Meer slagen voor de leider

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 4 Hoofdstuk 6: Speeltechnieken Hoofdstuk 7: Speeltechnieken troef.
Advertisements

Flits 1 Spel 2. Bridge in een flits.
Les 10 Hoofdstuk 15: Het speelplan.
Flits 1 Les 7 STRATEGIE. Doel troeftrekken: Tegenpartij houdt geen troeven over, jij wel Flits 2.
Het speelplan In Sans Atout: In Troef: Tel je vaste slagen
Les 2 HOOFDSTUK 2. SLAGEN MAKEN. Vragen vorige les Slagen incasseren
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
DEEL 2 LES 5 De verdieping Les 5 Communicatie versie
Les 4 Het spelen van troefcontracten
DEEL 2 LES 20 De verdieping Les 20 Signaleren Versie
Hoofdstuk 9 Het volgbod Hoofdstuk 15 Oefenspellen 11501D-11508D
Les 2 Vragen vorige les Slagen incasseren Slagen ontwikkelen Spelen I
Etappe 11 Enkele regels voor leider en tegenspeler.
Les 6 Uitkomen tegen troefcontracten Inleiding tot het bieden
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
Flits 1 Spel 2. Les 5 UITKOMEN /STRATEGIE.
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
X Hoofdstuk 13 Staymanconventie  Oefenspellen 11301D-11308D Hoofdstuk 7.
Etappe 3 Het tegenspelen nader bekeken.
Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken.
DEEL 1 LES 16 x Staymanconventie Hoofdstuk 14 Hoofdstuk 7 Oefenspellen 11401D-11408D gekoppeld aan les 16.
Etappe 8 Meer slagen voor de leider Etappe 8 Meer slagen voor de leider.
De verdieping Les 2 Het spelen van SA -contracten DEEL 2 LES 2 versie
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.11 Hoofdstuk 2 Uitkomen.
V2.5 NdF-h6 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract.
De basis Les 3 Uitkomen tegen SA-contracten DEEL 1 LES 3 versie
Les 5 Het spelen van troefcontracten Versie Bridge onder begeleiding BOB1 LES 5.
AFSPELTECHNIEK 1.1 ontbrekende kaarten 3-2 verdeeld en
Meer slagen voor de tegenspelers.
SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
Verliezers tellen bij troefcontract NdF-h1 1e9 1 1.
Uitkomen.
12 slagen en minimaal ca. 33 punten
Bridge onder begeleiding
leider en tegenspelers
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.1
UITKOMEN SERIE HONNEURS DE HOOGSTE KLEINTJE BELOOFT PLAATJE
Verliezers weg werken en speel volgorde bij een troefcontract
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Risico’s bij het afspel
HET SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 1
Het tegenspelen nader bekeken.
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
Meer slagen voor de leider
UITKOMEN EN SIGNALEREN
Les 2 Stoelendans N W O Z leider.
Les 7 Tom Tom N W O Z leider de ‘kaart’ visualiseren.
Les 2 Het spelen van SA-contracten
Les 4 De kunst van het troeftrekken N W O Z leider 4
Les 5 Communicatie N W O Z leider.
Les 9 Tegenspel troef N W O Z leider kansen en valkuilen.
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
DEEL 2 LES 19 De verdieping Les 19 Uitkomen versie
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 2
Hoofdstuk 22 Omgaan met troef
Onderwerp: Het Speelplan
Bridge onder begeleiding
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
HET SPEELPLAN IN EEN TROEFCONTRACT
Staymanconventie Hoofdstuk 14 Oefenspellen 11401D-11408D
HET SPEELPLAN IN TROEFCONTRACTEN
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Informatiedoublet Hoofdstuk 16 Oefenspellen 11601D D
Hoofdstuk 27 Signaleren Kleurpreferentie
Transferbiedingen Hoofdstuk 13 Oefenspellen 11301D-11308D
Sterke openingen Hoofdstuk 17 (2SA) Oefenspellen 11701D D
Hoofdstuk 22 Omgaan met troef UITWERKING TOETS
Hoofdstuk 29 Tegenspelen UITWERKING TOETS
Transcript van de presentatie:

Meer slagen voor de leider Etappe 8 Meer slagen voor de leider

Etappe 8: Meer slagen voor de leider Troeftrekken Werkkleur vrijspelen De ‘losse’ honneur 2e8 v2.0

Troeftrekken Nadat dummy is opengegaan: eerst de tijd nemen voor een SPEELPLAN Contract 4♠ Uitkomst ♣H ♠ ♥ ♦ ♣ H 5 4 8 V 7 6 2 B 8 6 3 2 ♠ ♥ ♦ ♣ H ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ A V B 10 3 2 9 7 6 A 5 4 A Haastige spoed is zelden goed. Neem de tijd! LEIDER 2e8 v2.0 3

