Een rietje moet verboden worden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
Met onze speciale dank aan (documentenmap). Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 08 Les 7 Engagement MEDMEC 08 Les 7.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Het Debat Opbouw en inhoud.
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
“ “Milieu en zwerfvuil”
Debat Onderwerp Datum:
Tulpen tellen Dit is een voorbeeld van een les voor leraren die kinderen willen leren tellen, aan de hand van concreet materiaal. Doel: kinderen leren.
Het debat.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
LAGERHUIS DEBAT DEBATTEREN 1. 1.Beargumenteerd je mening geven. 2.Wat een (Lagerhuis)debat is. 3.Hoe je een debat voorbereidt en voert. 2 AAN HET EINDE.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Argumenteren en betogen II
Genetische manipulatie bij mensen
S/k/l 3.6 debatteren.
Overtuigende tekst/betoog
Beste Havo 4..
Didactiek Lesformulier.
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Didactiek Lesformulier.
Oorcheck op het mbo 6 Over Gehoor & gehoorschade
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Transcript van de presentatie:

Een rietje moet verboden worden. DEBATTEREN STELLING: Een rietje moet verboden worden. LES: DEBAT RIETJE

OPDRACHT: Debatteer samen over de stelling. Een rietje moet verboden worden. OPDRACHT: Debatteer samen over de stelling. LES: DEBAT RIETJE

1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: DEBAT RIETJE PLUSJEKLAS.NL LEERDOEL: Situatie: Een rietje is van plastic en daarmee slecht voor het milieu, het belandt vaak in het water en veroorzaakt daarmee samen met al het andere plastic voor veel afval. Daarnaast wordt het ook veel gebruikt in de horeca en is het een belangrijk onderdeel bij veel drankjes. Dus voor veel mensen niet weg te denken. Leerdoel: De kinderen leren een mening te vormen en de ander te overtuigen door argumenten te bedenken. LESOPBOUW: Kinderen vormen eerst een eigen mening over de stelling. Bespreek dit. Bespreek hierna wat tegen en voor argumenten zijn. Verdeel de groep vervolgens in 4 groepen: een groepje voorstanders, een groepje tegenstanders, een jury en het publiek. Als leraar leid je het debat. Eventueel kan je een andere debatoefening of debatvorm uitkiezen. De jury beoordeelt uiteindelijk welk groepje het debat wint. Dit is het groepje dat de beste argumenten kon verwoorden en tegenspreken. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: DEBAT RIETJE PLUSJEKLAS.NL

2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: DEBAT RIETJE PLUSJEKLAS.NL PLUS JE LES: Benoem dat de mening die je hebt afhankelijk is van de positie of rol die je hebt bij het onderwerp. Een snackbareigenaar is misschien bang dat hij geen milkshakes meer verkoopt als hij geen rietjes meer mag gebruiken. Terwijl een visser ziet hoeveel plastic hij op vist. Blijf zelf neutraal en geef complimenten over sterke argumenten die verwoord worden of interessante verbanden die gelegd worden. UITBREIDINGSKANSEN: Bespreek aan het eind van het debat of de eigen mening van een kind is veranderd na deze les of juist niet. Hebben de gegeven argumenten hier wat mee te maken? Wellicht debatteer je liever met de kinderen over een andere stelling of wil je graag een tweede stelling behandelen. Het kan heel waardevol zijn om te debatteren over een stelling n.a.v. een recent nieuwsbericht. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: DEBAT RIETJE PLUSJEKLAS.NL

ZOEKTERMEN: systeemdenken relatiecirkel debatteren BRONNEN: http://www.schooldebatteren.nl/ Bij de tab lesmateriaal staan verschillende soorten debatoefeningen en debatvormen. https://jeugdjournaal.nl/artikel/2228074-britse-regering-wil-plastic-rietjes-verbieden.html?ext=html 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES: DEBAT RIETJE PLUSJEKLAS.NL