KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN? LES 3: EIGENSCHAPPEN ROTS EN WATER
Wat hoort waar bij? Ik denk vooral aan mezelf en een beetje aan een ander. We kiezen samen. Wat ik wil, is net zo belangrijk als wat de ander wil. Rots Water Ik weet wat ik wil en ben benieuwd wat de ander wil. Ik ben ontspannen en soepel. Ik maak contact met ander. Ik hou vast aan mijn eigen idee. Ik ben krachtig en rustig. Ik vertel duidelijk wat ik wil. OPDRACHT: Luister naar een kenmerk. Kies: rots of water. Loop naar die kant van het lokaal. LES 3: EIGENSCHAPPEN ROTS EN WATER
LEERDOEL: Zelfverzekerd en duidelijk als een rots. Luisterend en meelevend als water. Beiden zijn een manier waarop je je kunt gedragen. Kinderen leren welk gedrag hoort bij rots en water. LESOPBOUW: In deze les leren kinderen de verschillende kenmerken van rots en water. Verdeel het lokaal in twee vlakken: rots en water. Noem een kenmerk, laat de kinderen zelf kiezen waar dit bij hoort en laat ze daar naartoe lopen. Bespreek hun keuze. Herhaal dit voor alle kenmerken. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 3: EIGENSCHAPPEN ROTS EN WATER PLUSJEKLAS.NL
PLUS JE LES: UITBREIDINGSKANSEN: Geef ruimte aan verschillen tussen kinderen bij het kiezen van rots of water bij een bepaald kenmerk. Het is goed mogelijk dat een kind een hele andere gedachte heeft bij een bepaald kenmerk. Er is niet één antwoord goed. UITBREIDINGSKANSEN: Laat kinderen in spelvorm zich aan elkaar voorstellen als rots en/of water: naam, leeftijd en hobby. Lukt het om de verschillen te zien of te herkennen bij de ander? 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 3: EIGENSCHAPPEN ROTS EN WATER PLUSJEKLAS.NL
ZOEKTERMEN: Rots en Water weerbaarheidstraining 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES 3: EIGENSCHAPPEN ROTS EN WATER PLUSJEKLAS.NL