Föhn, vaseline en een plant

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Freek Terheggen, Kaz de Bruijn, Eva Willemsen en Minke Greeven
Advertisements

Weten jullie nog wat dit is?
Stofwisseling in planten
Thema 4 Planten basisstof 1 Geslachtelijke voortplanting
Thema 2 Planten.
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
Diffusie, osmose en plasmolyse.
Wortel – stengel – bladeren - bloemen
Wortels, stengels en bladeren
B3 Glucose als grondstof
DEELBAARHEID Een stof kan in kleinere deeltjes gesplitst worden.
Stofwisseling in planten
Stoffentransport tussen cellen en hun omgeving
Osmose bij planten Turgor en plasmolyse.
Classificeren van planten
Havo 5 B6 Stofwisseling in planten
Uitscheiding 6A.
De wondere wereld van de cel
Anatomie plant 6A.
Passief en actief transport
Bst 3 Stengels.
STOFFEN – HET MOLECUULMODEL
Hele grote en duurzame zeepbellenblazen
Waar haal je de energie vandaan?
Belang van planten Zonder planten géén leven op aarde
Glucose als grondstof. Glucose ontstaat d.m.v. fotosynthese
Wortels, stengels en bladeren
Stevigheid en bescherming.
Wortels Functies: Verankeren van de plant
Bloemplanten.
STOFUITWISSELING TUSSEN CELLEN EN HUN OMGEVING
Thema 2 Cellen § 2.4 Opname en afgifte van stoffen tussen cellen en het uit- of inwendig milieu.
1 Stofwisseling ©JasperOut.nl.
HAVO 5 Boek biologie voor jou Havo B deel 1
THEMA 2 PLANTEN Basisstof 3 STENGEL.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 4 BLADEREN.
Thema cellen Processen
Hoe overleven bomen de winter?
Hoofdstuk 4 Transport in cellen
Osmose, turgor en plasmolyse bij planten
Wat zijn nerven ? Vaatbundels  = ?? Rood = houtvaten ?
PLAN TEN.
Fotosynthese 12 H2O + 6 CO2 + licht E ====> C6H12O6 + 6 H2O + 6 O2
Thema planten - Les Stengels -
Plantkunde.
Fotosynthese.
Vandaag Samenvatting fotosynthese
Thema 2 Planten.
Havo 5 B6 Stofwisseling in planten
Havo 5 B6 Stofwisseling in planten
Stoffen transport tussen cellen en hun omgeving.
BLOKBOEK NATUUR 7 LES 5 - PLANTEN.
Hoofdstuk 2 Paragraaf
Groeifactoren.
5. Planten 1HV.
Thema 2 Planten.
Thema 1 Planten.
Herhalingspowerpoint bs 2 t/m 4
Rond je cellen (BS 9.5).
Voorbereiding op de biologie toets
Plantenfysiologie Fotosynthese 2
Wat gaan we vandaag doen
Eiwitten op je bordje Context 2.
De sprekende plant: sensoren en modellen in de tuinbouw
Water en watergeefsystemen
Bs 7 Transport in planten
Fotosynthese Koolstofdioxide uit de lucht komt het blad binnen via de huidmondjes Er valt zonlicht op de bladgroenkorrels in de bladeren GLUCOSE Tijdens.
Transcript van de presentatie:

Föhn, vaseline en een plant Materiaal: Snoeischaar Zwarte vuilniszakken Doorzichtige vuilniszakken Verschillende vloeistoffen (energiedrank, cola, ….) Föhn, ventilator, Vaseline Whiteboard stiften in verschillende kleuren Flap-overs Ruitjespapier Materiaal voor potometers Sophie Mooren Jurgen Memelink

Voorstellen Sophie Mooren Jurgen Memelink Lerarenopleider Hogeschool Utrecht Bachelor & master Ecologie & vakdidactiek Jurgen Memelink

Watertransport in een boom Snelheid watertransport 15 – 45 m/uur 450 l/uur 100-en tot 1000-en liters per dag voor een flinke boom Water komt in bladeren van bomen tot wel 120 meter hoog Hoe krijgt een plant dat voor elkaar?

