PERIODE ONTWIKKELINGSBIOLOGIE EN MOLECULAIRE BIOLOGIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Erfelijkheid Thema 3.
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Concept-context ook voor vmbo-t
Van cel tot DNA Interactieve quiz.
Communicatie tussen cellen
Thema 4 DNA Ongeslachtelijke voortplanting.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De wondere wereld van de cel
Start.
Thema 3 Erfelijkheid Van een pasgeboren baby wordt vaak gezegd: ‘Ik vind dat hij op zijn moeder lijkt,’ of: ‘Hij heeft de ogen van zijn vader.’ Toch zijn.
Chromosomen en waarom je op je ouders lijkt.
Thema 2 Planten Basisstof 1 K4
EIWITSYNTHESE.
Thema 4 DNA.
Genetisch materiaal onder de loep
De bevruchting 1 zaadcel dringt binnen en bevrucht eicel
Erfelijkheid Genotype / fenotype.
Erfelijkheid Genotype / fenotype.
Erfelijkheid Chromosoom DNA.
Erfelijkheid Chromosoom DNA.
2 Mitose en celdeling DNA.
1 Mitose en celdeling DNA.
Erfelijkheid chromosomen.
Cellen en weefsels.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Genetisch materiaal onder de loep
Groei -Dankzij cel-cel communicatie: bevruchte eicel groeit uit tot individu: juiste vormen en alles op juiste plaats. -Gezonde voeding is nodig, veel.
Even opfrissen… In lichaamscel 46 chromosomen
Goedemorgen.
Thema 4 DNA Basisstof 1 Van genotype tot fenotype
Waaruit is het menselijk lichaam opgebouwd?
Thema 4 DNA 4.1 t/m 4.5.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Sketchup 2014 Les 9.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Thema 7 Erfelijkheidswetten
Erfelijkheid Thema 4.
Examentraining Biologie
Vorige keer… Wat weten we nog?.
Basisstof 6 & 7: Chromosomen en Celdeling
B. Stof 3 Hoofdthema’s in de Biologie
Hoofdstuk 7: Erfelijkheid
B. Stof 5 De celorganellen Plantencellen en hun organellen 1
Hoofdstuk 2 De cel.
Celdeling, celgroei en ontwikkeling
ERFELIJKHEID.
Zelfstandigheidproject 3 VWO
Thema 3 Organen en cellen
Meiose.
Mitose Kerndeling.
LES 1:Basis van Genetica
Erfelijkheid. mitose Mitose = gewone celdeling Hierbij ontstaan cellen met hetzelfde aantal chromosomen als de moedercel De mitose zorgt voor vervanging.
Anatomie en Fysiologie
Chromosomen en waarom je op je ouders lijkt.
B1: Genotype en fenotype
Erfelijkheid Hoofdstuk 10 Kees van den Bergh.
ERFELIJKHEID.
Biologie   studie van het leven Wat is leven? Een unieke ordening van moleculen (ligt vast in DNA) Stofwisselingsprocessen (enzymen) Zelf kunnen.
PERIODE HUMANE BIOLOGIE Rudolf Steinercollege Haarlem. Oktober
H4 Voortplanting § 1. Reductiedeling.
ERFELIJKHEID.
B. Stof 2 Prokaryoten B. Stof 3 Eukaryoten
Organen en cellen.
Transcript van de presentatie:

PERIODE ONTWIKKELINGSBIOLOGIE EN MOLECULAIRE BIOLOGIE Module CELLEN PERIODE ONTWIKKELINGSBIOLOGIE EN MOLECULAIRE BIOLOGIE Rudolf Steinercollege Haarlem. Januari 2014. Module: Cellen

www.rshbiologie.nl WELKOM!!! Bij deze periode. Module CELLEN WELKOM!!! Bij deze periode. Veel theorie en veel practica! Iedereen kan meedoen; ook de mensen die geen Bio hebben Huiswerk is verslagen + vragen (zie handleiding en site) Afsluiting is digitale verslagenbundel en telt mee! Wij werken met laptops/smartphone / tablet. www.rshbiologie.nl is dé site waarop alles staat! We werken in drie weken zes modulen door: www.rshbiologie.nl Module: Cellen

AFSPRAKEN. We beginnen om 8:30 en stoppen om 9:55. Module CELLEN AFSPRAKEN. We beginnen om 8:30 en stoppen om 9:55. Opruimen gezamenlijk. (we hebben soms veel troep) Zorg dat je thuis de verslagen bijhoudt: We doen al veel in de lessen. De leerlinghandleiding (site->module overzicht) vertelt precies wat je wel/niet moet doen/weten. Dagje gemist? Kijk op de site. Alle info staat daar! Vooruit spieken? Kan… Zinvol? Ja! Soms wel. Planning is wel strak, maar niet heilig. Neem ELKE dag laptop/smartphone/ tablet mee (+ earphones graag!) Module: Cellen

