Hoe werkt een rekenmachine?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Hardware (1) SGDB Informatica.
Par. 3.1 Computers zijn overal
Hardware (1) NSG Informatica.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1 Hoe werkt een computer nu precies? Ben Bruidegom & Wouter Koolen-Wijkstra AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam Met steun van stichting Edict.
Computerarchitectuur
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.

Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Elke 7 seconden een nieuw getal
De processor.
Regelmaat in getallen … … …
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
1Ben Bruidegom 1 Hoe werkt een “loopje” nu precies? Recapitulatie rekenmachines week 1 Van rekenmachine naar rekenmachine met “loopjes”
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Calculator Calculator  Computer.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Recapitulatie Calculator Calculator  Calculator met “loopjes” Calculator met “loopjes”  Processor.
1Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen &  vorige toestand uitgang.
Complexe schakelingen
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
SPLD : Simple Programmable Logic Devices Dirk Smets KHLim - dep. IWT Digitale Elektronica Programmeerbare Logica DIA 1 DIA 1 Logische functie n Elke logische.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Hoe werkt een rekenmachine?
Talstelsels, rekenen en rekenschakelingen
1Ben Bruidegom 1 De Harvard Machine Van rekenmachine met “loopjes” naar processor.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Talstelsels, rekenen en rekenschakelingen
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
Standaard-bewerkingen
Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Bits & bytes.
Digitale Methoden Onderdeel van vak Computer Systemen
Transcript van de presentatie:

Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam

Onderwerpen: Uit welke hardware-componenten bestaat de machine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator I Uitbreiding van de machine voor het verwerken van constante getallen Practicum met de rekenmachinesimulator II

Hardware-componenten: Uit welke hardware-componenten bestaat de machine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator I Uitbreiding van de machine voor het verwerken van constante getallen Practicum met de rekenmachinesimulator II

Hardwarecomponenten Rekenmachine bestaat uit 4 hoofdcomponenten: Arithmetic Logic Unit (ALU) ProgramCounter (PC) Instruction Memory Registers

Hoe werkt een rekenmachine? Rekenmachine bestaat uit 4 hoofdcomponenten: Arithmetic Logic Unit (ALU) ProgramCounter (PC) Instruction Memory Registers De ALU voert de berekeningen uit

ALU Data-ingangen A en B en uitgang Y zijn 16 bits Ingangen S1 en S2 selecteren de operator A B Y S0 S1 S1 S0 Operator Functie + (plus) Y = A + B 1 - (min) Y = A - B & (bitwise AND) Y = A & B B-doorlaten Y = B

Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten: Arithmetic Logic Unit (ALU) ProgramCounter (PC) Instruction Memory Registers Registers bewaren (tussen)resultaten van berekeningen

Registers Hoeveel bits is het adres? Hoeveel bits is dit geheugen? 15 1111 14 1110 13 1101 12 1100 11 1011 10 1010 9 1001 8 1000 7 0111 6 0110 5 0101 4 0100 1010110110111000 3 0011 2 0010 1 0001 0000 16 data uitgangen (16 bits) ( register)adres Hoeveel bits is het adres? Hoeveel bits is dit geheugen?

Hoeveel bits is het adres? 4 bits Hoeveel bits is dit geheugen? 16 * 16 = 256 bits

In- en uitgangen registers First Register rs Adres Data Second Register rt Destination Reg. rd Addres Data Adres-ingang rs (4bits) Data-uitgang rs (16 bits) Adres-ingang rt (4bits) Data-uitgang rt (16 bits) Adres-ingang rd (4 bits) Data-ingang rd clock

Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten: Instruction Memory ProgramCounter (PC) Arithmetic Logic Unit (ALU) Registers In het instructiegeheugen worden de instructies opgeslagen

Instruction Memory Iedere instructie is 14 bits Address Data adres ingang (16 bits) data uitgang (14 bits) Hoeveel bits kan je opslaan in dit geheugen?

