Appreciative inquiry:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Advertisements

Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
De drie stappen van systeemontwikkeling
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Welkom bij ROHDE & GRAHL. ROHDE & GRAHL Amersfoort Onze missie ROHDE & GRAHL draagt bij aan het succes van haar relaties door het ontwikkelen van unieke.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Oplossingsgericht coachen
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning
Appreciative Inquiry & Leiderschap
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Medmec04 – Engagement Les 5
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Ho 8: Portfolio.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
De goed-gevoel-stoel1 Voeg hier het logo van je eigen organisatie in De goed-gevoel-stoel Geef je goed gevoel een stevige stoel! Eigen naam Datum Organisatie.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Kern van de workshop Hoe kunnen we ervoor zorgen dat U met de komt werken en met de terug naar huis gaat?
Congres Appreciative Inquiry
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Deel anders, mijn organisatie
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Visie & Strategie.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Aan de slag met waarderend vernieuwen
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Presentaties van het werk tot nu toe Tijdschrift Film Online product.
Team Psycholoog “Versterk uw gewoontes!”. Onze visie "Vooral geschikt als u wil werken aan concrete oplossingen zonder eindeloos te praten" → Weinig kosten,
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
1 Congres : wat na ons Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet? B,Shaw.
VERSTERK WAT WERKT.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.

Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Er zijn momenten in je leven waarin je iemand zo kunt missen
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Workshop Waarderende oudergesprekken 7 en 9 juni 2016.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Werken aan je veranderDNA
1. Bestaan er slechte uitvindingen?
Visie en strategie Les 2: Visie verdieping.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Waarderende benadering
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Appreciative inquiry: Werkvorm: Appreciative inquiry: Analyse met hoop

Appreciative Inquiry Wat is het? In het dagdagelijkse professionele leven wordt nog al te vaak uitgegaan van het idee dat de mogelijkheden van mensen en organisaties beperkt zijn en dat we realistisch moeten blijven en leren uit onze fouten. Dit is zonder twijfel één van de grootste belemmeringen voor het creatieve vermogen van mensen. De ‘Appreciative Inquiry’ daarentegen wil hier uitbreken en vertrekken van wat succesvol was. (e.g. Magnolia, APS, box content)

Appreciative Inquiry Hoe werkt het? Ontdek Droom Ons team en onze successen (e.g. Magnolia, APS, box content) Realiseer Ontwerp

Appreciative Inquiry Hoe werkt het? Stap 1: Ontdek: De groep zoekt naar projecten uit het verleden die uiterst succesvol waren. Ze analyseren de redenen/factoren/krachten die ervoor zorgden dat deze projecten zo succesvol waren. Stap 2: Droom: De groep brainstormt over de toekomst. Welke mogelijkheden kunnen deze redenen/factoren/krachten in de toekomst genereren. Hoe zou het project er dan uit zien. (e.g. Magnolia, APS, box content)

Appreciative Inquiry Hoe werkt het? Stap 3: Ontwerp: De groep concentreert zicht op de realisatie van dit gewenste toekomstbeeld. Hoe kunnen we de krachten en factoren die ons succesvol maakten in het verleden verder stimuleren. Stap 4: Realiseer: Prioriteiten en suggesties worden vertaald in een concreet actieplan. (e.g. Magnolia, APS, box content)

1. Discoveryfase “verhalen naar boven halen over piekmomenten van mensen en hun organisatie over het kernthema” Wanneer was u op uw best? Wanneer was de organisatie/uw team op zijn best? Wanneer was de organisatie/uw team het meest vitaal? Wanneer voelde u zich het meest fier deel uit te maken van de VO? “als mensen hun collectieve organisatieverleden op waarde weten te schatten, groeit de hoop voor de toekomst en de potentie om stappen richting die toekomst te zetten”

Interview-ronde: Vanuit een waarderende benadering Toon oprechte interesse Stel veel concretiserende vragen: vertel eens hoe dat verlopen is? Geef eens een voorbeeld van...? Start bij de anektodiek

Reflectie ronde: Wat was voor jou de meest waarderende quote in het interview? Wat was het meest pakkende? Wat was het meest vitale moment? Welke drie thema’s zijn jou het meest bijgebleven? Welke (kleine) ideeën zijn er naar boven gekomen?

2. Opzet en verloop van de Dreamfase Stel het is 2013, je wordt wakker, waar wenste je dat … staat? Wat zie je dan? Wat gebeurt er? Door wie? Met welk resultaat? Wat is het meest opvallend veranderd? Zoek voorbeelden, maak het visueel...

3. Opzet en verloop van de Designfase “wat is er nodig om deze toekomstvisie te verwezenlijken?” Bv. Wat hebben we nodig? Hoe gaan we dat doen?

4. Opzet en verloop van Destinyfase Actieplan: Eerst brainstormen Juiste acties kiezen uitwerken