HET HISTORISCH REFERENTIEKADER

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
België Onze geschiedenis.
Advertisements

De tijdsband Door de eeuwen heen….
H3 Industralisatie en Ismen.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
GESCHIEDENIS in het 6de jaar
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
N)’- ,; Geschiedenis.
Omgaan met geschiedenis
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Omgaan met geschiedenis
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
DE EGYPTISCHE GODENWERELD
Omgaan met geschiedenis
Omgaan met geschiedenis
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
de tijd van burgers en stoommachines
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Wetenschappelijke revolutie
Renaissance en opstand
Geschiedenis.
Vroege middeleeuwen tot 1000 Late middeleeuwen tot 1500
2. Even je geheugen wat opfrissen
Van eeuwenband naar tijdsband
ROMANTIEK en NEOCLASSICISME
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Leerinhouden geschiedenis
‘Lange 19de eeuw’ en ‘korte 20ste eeuw’
Situering in tijd en ruimte
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
De geschiedenis van de geneeskunde
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Voorbeeldvragen examen geschiedenis
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Geschiedenis Mevr. Liefting
Waarom werden tussen 1000 en veel nieuwe steden in Europa gesticht?
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
De golven van onze beschaving
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
de tijd van burgers en stoommachines
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Het Romeinse rijk verdwijnt in West-Europa
Tijd van Monniken en Ridders
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
H1 De tijd van jagers en boeren
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Steden in een agrarische samenleving
Geschiedenis 3de jaar.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
§1.4 Het indelen van de tijd
Transcript van de presentatie:

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER

ORDENING AANBRENGEN IN DIE LANGE GESCHIEDENIS NOODZAAK? ORDENING AANBRENGEN IN DIE LANGE GESCHIEDENIS

VANAF WANNEER BEGINT DE GESCHIEDENIS? Vanaf ontstaan heelal Vanaf ontstaan aarde Vanaf ontstaan mens Vanaf ontstaan schrift  Meerdere antwoorden zijn dus mogelijk!

GESCHIEDENIS OP SCHOOL BEGINT MET: De eerste mens Het ontstaan van het schrift: prehistorie Historie

GEEFT GESCHIEDENIS OP SCHOOL ‘DE’ GESCHIEDENIS WEER?

= gebeurtenissen van onderzoek van vroeger het verleden = het verleden = geschiedwetenschap gebeurtenissen van vroeger = het verleden = huidig beeld van het verleden = geschiedenis

GESCHIEDENISONDERWIJS = exacte weergave van het verleden = CONSTRUCTIE van het verleden

HOE LEREN WE GESCHIEDENIS KENNEN? skeletten allerhande gebruiksvoorwerpen munten brieven officiële documenten archieven enz.  bronnen

HOE LEREN WE GESCHIEDENIS KENNEN? 9

DE DIMENSIES VAN DE GESCHIEDENIS TIJD RUIMTE SOCIALITEIT

DE INDELING volgens SOCIALITEIT of de DOMEINEN

DE 4 DOMEINEN VAN DE SAMENLEVING POLITIEK: Nationaal en internationaal staatsgezag en – inrichting, relaties tussen staten, zie stelt wetten op? Wie beslist over oorlog en vrede? ECONOMISCH: Tewerkstelling, handel en geld SOCIAAL: Manier van wonen, leven en samenleven; is er gelijkheid of ongelijkheid? Wanneer trouwt men? CULTUREEL: Kunst, muziek, literatuur, onderwijs, godsdienst en wetenschap

DE 4 DOMEINEN VAN DE SAMENLEVING

DE 4 DOMEINEN VAN DE SAMENLEVING De ‘David’ van Michelangelo, ca. 1500.

DE 4 DOMEINEN VAN DE SAMENLEVING Protestanten werden veroordeeld tot de brandstapel een brandstapel.

DE 4 DOMEINEN VAN DE SAMENLEVING De drukpers was een revolutionaire uitvinding uit de 15e eeuw. De communicatie tussen wetenschappers ging sterk vooruit.

DE 4 DOMEINEN VAN DE SAMENLEVING Afbeelding uit het werk van Vesalius, hij dissecteerde lijken.

DE 4 DOMEINEN VAN DE SAMENLEVING Portaalbeelden van de Notre-Dame te Chartres, 12e eeuw.

DE 4 DOMEINEN VAN DE SAMENLEVING Miniatuur uit de 14e eeuw - Christus leidt de kruisvaarders Cartoon of spotprent

2 HISTORISCHE REFERENTIEKADERS Chronologische indeling Indeling volgens type van samenleving

HISTORISCH REFERENTIEKADER VOLGENS TYPE VAN SAMENLEVING Jager-voedselverzamelaar Agrarische samenleving (agrarische en neolithische revolutie ca 8000 v. Ch.) Industriële samenleving (Industriële Revolutie ca 1750 na Ch.) Postindustriële samenleving (Elektronische en informaticarevolutie ca. 1960 na Ch.)

OPGELET: Deze indeling is NIET chronologisch OPGELET: Deze indeling is NIET chronologisch! De 4 types samenleving komen vandaag SAMEN voor op aarde

CHRONOLOGISCH REFERENTIEKADER 7 periodes met een begin- en einddatum Per periode een onderzoek naar de vier domeinen van de samenleving

OPGELET: Deze periodisering is héél WESTERS en EUROPEES getint

DE 7 HISTORISCHE PERIODES

DE PREHISTORIE

HET OUDE NABIJE OOSTEN

DE KLASSIEKE OUDHEID

MIDDELEEUWEN

NIEUWE TIJD

NIEUWSTE TIJD

EIGEN TIJD

42

DE 7 HISTORISCHE PERIODES PREHISTORIE (1e mens – ca. 3500 v Ch) OUDE NABIJE OOSTEN (ca 3500 – ca 750 v. Ch.) KLASSIEKE OUDHEID (ca. 750 v. Ch. – ca. 476 na Ch.) MIDDELEEUWEN (ca. 476 – ca. 1450) NIEUWE TIJD (ca. 1450 – ca. 1750) NIEUWSTE TIJD (ca. 1750 – ca. 1945) EIGEN TIJD (ca. 1945 – heden)

DE INDELING IN DE RUIMTE

DE INDELING IN DE RUIMTE

DE INDELING IN DE RUIMTE Byzantium of Constantinopel. Reconstructie van deze stad. De hoofdstad van het Oost-Romeinse rijk.

DE INDELING IN DE RUIMTE

DE INDELING IN DE RUIMTE 48