WAT-App: een tool voor het testen van de productie en het begrip van Werkwoorden en Acties bij afasiepatiënten Dörte de Kok, Nienke Wolthuis & Roelien.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Laurens van der Maaten IKAT / ROB
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Samen kunnen we meer … Partindag 2013 Workshop beleidsplan schrijven Lucy Engelen, Partin.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Informatieavond 2 Groep 3.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
Duidelijk schrijven voor iedereen
Complexiteit in afasietherapie:
Groep 7.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Groep 6 en 7.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Het construeren van valide MC-vragen
KOMMAGEBRUIK.
Een lessenserie van drie lessen
24 juni 2003Johnson en Morrill in Israel Een studie naar de Johnson Morrill Hypothese in relatie tot de Hebreeuwse taal; implementatie van bewijsnetten.
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Annelie Tuinman, Holger Mitterer & Anne Cutler
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Leerlijnen in relatie met de methode
Quiz Start.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Item analyse Item-Moeilijkheidsindex Item-Betrouwbaarheidsindex
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Groep 7.
VU Millennium Project Wat is het millenniumprobleem? Wat zijn de gevolgen? Wat doet de VU?
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Aantrekkelijk formuleren
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
voor familie en vrienden van
Workshop evalueren Dcp
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #2 CRAFT YOUR BACKGROUND.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Taalbeheersing Rotterdam, 00 januari 2007 Deze week: Geen individuele begeleiding! Inleiding af Intervisie op taal en inhoud Uitleg middenstuk Zelf zoeken.
Woordsoorten benoemen
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Ik heb altijd geleerd dat … Goed en fout en de rol van het geheugen in taaladvisering en onderwijs Dirk Caluwé
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Print & Scan Wat kan ik leren uit print & scan analyses over mijn meerkeuzeexamen? Lisa De Jonghe O 2 : dienst Onderwijs Ondersteuning.
Invloed van vipassana- mindfulness retraite op intuïtie Eva Lobach en Dick Bierman Marnix van Rossum Nadia van der Spek.
John Keijsers 1.ICT-lessen 2.Applicatiebeheer Rekenblokken Toa-toetsen 3.Rekenlessen.
De lidwoorden Kleine woorden met grote gevolgen!! Welke ken je? (ne en fa du)
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Werkwoordsvormen. Spoorboekje 1)Wat weet je al? 2)Oefening werkwoordsvormen 3)Bespreken 4)Zelfstandig aan het werk Wat gaan we leren? - Je kunt werkwoordsvormen.
Experimenteel onderzoek naar de relevantie van naamval voor Nederlands-Russische kinderen Alla Peeters-Podgaevskaja Bibi Janssen.
HET GEZEGDE MOET IETS DUIDELIJK MAKEN OVER HET ONDERWERP Het naamwoordelijk gezegde en koppelwerkwoord.
Het onderzoeksverslag
Oefening met atlas en kaarten
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Grammatica Hoofdzin en bijzin.
Demonstrative pronouns Aanwijzende voornaamwoorden
Enkelvoudige en samengestelde zinnen
Neuropsychologische diagnostiek bij migranten
Grammatica Stappenplan wg of ng??.
Beste RvC jaarverslag.
Uitdagingen en oplossingsrichtingen
Stappenplan werkwoordspelling
Digitale geletterdheid
Transcript van de presentatie:

WAT-App: een tool voor het testen van de productie en het begrip van Werkwoorden en Acties bij afasiepatiënten Dörte de Kok, Nienke Wolthuis & Roelien Bastiaanse Groninger Expertisecentrum voor Taal- en Communicatiestoornissen

Afasietests algemene diagnostiek AAT CAT Screeling onderliggende stoornis PALPA SAT WEZT communicatie in het dagelijks leven ANTAT allemaal paper & pencil tests

Tests voor onderliggende stoornis Gebaseerd op modellen Bijv. Ellis & Young (PALPA) Zinsmodel van Bastiaanse (WEZT) Interpretatie resultaten alleen mogelijk met gedegen kennis model

Werkwoordproductie bij afasie effecten aangetoond voor: instrumentaliteit naamrelatie met zelfstandig naamwoord voorstelbaarheid argumentstructuur thematische rollen inflectie voor tijd en persoon frequentie? verwervingsleeftijd?? woordlengte?

