Mobile Advertising looking forward to hit the consumer’s 3G-spot TechWatch, 30 mei 2006 Maarten De Cuyper
Slide 2 Over i-merge •Wat? Interactive brandbreeding agency •Wie? schrijvers, grafici, marketing- en communicatiestrategen, mediaplanners, technici, ontwikkelaars en TV-mensen •Voor wie? •Hoe? –Altijd uitgaan van de interactieve consument –Focus op nieuwe mediamix –Trendwatching
Slide 3 Adverteerder: « What’s in it for me? » •Is 3G de zoveelste hype? podcasting, blogging, vodcasting, iDTV, RFID, … •Besef groeit dat consumenten op een andere manier met advertising omgaan : « Passief consumeren » wordt « actief op zoek gaan naar » •Druk op ROI stijgt –Fragmentatie budgetten over alle media –Globalisering –Meetbaarheid
Slide 4 Welke mobile advertising werkt nu al? •Succesvol –SMS •Sociale functie •Subscriber services (nieuws, weer, …) •Brands : commerciële info, mobile couponing –Ringtones •Sociale functie •Artists •Brands •Maar wat met MMS, videotones, en … 3G ?
Slide 5 3G keys to success : 3C ! •Content –« Generation C » with C for content •Core –Advertising overload : relevantie ! –Ken uw doelgroep •Creativity –Originaliteit helpt –Humor – Shocking – Touching – Sex CCC
Slide 6 3G keys to success : 3C ! •Content –« Generation C » with C for content •Core –Advertising overload : relevantie ! –Ken uw doelgroep •Creativity –Originaliteit helpt –Humor – Shocking – Touching – Sex
Slide 7 Generation C •Het GENERATION C fenomeen Consumer Generated Content die “full speed” het web verovert, met dagelijks terabytes nieuwe tekst, foto’s, audio en video. •Drivers: 1)We're all artists 2)Unleash that creativity ! In plaats van consumenten te verplichten te kijken, luisteren, spelen: passief consumeren; is het nu de kunst om hen te laten creëren, produceren: participeren 3)Breedband •Niet onbelangrijk in deze context: Google goes mobile
Slide 8 3G keys to success : 3C ! •Content –« Generation C » with C for content •Core –Advertising overload : relevantie ! –Ken uw doelgroep •Creativity –Originaliteit helpt –Humor – Shocking – Touching – Sex
Slide 9 Advertising overload
Slide 10 Advertising overload : niet mobiel! •GSM is een hoogstpersoonlijk item! •Wireless advertising is GEEN “gemobiliseerde” versie van traditionele advertising maar aangepast aan locatie, voorkeuren, tijdstip … met toestemming van de gebruiker •Operators en brands: dunne lijn tussen maximum advertising revenue en relevante targeting!
Slide 11 3G telefoon: gadget voor een niche ? HOMO CONNECTUS HOMO MOBILUS HOMO INTERACTIVO HOMO HYPERMOBILUS
Slide 12 Homo HyperMobilus : wie? •Social gatekeepers Steunpilaren van sociale netwerken die contacten onderhouden en zelf up-to-date blijven via 3G telefoons •High Street hedonisten Fervente shoppers die willen uitpakken met nieuwe of bijna- aankopen, of bijvoorbeeld een vriend(in) om hun mening vragen vanuit het pashokje. •Piratopians Doe-het-zelf creatievelingen die zich uitleven met kortfilmpjes en andere 3G-uitzendingen (bv LifeBlogging) Source: Future Laboratory
Slide 13 •« There will be a big battle among advertisers to own the [3G] handset » (Pamir Gelenbe, FlyTXT) •« The technology is most popular among the more affluent age group, not the age group often targeted by advertisers » (The Future Laboratory) •Nieuwste influentials ? –Google video –Youtube goes mobile –LifeBlogging (Nokia N-series) Homo HyperMobilus : wie?
Slide 14 •Wanneer wordt de kritische massa bereikt? •VisionGain Intelligence : –2006 will be a year of experimentation for the emerging mobile advertising market. –By 2007, brands will know what works, and mobile advertising will become mainstream by –mobile marketing and advertising in EU and USA will grow to exceed $1 billion in 2009 •Forrester : –In 2010 zal drie op de vijf mobiele bellers in Nederland gebruik maken van een 3G-toestel. –“Bezitters van zo'n toestel zullen ook dan nog niet massaal gaan internetten. Het gebruik van mobiel internet is nú in ieder geval nog veel te ingewikkeld." Homo HyperMobilus : wanneer?
Slide 15 •Gartner Hype Cycle © voor telecommunicatie Homo HyperMobilus : wanneer?
Slide 16 •Gartner Hype Cycle © voor telecommunicatie Homo HyperMobilus : wanneer?
Slide 17 3G keys to success : 3C ! •Content –« Generation C » with C for content •Core –Advertising overload : relevantie ! –Ken uw doelgroep •Creativity –Originaliteit helpt –Humor – Shocking – Touching – Sex
Slide 18 Mobiel geïntegreerd
Slide 19 Mobiel origineel •Hamstercam
Slide 20 Killer combinatie: sexy humor
Slide 21 3G TV? •Mobisodes –US : 1 minute afleveringen van « 24 », « Love & Hate », … –Gratis mits enkele seconden « commercial break » •Svisj (Noorwegen) –TV programma voor en door jongeren –Samengesteld met zelfgemaakte en instant doorgestuurde gsm-beelden •WK 2006 : 3G voetbalshow (UK) –4 minuten hoogtepunten –5 minuten nabeschouwing
Slide 22 Kameleon Technologies (Frankrijk) 123 4
Slide 23 Spice up the 3G-experience
Slide 24 Vragen ?