C.V.O. - HI Kempen Kleinhoefstraat 4 B-2440 GEEL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij vertegenwoordigen SLIDEPLAYER.NL
Advertisements

Jacco Beukelman & Hans Stoit
Cloud Computing Seminar 28 juni Automatisering Systeembeheer Bekabelde netwerken Draadloze netwerken ICT beveiliging Zakelijk internet Online back-up.
Golfbeweging in de maatschappij
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
VEILIGE MOBILITEIT: THE GOOD, THE BAD & THE UGLY BRON: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Wegwijs in social media land
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Computers Door: Jelle Smits 3TG erste.
Elektronisch werkboek & gebruik internet Mening studenten Beeld elektronische cursussen Stellingen en overwegingen Vragen en discussiepunten Vraag: In.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
16-bit besturingssystemen enkel een grafische gebruikersinterface bovenop MS-DOS MS-DOS levert essentiële diensten zoals toegang tot de harde schijf.
Geschiedenis van DOS en Windows
© Minister van Natuurlijke Hulpbronnen Canada 2001 – Inleiding voor Analyse van Schone Energieprojecten “Analyse van Schone Energieprojecten” is.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Over computers.
Webcolleges voor multicampus onderwijs
En hoe de politie hier haar voordeel mee kan doen
De gids tussen computer en gebruiker
De gids tussen computer en gebruiker
Processor Hart van de computer.
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Teleshopping via TV Doelgroep? Producten? Motivatie?
Telewerken.
Mobiele Netwerken Op weg naar UMTS Tom Geysen – 3 BO.
Servers en Clients Servers = krachtige computers –die veel informatie kunnen versturen naar veel ontvangers –die veel informatie kunnen ontvangen –Nemen.
Intranet Lieven Gils. Inhoud Wat is intranet? Voor wie is intranet? Het invoeren van intranet. Wat zijn de systeemvereisten? Wat is de kostprijs? Voordelen?Nadelen?
Computers en Visueel Gehandicapten
De kracht van HBSoftware
De keuze voor uw klant en voor U als partner
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
Welkom bij PowerPoint Van soufian.
Inleiding
Een overzicht van de hedendaagse mogelijkheden voor het bouwen van websites.
BIOS en Opstarten.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Win XP alternatieven Nieuwe Laptop of PC Win 8 installeren op oude computer Tablet of i-pad Apple Macintosh Blijven werken met Win XP Linux.
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
Kennismanagement & Sociale media
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Lizzy Komen & Kelly Mostert Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid Erfgoed in Virtuele Werelden Cultuur in Beeld 14 december 2015.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Ontstaan en werking van het internet De Cloud. Inhoud Geschiedenis Computer Ontstaan internet Werking internet The Cloud Toepassing.
Hoe beheer je efficiënt computers op school? Linux Terminal Server Project (LTSP)in de praktijk Rob Burggraaf Bovenschoolse ICT coördinator VPCO.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
En wat het kan betekenen voor senioren
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
WORLD INSURTECH REPORT CAPGEMINI VERSCHAFT TOEKOMSTGERICHT PERSPECTIEF
Inspelen op innovaties
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Transcript van de presentatie:

C.V.O. - HI Kempen Kleinhoefstraat 4 B-2440 GEEL Peter Wuyts Bedrijfsorganisatie 3de jaar Academiejaar 2003-2004

E-LEARNING & VIRTUAL REALITY Wat is E-Learning? Geschiedenis van E-Learning Vormen van E-Learning E-Learning voordelen E-Learning uitdagingen E-Learning software

E-LEARNING & VIRTUAL REALITY Virtuele Realiteit Wat is Virtuele Realiteit? Geschiedenis van Virtuele Realiteit Waarde van Virtuele Realiteit Toepassingen van Virtuele Realiteit Benodigdheden voor het realiseren van VR Financiële voordelen Toekomstvisie

E-LEARNING

E-LEARNING Wat is E-Learning? E-Learning is letterlijk « elektronische online educatie, waarbij educatieve informatie verschaft en beheerd wordt door computers over het internet of over een netwerk. Dit laat toe kennis te vergaren en praktische ervaring op te doen zonder gebruik te maken van traditionele klaslokaal educatie. » Door E-Learning is het mogelijk voor de student om op zijn eigen ritme en tijd de educatie te ondergaan.

GESCHIEDENIS VAN E-LEARNING Voor 1983, Instructeur geleide training Instructeur geleide trainingen Hoge kost instructeur Werknemers verliezen veel tijd, minder productief Werkgevers zoeken goedkopere en beter manieren van trainen

GESCHIEDENIS VAN E-LEARNING 1984-1993, Multimedia tijdperk Win 3.1, Mac OS. CD-Rom, powerpoint … Grondlegger van multimedia tijdperk Ontstaan van Computer Based Training (CBT) CBT in grote getale snel verspreid door de CD-rom Grote besparingen Nadelen, geen interactie met instructeur en groep CBT werd ervaren als evaringsloos

GESCHIEDENIS VAN E-LEARNING 1994-1999, Eerste generatie E-learning Internet en nieuwe technologieën CBT Trainingsmethodes sterk verbeterd E-mail HTML, mediaplayer, streaming video/audio, java technologie veranderden zeer sterk het gezicht van het begrip multimedia.

