Het Nieuwe Werken Jeroen Jansen Partner Technology Advisor BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 Het Nieuwe Werken Jeroen Jansen Partner Technology Advisor Microsoft SMS&P
Jeroen Jansen Partner Technology Advisor Microsoft Evert van de Beekstraat 354 1118 CZ Schiphol Netherlands Main: +31 (0) 20 5001500 Direct: +31W(0) 205002164 Fax: +31 (0) 205422164 Email: jjansen@microsoft.com Main: +31 (0) 20 5001500 Direct: +31 (0) 20 5002164 Mobile: +31 (0) 611332947 Home office: +31 (0) 20 6104045 Assistant: +31 (0) 20 5001766 Fax: +31 (20) 5422164 Business e-mail: jjansen@microsoft.com Personal e-mail: J_jansen99@hotmail.com Business IM: jjansen@microsoft.com Personal IM: J_jansen99@hotmail.com http://www.microsoft.com Twitter: Jeejee99 Facebook: jjansen.facebook.com jjansen@microsoft.com +31 (0)20 5002165 jjansen@microsoft.com Let me introduce meself by handing over my business card. In the beginning it was simple and than I started to you technology!
BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 Wat is werken?
Dit is werken …
En dit ook …
Maar dit …?
Of dit …?
Dit toch zeker niet … ?
Of toch… ? Als we onze business unit omvormen in een meer klantgerichte front office en de back office functies outsourcen naar externe specialisten, dan kunnen we….
BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 De evolutie van werk
De evolutie van werk
De evolutie van werk
De evolutie van werk
De evolutie van werk
De evolutie van werk
De evolutie van werk Waar zijn de arbeiders gebleven? BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 De evolutie van werk Waar zijn de arbeiders gebleven?
De evolutie van werk Van handwerk naar hoofdwerk: Hoe kun je zien of iemand werkt?
BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 De Nieuwe Context
De nieuwe context: technologie “Technologische ontwikkeling lijkt een autonoom proces”
De nieuwe context: kenniseconomie McKinsey: in de VS waren 70% van alle nieuw gecreëerde banen in de periode 1998-2004 als ‘stilzwijgend’ kenniswerk te omschrijven Op weg naar de kenniseconomie
De nieuwe context: Globalisering & duurzaamheid Spitsuur in Bejing
De nieuwe context: NextGen & ‘PrevGen’ In 2020: actieven : inactieven = 1: 2 Pensioenleeftijd naar 67 of hoger?
Trend: Changing Workforce 4/3/2017 Trend: Changing Workforce Veterans (b. 1922 to 1945) Company loyalty Baby Boomers (b. 1946 to 1964) Financial success Generation X (b. 1965 to 1979) Strongly independent Millennials (b. 1980 to 2000) Personalized work Source: “Get Ready: The Millennials Are Coming!”, Forrester Research, Inc., September 2005
De visie op het nieuwe werken BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 De visie op het nieuwe werken
Visie op het Huidige Werken BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 Visie op het Huidige Werken Ons lichaam leeft in het informatie/kennis tijdperk, maar ons ‘hoofd’ zit nog in het industriele tijdperk Je gaat naar je werk Fysiek aanwezig zijn: zien en gezien worden Manager stuurt aan; medewerker voert uit Strikte scheiding werk en prive Hard werken belangrijker dan resultaat
Visie op het Nieuwe Werken BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 Visie op het Nieuwe Werken Effectiever/productiever werken door beter inspelen op de aard van het werk: Altijd en overal Fysieke werkplek Organisatie ‘Mindset’ van medewerker en manager
Informatie & communicatie technologie (ICT) BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 Informatie & communicatie technologie (ICT) Altijd en overal kunnen werken
Fysieke werkplek Activiteit gebaseerde werkplek COMmunicatie BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 Fysieke werkplek COMmunicatie CONcentratie Activiteit gebaseerde werkplek
Organisatie Leiderschap Cultuur Processen (binnen en buiten) BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 Organisatie Leiderschap Our Values As A Company, And As Individuals, We Value: Integrity And Honesty Passion For Customers, For Our Partners, And For Technology Openness And Respectfulness Taking On Big Challenges Seeing Them Through Constructive Self-Criticism, Self-Improvement, And Personal Excellence Accountability To Customers, Shareholders, Partners, And Employees For Commitments, Results, And Quality Cultuur Processen (binnen en buiten)
Mindset Uitvoergestuurd werken Loslaten en vertrouwen BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 Mindset Medewerker wordt ondernemer Manager wordt ondersteuner Uitvoergestuurd werken Loslaten en vertrouwen
Samenvattend Altijd en overal kunnen werken ICT maakt dit mogelijk BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 Samenvattend Altijd en overal kunnen werken ICT maakt dit mogelijk Activiteit gebaseerd werken Communiceren (informeel en formeel) of concentreren Organisatie processen (in- en extern) ipv hierarchie, cultuur: open, vertrouwen, stimulerend, ‘empowerment’ leiderschap: visie uitdragen en overdragen Mentaliteit medewerker = ondernemer Manager = ondersteuner (+ loslaten en vertrouwen) resultaatgericht werken
Uitdagingen Mentaliteitsverandering stop het “industrieel denken” BPIO TDM Customer Deck 4/3/2017 Uitdagingen Mentaliteitsverandering stop het “industrieel denken” Productiviteit kenniswerker slimmer (samen)werken ipv harder en langer Afstemmen, loslaten en vertrouwen ipv ‘command and control’ Benutten kwaliteiten NextGen wat kunnen ze? wat willen ze? Benutten kwaliteiten ‘PrevGen’ kennis? wijsheid?
Klaar voor het nieuwe werken? Lakmoestest… Vraag 1: “Wie heeft er geen moeite mee om ’s avonds of in het weekend voor uw bedrijf of organisatie aan het werk te zijn?” Vraag 2: “Wie heeft er geen moeite mee om doordeweeks ’s ochtends of ‘s middags te gaan winkelen of sporten?”
Microsoft Nederland 2BPR BPIO TDM Customer Deck 2BPR - To Be People Ready Onze interne reis 4/3/2017 Microsoft Nederland 2BPR
Wat is 2bPR? “een intern veranderingstraject gericht op het implementeren van het “het nieuwe werken” en daarmee zelf een “People Ready’ organisatie te zijn
Drie Dimensies Mentaal Mensen Fysiek Werkplek Virtueel Technologie
Mentaal - Mensen Vitaliteit Productiviteit Groei
De feiten achter ons nieuwe huis Fysiek - Werkomgeving De feiten achter ons nieuwe huis
Virtueel - Technologie Slimmer ontmoeten Slimmer vergaderen Slimmer communiceren
Identity And Presence At The Core Conferencing Telephony Application Integration Identity Presence Instant Messaging Across Networks Team Workspaces Across Devices Key Message: Microsoft’s UC vision gives users a single identity and presence across all of their communications to improve communications effectiveness because. Information workers on average get >90 messages per day in as many as 7 different places (Harris Survey 2007) Half of large enterprises currently have technologies and policies for travel cost reduction (e.g. audio/video conferencing, UC) and another quarter planning to adopt them in the next 12 months (Harris Survey 2008) Our research indicates that the average information worker spends 37 minutes per week in voice mail jail or playing phone tag. That ads up to more than 30 hours of productivity per year. By using UC technologies, people are back in control of how they communicate; miss fewer conversations/calls, reach people faster; make decisions faster; get business done. Email & Calendar
DEMO Tijd
Vragen?!