Inhoud. Module CELLEN Cellen en Celstructuren: CELLEN Klassieke Genetica: GENCLASSIC Mol. Biologie: MOLGEN1 Mol Bio/ Technieken: MOLGEN2 Planten en ziekten: SOLANUM1 PRAKTICUM Solanum: DNALAB1 Module: Cellen

Module CELLEN. Welke verslagen zijn er? Practicum Inhoud Verslagvorm CELLEN Ui maken eigen preparaten van de rokken van (rode) ui. kort tulp maken van stengelcoupes van de tulp mos,alg, schimmel Bekijken van mos,alg en schimmel GENCLASSIC1 drosophila-1 Bekijken balsempreparaten fruitvlieg Bacteriën Maken van bacterie-kweken , reinstrijk uitgebreid Ontwikkelstadia bekijken vanuit de kweekbuizen. MOLGEN1 DNA-isolatie Isolatie DNA uit kiwi MOLGEN2 Gel Maken van een gel voor electroforese ICT Ict opdracht: Nagaan genoom SOLANUM1 Ict-opdracht: Genoomanalyse Solanum uitgebreid: 11 uitgewerkte opdrachten. DNA1 DNA Gen-detectie met PCR en gel-electroforese Module: Cellen

Module CELLEN Wat is KORT?? Of UITGEBREID? KORT (dit verslag past op 1 A4-tje (excl. tekeningen)) korte omschrijving van het practicum in max 6 zinnen. korte beschrijving wat de resultaten waren (Max 10 zinnen) tekeningen. (Zie URL: tekenregels met namen) Eigen visie getuigend van begrip van het practicum (max 6 zinnen) (Wat gebeurde er, wat was er te zien, waarom, wat ging er mis… etc)   UITGEBREID (dit verslag eist minimaal 2-3 A4-tjes (excl. tekeningen)) uitvoerigere omschrijving van het practicum in max 20 zinnen betekenis van het practicum: waarom doen we dit, wat moet er uit komen, welke materialen hebben we gebruikt, welke techniek. beschrijving wat de resultaten waren (ca 10-20 zinnen) Eigen visie getuigend van begrip van het practicum (max 6 zinnen) Module: Cellen

www.rshbiologie.nl en lees de leerling handleiding!!!!!!!!! Module CELLEN Je zal moeten wennen aan deze TOTAAL ANDERE manier van werken. Maak gebruik van de site, internet om dingen op te zoeken, te beluisteren ed. Leer Internet niet te kopieeren (leer je niks) maar als bron te gebruiken. Eerst even kijken op de site: www.rshbiologie.nl en lees de leerling handleiding!!!!!!!!! Pfff… dan gaan we verder met de eerste module: CELLEN. Module: Cellen

DE CEL: Hoe ziet het eruit? Is er verschil tussen planten en dieren? Module CELLEN DE CEL: Hoe ziet het eruit? Is er verschil tussen planten en dieren? Wat kan je onder de microscoop zien? Hoe denkt men er NU over? http://www.ted.com/talks/drew_be rry_animations_of_unseeable_biolog y.html Module: Cellen

De Cel Makkelijk te bestuderen plantencellen: Verschillen/Kenmerken: Module CELLEN De Cel Makkelijk te bestuderen plantencellen: Verschillen/Kenmerken: Chloroplasten Stevige celwand (grote) Vacuolen Celorganellen: Kern Mitochondrien ER, RER Lysosomen Cytoskelet Golgi etc.. Module: Cellen

De Cel Fimpje: Diercellen zien er anders uit: Verschillen/kenmerken: Module CELLEN De Cel Diercellen zien er anders uit: Verschillen/kenmerken: Geen chloroplasten Geen stevige celwand Mechanismen om andere cellen te verbinden: desmosomen, junctions etc Fimpje: http://www.youtube.com/watch?v=o1 GQyciJaTA Module: Cellen

Eerst even dit: http://www.youtube.com/watch?v=TYxDoP9ABHc Module CELLEN De Cel in het algemeen Eerst even dit: http://www.youtube.com/watch?v=TYxDoP9ABHc Later bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=GigxU1UXZXo En deze: http://www.ted.com/talks/david_bolinsky_animates_a_cell.html In ons onderwijs wordt de cel voorgesteld door een stilstaand plaatje. Microscopen tonen dezelfde dode wereld! (helaas) Cellen leven, delen, groeien en sterven bij duizenden per minuut in je lichaam. Bamboe groeit 30 cm/dag.. Imagine! Een DNA molecuul is heeeeel dun (2 nm) en 2 meter lang en past toch in elke cel! In deze module proberen we het leven in de cellen te zien! Module: Cellen

