Doelen van deze les: Kennis over: Bewustwording van: de ontwikkeling van vriendschap (hersen)onderzoek naar vriendschap en buitensluiting Bewustwording van: wat vriendschap inhoudt het belang van vriendschap wat buitensluiting met iemand doet de rol van de sociale context
Vriendschap verandert Vanaf ongeveer 3 jaar: Samen spelen en delen, ook ruzie maken (en goedmaken) Vanaf ongeveer 9 jaar: Vertrouwen, interesses delen en elkaar helpen Vanaf ongeveer 14 jaar: Ontdekken wie je bent, steun zoeken, gemengde vriendschappen
Lijk jij op mij?
Lijk jij op mij? Klaar? Maak vraag 2b. Ronde 1 In tweetallen: Wat hebben wij gemeen? Schrijf op in kolom 1 van de tabel. Je hebt 2 minuten tijd. Ronde 2 Met iemand anders: Wat hebben wij gemeen? Schrijf op in kolom 2 van de tabel. 2 minuten! Ronde 3 Met iemand anders: Wat hebben wij gemeen? Schrijf op in kolom 3 van de tabel. 2 minuten! Klaar? Maak vraag 2b.
Sociale beslissingen volgens wetenschappelijk onderzoek Mensen geven meer aan een vriend dan aan een neutrale onbekende. Mensen geven meer aan een onbekende die gepest wordt dan aan een neutrale onbekende. Mensen geven meer aan een onbekende die gepest wordt dan aan degene die pest. Mensen straffen een onbekende die pest. Mensen straffen een onbekende die pest méér dan een pestende vriend(in). Mensen straffen een vriend die pest niet.
Brain & Development Onderzoekscentrum Universiteit Leiden 2018 Ontwikkeld door Brain & Development Onderzoekscentrum Universiteit Leiden 2018 Meer informatie over vriendschap: www.kijkinjebrein.nl