Waarom watertransport? Water nodig voor fotosynthese? 6 CO2 + 6 H2O  C6H12O6 + 6 O2 (Alleen in minieme hoeveelheden) Vervoer van voedingszouten van wortel naar blad en stengel Aanvullen water verloren door verdamping t.b.v. stevigheid blad en stengel

Transportmechanismen algemeen Diffusie: cel  cel; 50 m in 2,5 seconde wortel  kruin; 30 m in …..? 30 m in 1,5.106 seconde = ± 20 dagen

Watertransport in de plant Transportmechanismen (bulk flow) Door xyleem van wortel naar spruit m.b.v. drie krachten: 1. Worteldruk 2. Transpiratiestroom (bladzuigkracht) 3. Capillaire werking (adhesie en cohesie) Bulk flow = gehele oplossing stroomt

1. Osmose als drijvende kracht worteldruk Water opname door osmose. Water stroomt van hoger naar lager potentiaal.

1. Worteldruk: osmotische druk & rol endodermis Bandjes van Caspari zorgen ervoor dat dat water + mineralen niet via de apoplastische route naar de centrale cilinder kan stromen. Het moet via selectieve permeabiliteit de plasmamembraan vd endodermaalcel passeren en kan dan pas naar de centrale cilinder. Stoffen die nodig zijn worden opgenomen en stoffen die giftig zijn niet opgenomen. Ook voorkomt het het teruglekken naar de grond. In centrale cilinder worden de stoffen van symplast naar apoplast (xyleemcellen horen hierbij omdat zij geen protoplasten hebben) vervoerd door diffusie en actief proces.

1. Worteldruk Stijghoogte: tot 10 m Belangrijk in Voorjaar Ochtend

2. Transpiratiestroom Waterdamp via huidmondjes naar buiten Oppervlaktespanning neemt toe Waterfilm ‘trekt’ aan water in cellen Door diffusie komt grensvlak van lucht/water dieper in de celwand te liggen en is daardoor meer gekromd. Hierdoor neemt opp. Spanning en transpiratie toe. Door toegenomen opp. Spanning wordt water vanuit omliggende cellen hier naar toe getrokken. Door cohesie worden weer watermolekulen vanuit xyleem naar omliggende cellen getrokken.

3. Adhesie en cohesie Cohesie in waterkolommen tussen de watermoleculen Adhesie aan wanden van xyleem zorgen voor continue stroom water in xyleem vanuit wortel naar bladeren Een waterstofbrug is een voorbeeld van een intermoleculaire binding: het is een binding die plaatsvindt tussen moleculen. De moleculen waartussen een waterstofbrug kan voorkomen bevatten een waterstofatoom dat verbonden is aan een zuurstof- en/of stikstofatoom. Het H-atoom slaat als het ware een brug tussen twee moleculen.

Waterkolom Water’draden’ in xyleem niet onderbroken Bij luchtbellen: stop waterstroom Maximaal 122 meter Waterdampophopingen verbreken de ketting. Komt meer voor in brede houtvaten, tijdens droogte of wanneer houtsap bevroren is. Waterdamp zet uit en blokkeert de weg. Planten kunnen dit omzeilen via de stippels. Door worteldruk kunnen geblokkeerde vaten weer opgevuld worden in kleinere planten. Maximale lengte is 122 meter. Dan problemen met waterpotentiaal. Waterstofbruggen daarna niet sterk genoeg waardoor je bellen in de houtvaten krijgt

Potometer, meet verdampingssnelheid 6 groepjes Tips kraantje Tips lucht en water dichtmaken We zien hoever we komen pipet

Vertaalslag naar jouw groep Wat neem je uit dit onderzoek mee? Hoe pak je dit aan met jouw groep? Wat zou je net zo aanpakken? Wat zou je anders aanpakken?