Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Contactpersoon: Claudia Heijink
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Autisme en intelligentie
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Oog voor slimme kinderen?!
Voorlichtingsavond Micadogroep 1 maart 2010
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Informatieavond onderbouw
Welkom op deze informatieavond
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Presentatie Executieve functies
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid.
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Jeannette van Nieuwkoop
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
GROEP 8.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Door Vincent Kok  WWaarom heb ik dit onderwerp gekozen WWat is hoogbegaafdheid eigenlijk? EEen geschenk met een keerzijde HHoogintelligent VVerdeling.
DERDE NIVEAUGROEP OP DE LINDERTE DOOR DE WERKGROEP PLG.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Profiel van een plusleerling
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Transcript van de presentatie:

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs Yvonne van der Zanden Janneke Breedijk Echa – Specialist in gifted education Bibliotheek Oostland – Pijnacker 26 oktober 2011

Fijn dat u er bent! Ouders met elkaar in contact brengen De hoogbegaafde leerling… Wanneer spreekt men van een ontwikkelingsvoorsprong? Janneke Breedijk: ervaring met ontwikkelingsvoorsprong in het onderwijs Rondom HB: vooroordelen – meningen – feiten Reacties, vragen, opmerkingen

Alle kinderen in het onderwijs hebben zorg nodig! Dus ook kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong!

Normaalverdeling van intelligentie…

Oké, ik heb een… maar…

De ‘hoogbegaafde’ leerling bestaat niet! hoge intelligentie (IQ hoger dan 130) vroege ontwikkeling / ontwikkelingsvoorsprong uitblinken in meerdere gebieden goed leggen van (causale) verbanden maken van grote denksprongen voorkeur voor abstractie brede of juist specifieke interesse/hoge motivatie/veel energie creatief/origineel perfectionistisch apart gevoel voor humor doorzettingsvermogen

ontwikkelingsvoorsprong 1. Vertoont het kind bepaalde trekken die relatief zeldzaam zijn voor zijn/haar leeftijd? Dat kan zowel een manier van redeneren zijn, een houding die niet "bij zijn/haar leeftijd" hoort, een manier van omgaan met anderen, bepaalde kennisvoorsprong en interesses... 2. Zijn er bepaalde 'sterke punten' (muzikaal talent, woordenschat en taalgebruik, geavanceerd wiskundig inzicht) die het kind beduidend vroeger bereikt? M.a.w. je ziet de klasgenootjes bepaalde dingen niet doen, en (veel) oudere kinderen wel. 3. Is er beduidend geavanceerd gedrag? Voorbeelden zijn: leren lezen voor het op school geleerd wordt, leren optellen en aftrekken voor de meeste kinderen leren tellen, opvallende handigheid in fijnemotorische activiteiten bij het bouwen van gecompliceerde bouwsels met blokjes, uitzonderlijk ruimtelijk inzicht, moeilijke puzzels (=met meer stukken) op zeer jonge leeftijd in elkaar te steken, 'serieuze' vragen stellen over dood en over God, grote taakspanning en concentratie bij bepaalde uitdagende activiteiten, een "grote" houding tegenover leeftijdsgenootjes, een sterke gerichtheid op de leerkracht, veel vragen stellen, doorvragen over van alles, enz...

ontwikkelingsvoorsprong in het onderwijs Janneke Breedijk ontwikkelingsvoorsprong in het onderwijs

Het rode blokje…

Waarom?...

Ècht schrijven… dat doe je in groep 3!

Rondom HB Vooroordelen (hoog)begaafdheid Feit of vooroordeel?

Heeft u nog…

ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs Bedankt en wel thuis!