KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf objecten maken in VBA Ynte Jan Kuindersma, BIRD Automation Nationale Officedag 2009 EDE, 14 Oktober 2009.
Advertisements

 De Robot  Het Programma  Film By Martijn Hazenboom.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 3
Gegevensstructuren: list boxen en lijsten
Les 1 Objecten, Eigenschappen en Gebeurtenissen
Objecten Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 1.
Klassen en objecten.
VIJEO DESIGNER.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Les 2 Basisbouwstenen (deel 1)
Exceptions Hoofdstuk 17 Hoofdstuk 17.
Klassen schrijven Hoofdstuk 10. Visual Basic.NET voor studenten2 In dit hoofdstuk … Hoe schrijf je een klasse Constructormethodes Public methoden Variabelen.
Herhaling: For, While en Do
Overerving Hoofdstuk 11 Hoofdstuk 11.
Methoden en argumenten
Consoleprogramma’s Hoofdstuk 19. Visual Basic.NET voor studenten2 In dit hoofdstuk … Hoe consoletoepassingen maken In- en uitvoer bij consoleprogramma’s.
Bestanden Hoofdstuk 18 Hoofdstuk 18.
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Visual Basic.
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Nationale Officedag6 maart 2008 VBA voor Excel door Lenny Hoeks.
Presenteert:.
Visual Basic 2005/2008 OOP in praktijk André Obelink - MCSD, MVP Web: Web: -
Visual Basic For Applications De stappen De nieuwe woorden Datum invoegen Formulier Standaardteksten invoegen Naam invoegen Formulier van kleur veranderen.
KINN 2010 OOP O Object O Georiënteerd P Programmeren.
Visual Basic.NET voor studenten De VB- ontwikkelomgeving Hoofdstuk 2.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Programmeerstijl Hoofdstuk 21. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Belang van een goede programmeerstijl:  Programma’s worden door meerdere mensen.
Les 7 Multiple Document Interface Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Arrays Hoofdstuk 14 Hoofdstuk 14.
Interfaces Hoofdstuk 23 Hoofdstuk 23.
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
Visual Basic.NETPag.1 Hoofdstuk 8 – Fout afhandeling Inleiding Structured Exception Handling Hoe fouten opvangen Geen foutafhandeling Alle fouten opvangen.
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Hoofdstuk 6 – Objectgeoriënteerd Programmeren: Overerving
Tweedimensionale arrays
Programmeercursus O.O.P. met VISUAL BASIC.NET
Hoofdstuk 10.3 Tekst-editor: MDI-interface Dialogen Files lezen Abstracte klassen.
AWK A Pattern scanning and processing language made by Aho Weinberger Kernighan and explained by Albert Montijn.
Polymorfie Hoofdstuk 24. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Polymorfie zorgt ervoor dat een gegeven object verschillende “vormen” kan aannemen.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java & het Web Programma: 3rd party libraries Standard actions (E)xpression (L)anguage.
Soorten programma’s nConsole- applicatie. Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie.
Eigen klassen maken A new way of thinking.. Wat? Zie voorbeeld. Zie voorbeeld.
C++ Les 1: introductie. Programmeren Programma’s scripts Websites libraries (Sound, GUI, netwerking…)
GEGEVENSSTRUCTUREN IN.NET. Inleiding  Enumerated type  Structure  Collecties  Typed collections  Untyped collections.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
GUI & classes Een Gui in een class steken en het object gebruiken.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
Informatie beoordelen If else Switch En Wiskunde.
LWJGL Hoe zet je een project op Hoe breng je het spel buiten eclipse.
Objectgeoriënteerd Programmeren (2)
Je nieuw openingsmenu. (Ik heb de rechtenstructuur wat aangepast waardoor je en wat minder druk scherm krijgt.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Gameprogrammeren: Properties
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Voortborduren op eerder gedaan werk
Gameprogrammeren: Abstracte klassen
Unified Modeling Language
‘Inleiding objectgeoriënteerd programmeren met PHP’ ‘Inleiding’
COINS Navigator 2.
COINS Navigator 2.
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren

Object •Alles is een object. •Gebruik maken van een methode •Bijvoorbeeld: •Voetbal.kleur(groen) •Object.methode( parameter )

VB.Net 2008 •Net Framework • • •

•Een nieuwe Class •Bijvoorbeeld persoon •Attributen: •_naam •_leeftijd

De klasse Class Persoon

• Naam Pieter • Leeftijd 45 • Met pensioen ? Het Objec t Attribuut naam Attribuut leeftijd De methode is gepensioneerd.