Troeftrekken Contract 4♠ Uitkomst ♣H ♠ ♥ ♦ ♣ H 5 4 8 V 7 6 2 B 8 6 3 2 DUMMY Contract 4♠ Uitkomst ♣H ♠ ♥ ♦ ♣ H 5 4 8 V 7 6 2 B 8 6 3 2 1e slag is voor ♣A. Nu meteen troeftrekken? ♠ ♥ ♦ ♣ H ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ A V B 10 3 2 9 7 6 A 5 4 A Waarom beter wachten? LEIDER 2e8 v2.0 4

Troeftrekken Contract 4♠ Uitkomst ♣H ♠ ♥ ♦ ♣ 8 V 7 6 2 B 8 6 3 DUMMY Contract 4♠ Uitkomst ♣H ♠ ♥ ♦ ♣ 8 V 7 6 2 B 8 6 3 1e slag is voor ♣A. Nu meteen troeftrekken? ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ B 10 3 9 7 6 A 5 4 Waarom beter wachten? Als troeven in noord weg zijn, dan mist leider 3 slagen in ♥ en 1/2 in ♦. En dan gaat 4♠ down! LEIDER 2e8 v2.0 5

Troeftrekken Korte kleur in dummy (vooral renonce of singleton) vaak reden om troeftrekken uit te stellen! DUMMY Contract 4♠ Uitkomst ♣H ♠ ♥ ♦ ♣ H 5 4 8 V 7 6 2 B 8 6 3 2 ♠ ♥ ♦ ♣ H ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ A V B 10 3 2 9 7 6 A 5 4 A Leider moet dus EERST twee maal ♥ in dummy troeven, en pas daarná troeftrekken! LEIDER 2e8 v2.0 6

Troeftrekken DUS eerst een speelplan maken en niet blindelings beginnen met troeftrekken! DUMMY Contract 4♠ Uitkomst ♣H ♠ ♥ ♦ ♣ H 5 4 8 V 7 6 2 B 8 6 3 2 ♠ ♥ ♦ ♣ H ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ A V B 10 3 2 9 7 6 A 5 4 A Leider moet dus EERST twee maal ♥ in dummy troeven, en pas daarná troeftrekken! LEIDER 2e8 v2.0 7

Werkkleur vrijspelen Nadat dummy is opengegaan: eerst de tijd nemen voor een SPEELPLAN Contract 4♠ Uitkomst ♣V ♠ ♥ ♦ ♣ A H 7 5 H B 6 7 3 A H 5 2 ♠ ♥ ♦ ♣ V ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ V B 6 4 3 V 2 V 9 6 6 4 3 Haastige spoed is zelden goed. Neem de tijd! LEIDER 2e8 v2.0 8

Werkkleur vrijspelen Contract 4♠ Uitkomst ♣V ♠ ♥ ♦ ♣ A H 7 5 H B 6 7 3 DUMMY Contract 4♠ Uitkomst ♣V ♠ ♥ ♦ ♣ A H 7 5 H B 6 7 3 A H 5 2 1e slag is voor ♣A. Nu meteen troeftrekken? ♠ ♥ ♦ ♣ V ♠ ♥ ♦ ♣ A 7 4 2 A H B 9 10 8 7 ♠ ♥ ♦ ♣ V B 6 4 3 V 2 V 9 6 6 4 3 Dan 4 slagen voor OW, en gaat 4♠ down. Meteen ♦ spelen dus niet zo’n goed idee….. Of troeftrekken uitstellen en meteen ♦ spelen? (doubleton in dummy.) LEIDER 2e8 v2.0 9

Werkkleur vrijspelen Contract 4♠ Uitkomst ♣V ♠ ♥ ♦ ♣ A H 7 5 H B 6 7 3 DUMMY Contract 4♠ Uitkomst ♣V ♠ ♥ ♦ ♣ A H 7 5 H B 6 7 3 A H 5 2 1e slag is voor ♣A. Nu meteen troeftrekken? ♠ ♥ ♦ ♣ V ♠ ♥ ♦ ♣ A B 7 ♠ ♥ ♦ ♣ V B 6 4 3 V 2 V 9 6 6 4 3 Alleen nog 2 slagen in ♦ gaan verloren. 4♠ contract! Ook in troefcontract is werkkleur belangrijk! Ja, eerst troeven eruit. En dan? Werkkleur ontwikkelen! Eerst ♥A eruit jagen. Daarna kan ♣ in de hand weg op hoge ♥ in dummy. LEIDER 2e8 v2.0 10

‘Losse’ honneur bij leider. De ‘losse’ honneur DUMMY ♠ ♥ ♦ ♣ A 6 4 ‘Losse’ honneur bij leider. Hoe kan ♥V slag worden? ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ H 7 ♠ ♥ ♦ ♣ V 5 3 ♥V náár ♥A spelen? ♥H bij west (honneur op h.)? NZ maken maar 1 slag in ♥. LEIDER 2e8 v2.0 11