Werkwoorden- en Zinnentest Nederlandse versie 2000 Engelse versie 2002 Noorse versie 2006

Doelen WEZT diagnosticeren van de onderliggende problemen met productie en begrip van werkwoorden in het kader van een zinsproductiemodel aanwijzingen voor therapie

WEZT is nooit populair geworden de plaatjes waren niet altijd even duidelijk

Onduidelijke plaatjes

WEZT is nooit populair geworden de plaatjes waren niet altijd even duidelijk geen vergelijking werkwoorden en zelfstandige naamwoorden moeilijk te scoren

WEZT is nooit populair geworden de plaatjes waren niet altijd even duidelijk geen vergelijking werkwoorden en zelfstandige naamwoorden moeilijk te scoren bijna onmogelijk conclusie te trekken zonder gedegen linguïstische kennis

Desalniettemin de WEZT is een relevante test we we spreken in zinnen in zinnen draait het om het werkwoorden therapiegericht

Dus we hebben besloten een upgrade te maken WEZT 2.0

WEZT 2.0 App aantrekkelijker met mooiere plaatjes

Snijden

Douchen

WEZT 2.0 App aantrekkelijker met mooiere plaatjes geschikt voor touchscreen op tablet

WEZT 2.0 alle instructies zijn opgenomen de productie van de afasiepatiënten wordt opgenomen automatische scoring als het kan, eenvoudige scoring als het moet automatische analyse van de resultaten inclusief statistische analyse als de twee delen klaar zijn: therapieadvies waarbij rekening gehouden wordt met de resultaten op andere tests en met de spontane taal

WEZT 2.0 twee Apps Werkwoorden- en Actietest (WAT) is klaar, wordt nu gestandaardiseerd Zinnen- en Anagrammentest (ZAT) is in ontwikkeling

Werkwoorden- en Actietest (WAT) taken: werkwoordbegrip actie-associatie benoemen van acties benoemen van objecten invullen van infinitieven in de zin invullen van persoonsvormen in de zin

Items voor alle werkwoorden en zelfstandige naamwoorden zijn de volgende data beschikbaar en wordt de invloed geanalyseerd: woordfrequentie verwervingsleeftijd voorstelbaarheid lengte in lettergrepen, letters en fonemen visuele complexiteit van het plaatje voor werkwoorden +/- instrumenteel +/- naamsrelatie intransitief / transitief

De WAT-App

Persoonlijke gegevens en achtergond van de afasie

Werkwoordbegrip doelwoord semantisch gerelateerd werkwoord semantisch gerelateerd zelfstandig naamwoord zelfstandig naamwoord gerelateerd aan het semantisch gerelateerde werkwoord

Resultaten

Semantische Associaties Acties 1 plaatje 3 alternatieve plaatjes 1 doelplaatje is sterk semantisch verwant afleider 1 is minder gerelateerd afleider 2 minimaal gerelateerd gecontroleerd voor frequentie van zowel het bovenste plaatje als het juiste alternatief

Actiebenoemen instrumentele werkwoorden +/- naamsrelatie niet-instrumentele werkwoorden transitieve en intransitieve werkwoorden ≥ 80% name agreement

Objectenbenoemen objecten gerelateerd aan de acties instrumenten snijden  mes zagen zaag zelfstandige naamwoorden gerelateerd aan de niet-instrumentele werkwoorden klimmen  berg enkelvoudige en samengestelde zelfstandige naamwoorden +/- levend gematcht met de werkwoorden op frequentie, verwervingsleeftijd, voorstelbaarheid niet op lengte ≥ 80% name agreement

Werkwoorden in zinnen (1) Infinitieven instrumentele werkwoorden +/- naamsverwant niet-instrumentele werkwoorden transitieve en intransitieve werkwoorden ≥ 80% name agreement

Werkwoorden in zinnen(2) Persoonsvormen instrumentele werkwoorden +/- naamsverwant niet-instrumentele werkwoorden transitieve en intransitieve werkwoorden ≥ 80% name agreement

Resultaten alle scoreformulieren worden bewaard als excelfile data kunnen worden bewaard, gemaild etc.

Huidige status WAT in 6 revalidatiecentra worden afasiepatiënten en rechter-hemisfeerpatiënten getest testen van mensen zonder hersenletsel schrijven van de handleiding publicatie hopelijk aan het eind van het jaar Turkse versie bijna klaar Begonnen met ontwikkeling ZAT (Zinnen en Anagram Test)

Uiteindelijke versie (WAT + ZAT) de functionele beschadiging worden beschreven en in het model getoond mogelijk en hopelijk gerelateerd aan de resultaten van de spontane-taalanalyse

Therapieplannen en -doelen richten op zinsproductie zonder lexicale persoonsvormen leer een strategie aan om lexicale werkwoorden in combinatie met hoogfrequente hulpwerkwoorden en modale werkwoorden te gebruiken Werkwoordproductie op Woord- en Zinsniveau momenteel werken we aan een iPad versie

Conclusies elektronische versies van afasietests vergemakkelijken de afname met geautomatiseerde versies van afasietests kunnen (psycho)linguïstische theorieën geïntegreerd zonder dat de logopedist alle theorieën achter de tests hoeft te kennen hopelijk is (afatische) spraakherkenning binnenkort mogelijk diagnose wordt dan objectiever en er is minder kans op fouten

Dank voor uw aandacht