Doelen van deze les: Kennis over: Bewustwording van:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Open-up / over de streep
Uitslag enquête over online pesten
Een echte vriend is iemand die vooruit stapt wanneer de rest
Dr. Albertus Risaeusschool
Advent Week 1.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Een lessenserie van drie lessen
Benieuwd naar wie ik ben ...
1. Levensbeschouwing en communicatie
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Wie ik ben.
Kinderen en hun sociale talenten
Dr. Albertus Risaeusschool
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
Dit is verbazingwekkend nauwkeurig!!!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Godsdienst 1.
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
De dia’s volgen bij muisklik
Leren omgaan.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Standaardvormen Standaardnotatie Wetenschappelijke notatie
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
PARTNER LOGO Digitaal pesten 1 Universiteit
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Les 1. die ik met vallen en opstaan leerde: Als je iets wilt bereiken, moet je je focussen, keuzes maken én doorzetten.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Relaties. 1 Op YouTube kun je lekker haten, zonder te reageren.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Consumentengedrag Beslissen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ontwikkelingspsychologie
H5 Wie heb je nodig?.
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Matteüs 5:1-16 Jezus zag heel veel mensen naar hem toe komen.
Het 24 spel.
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Het mannelijk perspectief
Vriendschap met God.
Vriendschap & Relaties
Waar gaat deze les over? We leren: We ontdekken:
Godsdienst.
Hou van het Leven Hou van het leven,iedere dag ,want je weet nooit of het morgen nog mag.
beslist geen rocket science
Les 4: Observeren Les 4:
Wist u dat : Het over 23 dagen kerst is?
Waar gaat deze les over? We leren dat: We ontdekken:
Kijk en luister Muziek.
SEL Les 2: normen en waarden.
Tijd Expert domein A Expert domein B
Transcript van de presentatie:

Doelen van deze les: Kennis over: Bewustwording van: de ontwikkeling van vriendschap (hersen)onderzoek naar vriendschap en buitensluiting Bewustwording van: wat vriendschap inhoudt het belang van vriendschap wat buitensluiting met iemand doet de rol van de sociale context

Vriendschap verandert Vanaf ongeveer 3 jaar: Samen spelen en delen, ook ruzie maken (en goedmaken) Vanaf ongeveer 9 jaar: Vertrouwen, interesses delen en elkaar helpen Vanaf ongeveer 14 jaar: Ontdekken wie je bent, steun zoeken, gemengde vriendschappen

Lijk jij op mij?

Lijk jij op mij? Klaar? Maak vraag 2b. Ronde 1 In tweetallen: Wat hebben wij gemeen? Schrijf op in kolom 1 van de tabel. Je hebt 2 minuten tijd. Ronde 2 Met iemand anders: Wat hebben wij gemeen? Schrijf op in kolom 2 van de tabel. 2 minuten! Ronde 3 Met iemand anders: Wat hebben wij gemeen? Schrijf op in kolom 3 van de tabel. 2 minuten! Klaar? Maak vraag 2b.

Sociale beslissingen volgens wetenschappelijk onderzoek Mensen geven meer aan een vriend dan aan een neutrale onbekende. Mensen geven meer aan een onbekende die gepest wordt dan aan een neutrale onbekende. Mensen geven meer aan een onbekende die gepest wordt dan aan degene die pest. Mensen straffen een onbekende die pest. Mensen straffen een onbekende die pest méér dan een pestende vriend(in). Mensen straffen een vriend die pest niet.

Brain & Development Onderzoekscentrum Universiteit Leiden 2018 Ontwikkeld door Brain & Development Onderzoekscentrum Universiteit Leiden 2018 Meer informatie over vriendschap: www.kijkinjebrein.nl