‘Losse’ honneur bij leider. De ‘losse’ honneur DUMMY ♠ ♥ ♦ ♣ A 6 4 ‘Losse’ honneur bij leider. Hoe kan ♥V slag worden? ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ 7 H ♠ ♥ ♦ ♣ V 5 3 Als je ‘losse’ honneur náár de aas toespeelt: nooit een extra slag! ♥V náár ♥A spelen? ♥H bij west (honneur op h.)? NZ maken maar 1 slag in ♥. ♥H bij oost? Ook maar 1 ♥-slag voor NZ! LEIDER 2e8 v2.0 12

De ‘losse’ honneur ♠ ♥ ♦ ♣ A 6 4 DUMMY ♠ ♥ ♦ ♣ A 6 4 En als we nu náár de ‘Losse’ honneur toe spelen? ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ 7 H ♠ ♥ ♦ ♣ V 5 3 ♥H bij oost? NZ maken dan 2 slagen in ♥. LEIDER 2e8 v2.0 13

De ‘losse’ honneur ♠ ♥ ♦ ♣ A 6 4 DUMMY ♠ ♥ ♦ ♣ A 6 4 En als we nu náár de ‘Losse’ honneur toe spelen? ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ 7 2 ♠ ♥ ♦ ♣ V 5 3 ♥H bij oost? NZ maken dan 2 slagen in ♥. En als oost duikt? Dan zet leider ♥V. Ook dan 2 ♥-slagen! LEIDER 2e8 v2.0 14

De ‘losse’ honneur ♠ ♥ ♦ ♣ A 6 4 DUMMY ♠ ♥ ♦ ♣ A 6 4 En als we nu náár de ‘Losse’ honneur toe spelen? ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ H 7 ♠ ♥ ♦ ♣ V 5 3 Als je kleintje náár de ‘losse’ honneur speelt, 50% kans op extra slag! ♥H bij west? Pech gehad. Dan 1 ♥-slag voor NZ. LEIDER 2e8 v2.0 15

De ‘losse’ honneur ♠ ♥ ♦ ♣ A 6 4 ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ V 5 3 DUMMY ♠ ♥ ♦ ♣ A 6 4 ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ ♠ ♥ ♦ ♣ V 5 3 Als je ‘losse’ honneur náár de Aas toespeelt: nooit een extra slag! LEIDER 2e8 v2.0 16

Samenvatting Maak een speelplan vóórdat je de eerste kaart uit de dummy bijspeelt. Een korte kleur in dummy (vooral singleton, renonce) kan reden zijn om troeftrekken uit te stellen en eerst introevers in dummy te maken In SA-contract (en in troefcontract na het troeftrekken) begint de leider met de werkkleur. Speel náár de ‘losse’ honneur toe. 2e8 v2.0

Tafelopdracht – opgave 1 DUMMY Contract 3SA Uitkomst ♠H ♠ ♥ ♦ ♣ A H V B V B 9 7 6 2 8 3 2 Wat is je speelplan? Meteen 9 slagen oprapen. Als leider van slag gaat, dan krijgt tegenpartij veel slagen in ♠. (dus geen ♥ ontwikkelen!) ♠ ♥ ♦ ♣ H b. Welke kaart speel je de 2e en 3e slag? ♦2 (voor ♦A) en ♦H ♠ ♥ ♦ ♣ 7 3 2 10 9 2 A H 5 3 A H 7 LEIDER Honneurs korte kant eerst! 2e8 v2.0 18

Tafelopdracht – opgave 2 DUMMY Contract 4♥ Uitkomst ♦V ♠ ♥ ♦ ♣ 5 8 7 A 9 6 5 4 3 A 7 4 2 Wat is je speelplan? Singleton in dummy. Eerst ♠3 introeven in dummy en daarná pas troeftrekken. ♠ ♥ ♦ ♣ V b. Welke kaart speel je de 2e en 3e slag? ♠5 naar ♠A ♠3 getroefd in de dummy ♠ ♥ ♦ ♣ A 3 A H V B 9 6 7 2 6 5 3 LEIDER 2e8 v2.0 19

Tafelopdracht – opgave 3 DUMMY Contract 4♥ Uitkomst ♦H ♠ ♥ ♦ ♣ 5 2 H V 9 3 6 5 3 2 B 6 4 Wat is je speelplan? Troeftrekken. ♠ ontwikkelen, ♣ in dummy weg op hoge ♠. Daarna ♣ introeven in dummy. ♠ ♥ ♦ ♣ H b. Welke kaart speel je de 2e slag? Troef: ♥6 of ♥A. ♠ ♥ ♦ ♣ H V B A B 10 8 6 A 9 A 8 3 LEIDER 2e8 v2.0 20

EINDE Etappe 8