GESCHIEDENIS VAN E-LEARNING 2000-2005, Tweede generatie E-Learning Verbetering van Java, netwerken, hoge kwaliteit audio/video streaming Breedbandverbindingen, meer verbindingsplaatsen en mogelijkheden Sterkte verbetering van de CBT’s -> multi-dimensionale trainingsmogelijkheden

VORMEN VAN E-LEARNING Synchroon Vergelijkbaar met traditionele instructeur geleide training Instructeur kan zich aan de andere kant van de wereld bevinden Via webcam of streaming video/audio Tekstueel via chatrooms Asynchroon Trainee kan op zijn eigen tempo, wanneer en waar het hem uitkomt, de leerstof verwerken Instructeur beschikbaar via e-mail of forums

E-LEARNING VOORDEEL Tijd- en geldbesparingen grootste drijfveer Kwalitatieve en educatieve kwaliteiten Beschikbaarheid Herhaalbaarheid Flexibiliteit Vergelijk de bedrijven die werknemers op cursus sturen of die een E-Learning oplossing aanbieden

E-LEARNING UITDAGING Sociale isolatie van de trainee Verliezen team-building en sociaal gedrag Verbale trainees – ongelukkig Verlegen trainees – opener en minder geremd Weigerachtigheid tov nieuwe technologieën Discipline van de trainee E-Learning kan meer kosten dan traditionele methode als men de verkeerde keuzes maakt

E-LEARNING SOFTWARE PowerPoint (Microsoft) Flash (Macromedia) Director (Macromedia) Dreamweaver (Macromedia) JavaScript toepassingen Authorware (Macromedia) Lotus Vitual Classroom (IBM) En vele andere…

VIRTUAL REALITY

WAT IS VIRTUELE REALITEIT Virtual Reality VR Computergegenereerde beelden in 2 of 3 dimensionale omgeving die de gebruiker toelaat deze omgeving te betreden en te manipuleren met feedback van zijn manipulaties. Verschillende betekenis voor iedereen. Verschillende toepassingsgebieden Dingen visualiseren, testen en gebruiken voor ze bestaan Dingen zien die we nooit zouden kunnen zien

GESCHIENDENIS VAN VR Jaren ‘30, eerste “vlucht simulator” WOII Boeing bedradinginstallatie trainer Jaren ‘50, computerdata zichtbaar op een scherm ipv ponskaarten Jaren ‘60, ontwikkeling van de transistor, complexere verwerkingen mogelijk 1962 Sutherland, “Light Pen” eerste CAD toepassing

GESCHIENDENIS VAN VR 1970 Sutherland, eerste “Head-mounted” display Jaren ‘70, eerste echte vlucht simulator 1977, eerste “Dataglove” Luchtvaart, militaire en NASA drijvende krachten achter VR onderzoek en ontwikkelingen

GESCHIENDENIS VAN VR Jaren ‘80, Entertainment industrie ontdekt VR “Microsoft Flight Simulator” en “Wolfenstein 3D” zien het levenslicht. Jaren ‘90, zeer sterke en snelle ontwikkelingen in nieuwe technologieën, snellere processors, beter grafische videokaarten Vandaag kan een standaard multimedia PC hoogwaardige VR toepassingen verwerken

WAARDE VAN VR Dataverzameling met directe terugkoppeling van de prestaties van de gebruiker Veilige omgeving voor het trainen van zeer gevaarlijke taken of dure werkomgeving Werken op eigen ritme en eindeloze herhaalbaarheid Mogelijkheid dingen te zien die in werkelijkheid niet te zien zijn. Dingen zien vanuit een standpunt dat in realiteit niet mogelijk is

TOEPASSINGEN VAN VR De toepassingsgebieden van VR zijn onbegrensd: Informatie- en datavisualisatie, medische simulaties, CAD/CAM, architectuur, educatie en training, constructie planning, industriële processimulaties, entertainment, slagveld simulaties, 3D interactieve TV en films, ongevalanalyse, rij simulaties, evacuatie en veiligheidsoefeningen, productontwikkeling, remote inspecties, robotica, sportsimulaties, vliegtuig simulators, ….

TOEPASSINGEN VAN VR Copyright VSTEP 2003

VCPT PROJECT Virtual Cockpit Procedure Trainer Piloten – Cockpit Procedure Training (CPT) Vervangt dure vluchtsimulator of CPT uren Meer training mogelijk zonder meer kost Onafhankelijkheid van 3den Flexibiliteit en beschikbaarheid

VCPT PROJECT

OFFICE SPACE PLANNING

BENODIGDHEDEN VOOR VR Software 3D Moduleer software Grafische software 3D Engine Hardware De Computer Input - output

FINANCIELE VOORDELEN Vluchtsimulator 550Euro/u -> 11000Euro/Crew (20u) Hard/software kosten 26.099Euro Werkuren 48.000Euro (1500 uur) Totaal investering 74099Euro Kostprijs per crew VCPT 2.963,96Euro (25 crews op 5 jaar) Na 7 crews break-even

TOEKOMST VISIE E-Learning zal meer en meer gebruikt worden Afhankelijk van de uitbreiding van het internet en de breedband snelheid Minder sterke evolutie dan de laatste 5 jaar Verschil tussen realiteit en VR?? Wanneer zal dit vervagen? Grote evolutie moet nog komen, input-output Nanotechnologie, inplant Totale integratie van VR in E-learning

E-LEARNING & VIRTUAL REALITY BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT