De twintigste eeuw Massacultuur vanaf 1950

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De tijd van de massacultuur
Advertisements

Checkup BEGIN OEFENEXAMEN
Massamedia, vermaak en verzet
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Leer de namen van de noten 1
Conclusie? “Kunst ontstaat niet in een vacuüm, gemaakt door een geïsoleerd genie in een eenzaam atelier, maar wordt beïnvloed door de tijd en plaats waar.
Postmodernisme - verdwijnen van idealisme - gedachten (politiek, religieus etc) worden gekozen op basis van bruikbaarheid In kunst: geen vernieuwing.
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Inleiding op het lineair perspectief
De marketing-omgeving
Cultuur van het moderne 20e eeuw, 1e helft Futurisme § 7
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Omgaan met geschiedenis
Leer de namen van de noten 2
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Introductie lesprogramma(1)
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Paragraaf 3 Rock around the clock.
Accenten binnen het onderwerp:
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
Abstract expressionisme
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Diversen in hedendaagse muziek. TURF Fragment In de tijd van Tv en Internet kunnen ook ‘gewone’ mensen een gooi doen naar de sterrenstatus. In America’s.
soaps, toneel film, popmuziek
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Cultuur van het moderne
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
definitie massacultuur Hoge en lage cultuur Opdracht
Massacultuur - Postmodernisme Knippen plakken & citeren
Kunst algemeen.
Wat is er te zien? Kunst van de vroege middeleeuwen tot begin twintigste eeuw Grote kunstenaars zoals Bosch, Bruegel, Rubens, Rembrandt, Kandinsky etc.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
3 H/V, kiezen voor een profiel
Scheepvaart in de Gouden Eeuw
De kinderen komen ervaringsgericht in aanraking met klassieke muziek, opera en operette, musical, jazz en diverse uitingen van popmuziek. Zij maken.
Videoclips.
Massacultuur - Postmodernisme Knippen plakken & citeren
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Lekenpraatje PROMOTIE– 5 december 2014 – vrije universiteit
Moderne kunst In de 20e eeuw.
Esthetica Leerplandoelstellingen: exemplarisch en activerend werken.
referaat Manet & monet cultuur van romantiek & realisme 19e eeuw
Theorie Podiumkunsten 1
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Kunstautobiografie Megan ten Teije.
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Wat is kunst?
De opkomst van dansbare muziek
Metamorfose in de kunst
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
CKV PTA 3 Theater Praktische opdracht Begrippentoets
Cultureel en kunstzinnige vorming
POSTMODERNISME.
Postmoderne samenleving
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Culturele diversiteit
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Transcript van de presentatie:

De twintigste eeuw Massacultuur vanaf 1950 Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Introductie Specificaties van het onderwerp; - Kunst en religie, levensbeschouwing - Kunst en esthetica - Kunstenaar en opdrachtgever; politieke en economische macht - Kunst en vermaak - Kunst, wetenschap en techniek - Kunst intercultureel De twintigste eeuw 2

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Introductie Accenten binnen het onderwerp • popart en massamedia; • soaps, comedy, tv-drama, videoclips; • musical; • mainstream en subculturen; • popmuziek, filmmuziek, elektronische muziek; • fusion en cross over; • multidisciplinaire kunst; • postmodernistische kunst in relatie tot massacultuur; • verzamelingen: bijvoorbeeld Centre Pompidou, Groninger museum. De twintigste eeuw 3

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Accenten binnen het onderwerp Popart en massamedia; Producten uit de massamedia Techniek is zeer belangrijk (blow-up en zeefdrukken bijvoorbeeld) Warhol, Lichtenstein, Jasper Johns De twintigste eeuw 4

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Accenten binnen het onderwerp Soaps, comedy, tv-drama, videoclips; Verschuiving naar vermaak Videoclips worden steeds belangrijker De twintigste eeuw 6

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Accenten binnen het onderwerp Musical; Combinatie van theater, dans, muziek en film West-Side Story, Singin in the Rain, Hair, Sthe sound of Music etc De twintigste eeuw 7

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Accenten binnen het onderwerp Mainstream en subculturen; - Er ontstaan subculturen (door de jeugdcultuur) Er ontstaat een groot verschillen tussen die subculturen en nu? De twintigste eeuw 8