Hoeveel bits kan je opslaan in dit geheugen. Totaal: 216 x 14 = 65 Hoeveel bits kan je opslaan in dit geheugen? Totaal: 216 x 14 = 65.536 x 14 = 917.504 bits

Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten: ProgramCounter (PC) Arithmetic Logic Unit (ALU) Instruction Memory Registers Program Counter houdt bij welke instructie wordt uitgevoerd

Software: Uit welke hardware-componenten bestaat de machine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator I Uitbreiding van de machine voor het verwerken van constante getallen Practicum met de rekenmachinesimulator II

Instructies Rekenkundige instructies: Logische instructie Datatransfer ADD (optellen) SUB (aftrekken) Logische instructie AND (bitwise AND) Datatransfer COPY (Register  Register)

Datapad van een rekenkundige/logische instructie: bijv. ADD Instruction Memory Registers rs Adres Data ALU PC rt Adres Data Instruction Address Adres rd Data rd 4 bits adres 16 bits data

Instructieformaat Voorbeeld: ADD rd, rs, rt Syntax: ADD $7, $5, $6 Instruction Memory Registers rs Adres Data ALU PC rt Adres Data Instruction Address Adres rd Data rd Voorbeeld: ADD rd, rs, rt Syntax: ADD $7, $5, $6 Betekenis: register 7 = register 5 + register 6

Instructieformaat Syntax: ADD rd, rs, rt Voorbeeld: ADD $7, $5, $6 Instruction Memory Registers rs Adres Data ALU PC rt Adres Data Instruction Address Adres rd Data rd Syntax: ADD rd, rs, rt Voorbeeld: ADD $7, $5, $6 Instructie ADD Adres rs Adres rt Adres rd 00 0101 0110 0111

Rekenmachine I

SIM-PL: Uit welke hardware-componenten bestaat de machine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator I Uitbreiding van de machine voor het verwerken van constante getallen Practicum met de rekenmachinesimulator II

Practicum met de Rekenmachine I Voer opdrachten van paragraaf 3.4 uit

Vervolg hardware: Uit welke hardware-componenten bestaat de machine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator I Uitbreiding van de machine voor het verwerken van constante getallen Practicum met de rekenmachinesimulator II

Rekenen met constante getallen Waarom zijn constante getallen zo belangrijk? Heel veel instructies bevatten een constant getal Waar worden constante getallen opgeslagen? In het instructiegeheugen Welke instructies werken met constante getallen? Immediate instructies

Welke immediate instructies zijn er: LOADI ADDI SUBI ANDI

Alle instructies: Rekenkundige en logische instructies ADD SUB AND Immediate instructies (Instructies met één constant getal) LOADI ADDI SUBI ANDI Datatransfer COPY

Datapad van een instructie met een constant getal Instruction Memory Registers ALU rs Adres Data PC rt Adres Data Instruction Address Adres rd Data rd 4 bits address 16 bits data

Assembly Language: Syntax: ADDI rd, rs, getal 100Hex Instruction Memory Registers ALU rs Adres Data PC rt Adres Data Instruction Address Adres rd Data rd Syntax: ADDI rd, rs, getal Voorbeeld: ADDI $7, $5, 0x100 Betekenis: register 7 = register 5 + 100Hex

“Control” van de rekenmachine Instruction Memory Registerfile (16) ALU operatie First Register rs Address Data Second Register rt Address Data Destination Reg. rd Address Data PC Instruction Address Multiplexer (Mux) 4 bits address 16 bits data 3 bits control ADDI $7, $5, 0x100 ADDI rs rt rd Constant getal 000 0101 x 0111 000 1000 0000 0000 Instructieformaat

Rekenmachine II

SIM-PL: Uit welke hardware-componenten bestaat de machine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator I Uitbreiding van de machine voor het verwerken van constante getallen Opdrachten Practicum met de rekenmachinesimulator II

Voer opdrachten van paragraaf 3.6 en paragraaf 3.7 uit.