Leren spellen, feedback en de computer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Sprint Jabbla.
Radboud Universiteit Nijmegen
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Gemiddelde * gemiddeld aantal punten * gemiddelde snelheid per uur
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Je bent jong & je wilt wonen En als het even kan in Vianen.
E P O S K. Richard Ridderinkhof BESSENSAP Nemo, 22 mei 2007 H OE V ROLIJKER H OE B ETER.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Effectief lees- en spellingonderwijs
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Katholieke Universiteit Leuven - ESAT, BELGIUM ATraNoS - 4 mei 2004 Modellering van spontane spraak Jacques Duchateau
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Dyslexie op ‘alle leeftijden’
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Tweedegraadsfuncties
Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Spellinginstructie is geen kwestie van "One-size fits all"
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Deel 2. Hoofdrekenend aftrekken
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De tafel van 4.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Hoe toets je spellingkennis?
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Transcript van de presentatie:

Leren spellen, feedback en de computer Martijn van Huygevoort & Anna M. T. Bosman ORD 10-12 Mei 2006 Radboud Universiteit Nijmegen, Sectie Orthopedagogiek van leren en ontwikkeling & BSI

Centrale vraag Wat is het effect van het soort feedback op de spellingprestaties van leerlingen in Groep 4? Kennis van het resultaat Informationele feedback

Spellingchecker vs. Visueel dictee Experiment 1 Spellingchecker vs. Visueel dictee

Materiaal & Procedure Uit een voorstudie van 200 woorden selectie van 100 woorden die gemiddelde spellingscores opleverden: Spelling programma’s Spellingchecker Visueel dictee

Proefpersonen

Prestaties op de voortoets

Training effect: Prestaties op de natoets

Transfer: toename correct gespelde ongeoefende woorden

Training efficiëntie Aantal geoefende woorden Spellingchecker: 37.4% Visueel dictee: 49.3% Gemiddeld aantal pogingen voor een goede spelling Spellingchecker: 25 (G = 12; Z =35) Visueel dictee: 8 (G = 4; Z =12)

Training efficiëntie & spellingniveau

Conclusies Visueel dictee > spellingchecker Spellingprestaties op natoets Efficiënter bij verwerving Voor goede spellers Vooral voor zwakke spellers Visueel dictee = spellingchecker Transfer naar ongeoefende woorden Transfer alleen naar analogie en regelwoorden

Spellingchecker zonder vs. Spellingchecker met suggesties Experiment 2 Spellingchecker zonder vs. Spellingchecker met suggesties

Materiaal 24 trainingswoorden (20% slechts gespelde) 12 ambigue F-G woorden (e.g., dweil) 12 leenwoorden (clown, shirt) 36 controle woorden 18 ambigue F-G woorden 18 leenwoorden

Procedure Drie trainingcondities Geen feedback Spellingchecker zonder suggesties Spellingchecker met suggesties

Proefpersonen 68 leerlingen uit Groep 4 Prestaties voortoets Geen feedback (n = 23): Gem. = 36.6% SC zonder suggesties (n = 23): Gem. = 40.8% SC met suggesties(n = 22): Gem. = 36.8%

Zonder FB: Impliciet leren

Impliciet vs. expliciet leren

Rol van soort feedback

Conclusies Oefenen zonder FB => positief effect op de spellingprestaties: Dus impliciet leren Oefenen met FB is effectiever dan zonder: Dus expliciet leren is effectiever dan impliciet Effect FB met suggesties = Effect FB zonder suggesties zonder suggesties: F-G ambigu woorden = leenwoorden met suggesties : F-G ambigue woorden > leenwoorden

Vooral als de feedback informationeel is Moraal van dit verhaal De computer is een effectief spelling hulpmiddel voor leerlingen in Groep 4 Vooral als de feedback informationeel is

Anke Weekers & Floor Noten Veel dank aan Anke Weekers & Floor Noten