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Accenten binnen het onderwerp Popmuziek, filmmuziek, elektronische muziek; Ontwikkeling van luister- naar dansmuziek Disco, house, electronische muziek, hip-hop etc Filmmuziek krijgt eigen en grote rol De twintigste eeuw 9

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Accenten binnen het onderwerp Fusion en cross over; Vermengen van stijlen (Fusion) Uitstapjes maken van de ene stijl naar de andere stijl De twintigste eeuw 1010

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Accenten binnen het onderwerp Multidisciplinaire kunst; Kunst waar meerdere disciplines in naar voren komen/ worden gebruikt. theater/dans/decor/acrobatiek animatiefilm met echte personen etc De twintigste eeuw 1111

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Accenten binnen het onderwerp Postmodernistische kunst in relatie tot massacultuur; In twijfel trekken van begrippen als waarheid en authenticiteit. In de beeldende kunst resulteert die twijfel vaak in eclecticisme (mengen van verschillende stijlen en stroming) met een flinke dosis ironie. Het einde van de 'grote verhalen' (vooruitgang door techniek, marxisme, christendom). Spelen een spel met citaten uit 'hoge' en 'lage' cultuur, die ze met elkaar laten botsen. Gespeeld wordt ook met verschillende stijl(element)en uit verschillende historische perioden. Daardoor wordt de kenbaarheid van de wereld eens te meer op de helling gezet. De twintigste eeuw 1212

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Accenten binnen het onderwerp Verzamelingen: bijvoorbeeld Centre Pompidou, Groninger museum. Musea worden zelf kunstwerken De twintigste eeuw 1313

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Specificaties van het onderwerp Kunst en religie, levensbeschouwing Visies op geschiedenis: fragmentarisch; opgeven van vooruitgangsidee; richtinggevende ideologieën zijn er niet; consumeren, vermaakt worden. De twintigste eeuw 1414

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Specificaties van het onderwerp Kunst en religie, levensbeschouwing Postmodernisme, Charles Jencks Designer en landschapsarchitect en architectuurhistoricus en schrijver over het postmodernisme 1515

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Specificaties van het onderwerp Kunst en religie, levensbeschouwing Grote verscheidenheid in levensbeschouwingen waaronder relativisme, cynisme, 'no illusion' (punk), hedonisme. Veelheid van betekenissen door citaten en fragmenten; realiteiten; eigen fantasieën (Eco). Bijvoorbeeld: 'verleidelijke' massaproducten rollen die mensen spelen, 'sterren‘ seks en geweld (nep)sentimentele beelden geënsceneerde beelden. De twintigste eeuw 1616

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Specificaties van het onderwerp Kunst en esthetica - Geen vaststaande esthetische normen. - Herwaardering ornament. - Herwaardering verhalende verwijzingen. Complexiteit en tegenspraak (Venturi). Cultuurrelativisme. - Natuur en clichés over de natuur. - Originaliteit: hoeft niet; clichés en (stijl)citaten mogen. - Grensoverschrijdingen van veel kunstdisciplines. De twintigste eeuw 1717

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Specificaties van het onderwerp Kunstenaar en opdrachtgever; politieke en economische macht - Opleiding: vrij individualistische, eclectische leerroute. Opdrachtgevers: - voor zogenaamde hoge cultuur subsidies en sponsors; Massacultuur; marktmechanismen. - Het spanningsveld tussen 'hoge' en 'lage' kunst. - Sterrendom. - Maatschappelijke organisatie: globalisering; sterke individualisering (pluralisme, subculturen). - Verzamelingen: behalve eigen smaak, inspelen op actualiteit; kunst als handel en investering.   De twintigste eeuw 1818

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Specificaties van het onderwerp Kunst en vermaak - Hollywoodfilms, tv, reclame, stripverhalen, posters, megatentoonstellingen en manifestaties. - Popmuziek, soaps, videoclips, musicals. - Kleding.   De twintigste eeuw 1919

Deel 2: Massacultuur vanaf 1950 Specificaties van het onderwerp Kunst, wetenschap en techniek - Reproduceerbaarheid. - Computertechnieken en elektronische kunst; virtual reality. - Audiovisuele media.   De twintigste eeuw 2020