Module CELLEN De Cel in het algemeen Bevat de stoffen om suikers om te zetten in Energie (metabolische afbraak) Plant: mbv Chloroplasten wordt met zonlicht juist E gemaakt. (syntheseprocessen). Celmetabolisme staat onder besturing van een enorme reeks biochemische gekatalyseerde processen Elke cel bevat DNA dat middels transcriptie en translatie de cel voorziet van allerlei soorten eiwitten: Structuureiwitten (collageen, celmembraaneiwitten ed) Enzymen (=katalysator van biochem processen) Antistoffen(Afweer), celmembraanproteinen, glycoproteinen, Lipoproteinen. Module: Cellen

De Celtypen Bij de mens: ca 200 celtypen Module CELLEN De Celtypen Bij de mens: ca 200 celtypen Bij planten minstens zoveel: zie plantenblad: 6 celtypen: Epidermis (onder en boven) Bladmoescellen (palissadenparenchym en sponsparenchym) Huidmondjes (Openingen voor gasuitwisseling) Haren/stekels (bescherming, luchtturbulentie) Plantenstengel: (doorsnede): epidermiscellen, xyleem, floeem, sklerenchym, parenchym, kurkcellen, lenticellen, cambiumcellen, etc… In practicum zien we cellen in de stengel van de tulp en cellen van de (rode) ui. Ook komen we eencelligen tegen (makkelijk te halen uit slootwater of oud bloemenwater). Module: Cellen

Module CELLEN Opbouw plantencellen Module: Cellen

Module CELLEN Stengels En Vaten. Module: Cellen

Module CELLEN Celtypen: vaten. Module: Cellen

Module CELLEN Module: Cellen

Meer zinvolle plaatjes? Kijk op de site van de RadboudUniversiteit: Module CELLEN Meer zinvolle plaatjes? Kijk op de site van de RadboudUniversiteit: http://www.vcbio.science.ru.nl/virtuallessons/stemgrowthslides/ Deze link staat ook op onze site bij bronnen! Module: Cellen

We hebben Rode Ui en (als het gelukt is: Tulp). Module CELLEN In het practicum maak je verder kennis met de diverse cellen van de plant. We hebben Rode Ui en (als het gelukt is: Tulp). --------------------------------------------------------- NU: CELDELINGEN (MITOSE-PROCES) Module: Cellen

De Celdelingen (mens, dier) Module CELLEN De Celdelingen (mens, dier) Na bevruchting van de eicel, ontstaat een zygote. Deze gaat zich in de eerste instantie vermeerderen tot een 2,4,8,16,32 cellig stadium. Het bolletje cellen dat nu ontstaat, wordt hol (gastrula- stadium) Er ontstaat een “boven” en “onder” polariteit. Cellen gaan zich langzaam differentieren vanuit stamcellen in celtypen: Epidermale cellen (huid, bekleding van darm, mond, bloedvat, nier) Zenuwcellen, Bot en kraakbeencellen, Spiercellen, Bloedcellen, etc Module: Cellen

De Celdeling Waarom? Hoe? Gewone celdeling: MITOSE Module CELLEN De Celdeling Waarom? Groei Onderhoud Herstel na beschadiging (regeneratie) Hoe? Cel bereidt de deling voor, door: DNA verdubbeling DNA wordt compact in chromosomen Chromosomen worden ruimtelijk netjes verdeeld Chromosomenuiteen Cel deelt zich: diercellen snoeren in, plantencellen laten een tussenwand ontstaan. Gewone celdeling: MITOSE Vorming geslachtscellen: MEIOSE (I en II) Module: Cellen

De Gewone celdeling Mitoseproces kost enkele uren Module CELLEN De Gewone celdeling Mitoseproces kost enkele uren Chromosoomsamenstelling Aantal chromosomen gevolg van evolutie en zegt niks over de complexiteit van dat organisme. Mens: 23 paar Duif: 16 paar Enkele planten; soms meer dan 100! Fruitvlieg: 4 paar. Module: Cellen

De Celdeling: Mitose De mitose Module CELLEN Duurt enkele uren Meeste tijd =DNA-verdubbeling De deling zelf is in 30 minuten klaar. In dit voorbeeld heeft elke cel 2 verschillende chromosomen. Kort en lang. Elk in duplo met elke partner eigen kleur. Module: Cellen

De Celdeling Module CELLEN Zo ziet dat er onder de microscoop uit…. Pas op: dit preparaat Is wel gekleurd! Module: Cellen

Hierover later veel meer… Module CELLEN De Celdeling: Mitose Wat kan er mis gaan in dit proces? Gevolgen? Dus is het proces STRAK gereguleerd! Hierover later veel meer… Module: Cellen

