Een rietje moet verboden worden. DEBATTEREN STELLING: Een rietje moet verboden worden. LES: DEBAT RIETJE
OPDRACHT: Debatteer samen over de stelling. Een rietje moet verboden worden. OPDRACHT: Debatteer samen over de stelling. LES: DEBAT RIETJE
1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: DEBAT RIETJE PLUSJEKLAS.NL LEERDOEL: Situatie: Een rietje is van plastic en daarmee slecht voor het milieu, het belandt vaak in het water en veroorzaakt daarmee samen met al het andere plastic voor veel afval. Daarnaast wordt het ook veel gebruikt in de horeca en is het een belangrijk onderdeel bij veel drankjes. Dus voor veel mensen niet weg te denken. Leerdoel: De kinderen leren een mening te vormen en de ander te overtuigen door argumenten te bedenken. LESOPBOUW: Kinderen vormen eerst een eigen mening over de stelling. Bespreek dit. Bespreek hierna wat tegen en voor argumenten zijn. Verdeel de groep vervolgens in 4 groepen: een groepje voorstanders, een groepje tegenstanders, een jury en het publiek. Als leraar leid je het debat. Eventueel kan je een andere debatoefening of debatvorm uitkiezen. De jury beoordeelt uiteindelijk welk groepje het debat wint. Dit is het groepje dat de beste argumenten kon verwoorden en tegenspreken. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: DEBAT RIETJE PLUSJEKLAS.NL
2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: DEBAT RIETJE PLUSJEKLAS.NL PLUS JE LES: Benoem dat de mening die je hebt afhankelijk is van de positie of rol die je hebt bij het onderwerp. Een snackbareigenaar is misschien bang dat hij geen milkshakes meer verkoopt als hij geen rietjes meer mag gebruiken. Terwijl een visser ziet hoeveel plastic hij op vist. Blijf zelf neutraal en geef complimenten over sterke argumenten die verwoord worden of interessante verbanden die gelegd worden. UITBREIDINGSKANSEN: Bespreek aan het eind van het debat of de eigen mening van een kind is veranderd na deze les of juist niet. Hebben de gegeven argumenten hier wat mee te maken? Wellicht debatteer je liever met de kinderen over een andere stelling of wil je graag een tweede stelling behandelen. Het kan heel waardevol zijn om te debatteren over een stelling n.a.v. een recent nieuwsbericht. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: DEBAT RIETJE PLUSJEKLAS.NL
ZOEKTERMEN: systeemdenken relatiecirkel debatteren BRONNEN: http://www.schooldebatteren.nl/ Bij de tab lesmateriaal staan verschillende soorten debatoefeningen en debatvormen. https://jeugdjournaal.nl/artikel/2228074-britse-regering-wil-plastic-rietjes-verbieden.html?ext=html 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES: DEBAT RIETJE PLUSJEKLAS.NL