We maken een dll van persoon •Class Persoon •attributen •_naam •_leeftijd •Methode •_isgepensioneerd

Een dll maken. •De Class Persoon • Persoon.naam • Persoon.leeftijd • Persoon.isgepensioneerd _naam _leeftijd _isgepensioneerd

Microsoft VB.Net Express Versie •Gratis te downloaden. •Gratis te gebruiken. •Veel is meegeleverd maar niet alles.

Aan de slag •Start VB.NET 2008 •Kies voor create project •Kies voor Class Library •Verander de naam Class Library in Persoon

•Verander de File Naam class1.vb in persoon.vb

GET en SET methoden •Klik op de rechtermuisknop •Kies insert snippet •Kies de tweede optie code patterns •Kies de laatste Properties •Kies voor define a property

De eigenschap naam definiëren •Verander newpropertyvalue in _naam •Verander NewProperty in naam

De eigenschap leeftijd definiëren •Ga met de muis onder end property •Klik op de rechtermuisknop •Kies insert snippet •Kies de tweede optie code patterns •Kies de laatste Properties •Kies voor define a property

Get en Set methode van leeftijd •Verander newpropertyvalue in _leeftijd •Verander string in integer •Verander NewProperty in leeftijd en zorg dat deze ook van het type Integer is

•Ga met de muis onder end property •Klik op de rechtermuisknop •Kies insert snippet •Kies de tweede optie code patterns •Kies de laatste Properties •Kies voor define a function

Een methode functie isgepensioneerd definieren •Voeg onder Private _naam de volgende regel toe: •Private _pensioen As Boolean

Verander de functie als volgt: •Function IsGepensioneerd() As Boolean • If _leeftijd > 66 Then • _pensioen = True • Else • _pensioen = False • End If • Return _pensioen • End Function

•Druk met de rechtermuisknop op Persoon •Bij Application type moet staan Class Library •Bij assembly naam staat persoon •Kies bij het tabblad compile voor een geschikt pad. •Kies tenslotte bovenin op build en build Persoon

•Er zijn nu drie bestanden aangemaakt: •Persoon dll •Persoon pdb •Persoon xml

Persoon dll gebruiken •Kies bij file voor nieuw project •Kies voor een WindowsApplication •Sleep twee labels, een knop en 2 textvelden op het scherm

Code onder de eerste knop •Klik eerst op windows application 2 •Kies add reference en zoek persoon.dll op •Kies add existing item en voeg persoon.dll toe door deze op te zoeken

Maak een persoon p aan •Dim p As New Persoon.persoon

Code onder de knop • Dim uitslag As String • p.naam = TextBox1.Text • p.leeftijd = TextBox2.Text • If p.IsGepensioneerd Then • uitslag = " is gepensioneerd" • Else • uitslag = " is niet gepensioneerd" • End If • MsgBox(p.naam & " " & uitslag))

Test het programma •Run het programma •Vul bij tekstveld1 Pieter in •Vul bij tekstveld2 45 in

Test

Een constructor •Begint altijd met New •Wanneer je een waarde mee wilt geven: •In je klasse •PUBLIC Sub NEW(ByVal naam as String) •_naam = naam •End Sub

•Dan •Dim p as New Persoon(“Piet”)

Voorbeeld constructor • Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click Dim p As New Persoon.persoon("René") •p.leeftijd = 46 MsgBox(p.naam & vbCrLf & p.leeftijd.ToString) • End Sub

Overerving •Public class Docent •Inherits Persoon •Gevolg •Dim d als new Docent •d.naam=“Evert” •d.leeftijd=55