Module CELLEN De Celdeling: MEIOSE Als je een zaadcel met een eicel wilt laten versmelten, moet er geen dubbele hoeveel DNA aanwezig zijn. Dus eerst de hoeveelheid DNA halveren Blijkbaar bezit elke cel dus al dubbele informatie, anders zo deze halvering leiden tot sterk informatieverlies! Elke cel is bij hogere organismen voorzien van een dubbele portie erfelijke informatie (DNA) Bij de vorming van geslachtscellen wordt die hoeveelheid gehalveerd tot een enkelvoudige portie. Na bevruchting ontstaat een zygote uit twee cellen (ei, zaad) die samen weer een cel geven die de dubbele hoeveelheid bevat. Module: Cellen

Module CELLEN De Cel MEIOSE-PROCES Dus eerst de vorming van cellen met de halve info: Dan volgt nog een mitose-achtig proces: vermeerdering van geslachtscellen Module: Cellen

Nog eens anders getekend: Module CELLEN Nog eens anders getekend: Module: Cellen

De Celdelingen (enkele filmpjes) Filmpjes staan NIET bij de bronnen!! Module CELLEN De Celdelingen (enkele filmpjes) Filmpjes staan NIET bij de bronnen!! MITOSE (filmpje) MITOSE én MEIOSE (Spaanse versie!) MEIOSE (heel duidelijk filmpje!!) (en ook een Deense versie (beetje humor)) Module: Cellen

De “inhoud” van de chromosomen: Module CELLEN De “inhoud” van de chromosomen: Wat wordt er nu feitelijk verdeeld? Chromosomen: slim opgerold/verpakt DNA DNA-streng bij mens per cel 2000 millimeter lang en maar 0.0000002 mm breed… DNA bestaat uit gebieden die informatie bevatten die moet leiden tot de productie van een eiwit: coding regions DNA bevat veel grote lege gebieden die geen codingfunctie hebben, mogelijk wel een besturende rol vervullen DNA wordt vertaalbaar gemaakt middels methylering (Epigentica) en vormt een deel van de besturing Gregor Mendel wist niets van DNA trouwens…. Module: Cellen

De Cel en de erfelijkheid Module CELLEN De Cel en de erfelijkheid Erfelijkheid is de overdracht van kenmerken van het organismen op zijn nageslacht. Met geslachtelijke voortplanting (zaad, ei, bevruchting) of ongeslachtelijk (kloneren, stekken, uitlopers: Aardbei etc) Bij de meiose worden dus geslachtscellen (gemeten) gevormd die over een enkele hoeveelheid erffactoren beschikken Stel: je oogkleur wordt bepaald door de factor A. A zorgt voor bruine ogen en a voor blauwe. Blijkbaar zijn er twee typen van dit gen: allelen genaamd. Het allel A (bruine ogen) geschreven met een hoofdletter want dominant over a (blauwe ogen) en is recessief. Zo bevat jou erfinfo ook een gen voor haarkleur: B en b. Module: Cellen

De Kenmerken: oogkleur bij de mens Module CELLEN De Kenmerken: oogkleur bij de mens Er zijn nu meer mogelijkheden: Een persoon met Bruine ogen zal in zijn cellen dus AA zijn of Aa. In beide gevallen heeft deze persoon bruine ogen; het verschil is niet zichtbaar. Een ander persoon met blauwe ogen is genetisch alleen aa. (Waarom?) Bedenk dat ELKE cel in je lichaam deze info over oogkleur heeft; alleen de cellen van je iris (oog) doen er iets mee. Je levercellen benutten deze informatie niet; daar staat dit kenmerk uitgeschakeld. In de lever staan andere genen aan, die in het oog weer uit staan… Module: Cellen

De Meiose nog eens: Module CELLEN Let op waar een erffactor terecht kan komen.. In de meiose wordt het DNA eerst verdubbeld en daarna twee keer verdeeld: 2n -> 2x 2n -> 4 x n… (tel het aantal gekleurde streepjes maar) Module: Cellen

De Erfelijkheid: Module CELLEN In de volgende module meer over de klassieke genetica: GENCLASSIC In de modulen MOLGEN1 gaan we in op de moleculaire achtergrond van de genetica. In MOLGEN2 maken we kennis met de DNA-technieken uit het lab. Module: Cellen

Het practicum Laat je de diversiteit van celtypen zien. Module CELLEN Het practicum Laat je de diversiteit van celtypen zien. Leert je zelf de cellen te isoleren middels het maken van een coupe. Leert je op de juiste wijze tekenen. (zie bronnen -> site) Opdracht : Maak van deze les een korte samenvatting, evenals het practicum. Kijk nu on-line in de leerling-handleiding: Cellen van de rode ui Cellen van de tulp Cellen van schimmel en mos en alg. ======================= einde===================== Module: Cellen