd niet langer bepaald door zonsopgang en zonsondergang maar de klok werd steeds belangrijker. <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Weefmachine ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Weefmachine ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Weefmachine ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Weefmachine ~ Welke verbetering werd door deze uitvinding in werking gezet? -In 1784 bezocht Edmund Cartwright een fabriek die beheerd werd door Richard Arkwright. Geïnspireerd door wat hij zag begon hij te werken aan een machine die de kwaliteit en de snelheid van het weven zou verbeteren. -Een hele goede handwever, een man van 25 à 30 jaar oud, weeft elke week 2 lappen katoenen stof, van elk zo´n 22 meter lang ... Een 15-jarige wever met een stoomweefgetouw weeft in diezelfde tijd 7 van zulke lappen. een stoomweverij met 200 weefgetouwen, met de hulp van 100 personen onder de 20 jaar, en van 25 mannen, weeft 700 lappen per week, met de eerder beschreven lengte en kwaliteit. Als je elke week 100 van zulke lappen met de hand wil maken, moet je minstens 125 weefgetouwen inzetten. <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Weefmachine ~ Hoe werkte deze machine? * De weefmachine was ontworpen in 1784 en als eerste gebouwd in 1785.Het was een gemechaniseerde machine die op drijfassen liep. In het begin was de machine op vol potentieel omdat de machine afhankelijk was van water kracht, dus moest de locatie dicht bij waterbronnen zijn. In het begin van de 19e eeuw kwam het meer op gang dank zij de opkomst van de stoom machines. Dus de waterkracht werd vervangen. <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Weefmachine ~ Wat betekende het voor de arbeiders om met zo een machine te werken? - Mankracht werd vervangen door de machine. - verdwijnen van kleine werkplaatsen en handwevers. - Grotere hoeveelheden konden geproduceerd worden. <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoomtrein ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoomtrein ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoomtrein ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoomtrein ~ Hoe werkte deze machine? In de stoomketel zit water. Met hout, steenkool of stookolie wordt een vuur gestookt. Dat was de taak van de stoker. Dat was zwaar werk, want die moest tijdens de reis steeds het vuur aanhouden. Het vuur brengt het water aan de kook en daardoor ontstaat stoom. Als er steeds meer stoom bijkomt ontstaat er druk. Denk maar eens aan een fluitketel als het water kookt. De stoom van de stoomtrein gaat door pijpen naar een zuiger. Aan die zuiger zit een stang vast en die laat de wielen ronddraaien. <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoomtrein ~ Welke verbetering werd door deze uitvinding in gang gezet? Treinen maakten snelle verplaatsing van grote aantallen personen mogelijk, wat heeft geleid tot een aanzienlijke toename van de actieradius van de mens. - Mobiliteit werd gedemocratiseerd, er kwam een vrijere keuze van woon- en werkplek, familieleden konden verder weg gaan wonen. - Goederen konden snel en massaal worden vervoerd, waardoor de concurrentiepositie van landen en individuele bedrijven werd vergroot. Al snel werd transport een aspect van de politiek; niemand kan zich een land voorstellen zonder een ministerie dat zich met vervoer bezig houdt. <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoomtrein ~ Wat betekende het voor de arbeiders om met zo’n machine te werken? - Sneller vervoer van goederen - Minder lichamelijke inspanning - Meer vervoer van goederen <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoomboot ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoomboot ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoomboot ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoomboot ~ Hoe werkt deze machine? Een boot die voort gestuwd wordt door stoom die een propeller aandrijft. Deze boten worden voornamelijk gebruikt op rivieren en meren. Welke verbetering werd door deze uitvinding in gang gezet? 1810: de boot werd voornamelijk gebruikt voor het vervoer van personen. 1870 : dmv uitvindingen zoals de schroef propeller en turbine word het mogelijk om over de oceaan te varen. Wereldhandel werd veiliger en goedkoper. <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Stoomboot ~ Wat betekende het voor de arbeiders om met zo’n machine te werken? - Meer vervoersmogelijkheden - Internationale handel - Meer werk - Zwaar en onveilig werk <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Staalfabriek ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Staalfabriek ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Staalfabriek ~ Welke verbetering werd door deze uitvinding in gang gezet? Staalproductie werd goedkoper. Bijv: productiekosten gingen van $300 naar $35 per ton. - Rond 1865 richtte Carnegie meerdere maatschappijen op Stalen bruggen,rails en locomotieven werden geproduceerd. Hoe werkt deze fabriek? <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ de Staalfabriek ~ Wat betekende het voor de arbeiders om in zo’n fabriek te werken? - Meer werkgelegenheid: mannen, vrouwen en kinderen - Werkomstandigheden: vies,onveilig en onderbetaald - Te veel mensen - Dagen tussen 12 en 14 uur <<< terug >>> volgende

~ Elektriciteitsinstallatie ~ { Industrialisatie } ~ Elektriciteitsinstallatie ~ <<< terug >>> volgende

~ Elektriciteitsinstallatie ~ { Industrialisatie } ~ Elektriciteitsinstallatie ~ <<< terug >>> volgende

~ Elektriciteitsinstallatie ~ { Industrialisatie } ~ Elektriciteitsinstallatie ~ elektriciteits <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ Lampenfabriek ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ Lampenfabriek ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ Lampenfabriek ~ lampenfabriek <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ Automobielfabriek ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ Automobielfabriek ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ Automobielfabriek ~ <<< terug >>> volgende

{ Industrialisatie } ~ Automobielfabriek ~ Wat betekende het voor arbeiders om met zo’n machine te werken? <<< terug >>> volgende