WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Advertisements

DEEL 2 LES 5 De verdieping Les 5 Communicatie versie
Op pad naar spe(l)len op het schoolplein.
MEDIATiON (obs De Sleutel) Leerlingen uit groep 8 worden ingezet als mediator. Elke leerling is een viertal keren per jaar aan de beurt. In tweetallen.
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Welkom ik maak me sterk.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Zorgvragers met probleemgedrag
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
Communicatie 3e les.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Natuurles groep 4 deel I Champignons in de klas.
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
beslist geen rocket science
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Les 4: iedereen is anders
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Transcript van de presentatie:

WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL

OPDRACHT: Stel je voor: je wilt zitten, maar jouw stoel is bezet. Hoe reageer je? Probeer het eens als rots en als water. LES 4: DAT IS MIJN STOEL

LEERDOEL: Door een rollenspel ervaren kinderen hoe het is om in een bepaalde rol te zijn en hoe de ander reageert. De kinderen leren hoe het voelt om als rots en water te reageren. LESOPBOUW: Laat de kinderen eerst de verschillen tussen rots en water benoemen. Hierna wordt een rollenspel gespeeld door een kind en leerkracht de een wil de stoel hebben, de ander zit er al op. Beiden kiezen voor de rol van rots of water. Herhaal dit rollenspel een aantal keer en bespreek steeds wat er gebeurt. Hierna spelen de kinderen in tweetallen dit spel zelf. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 4: DAT IS MIJN STOEL PLUSJEKLAS.NL

PLUS JE LES: UITBREIDINGSKANSEN: Maak kaartjes met rots en water erop en laat kinderen blind kiezen hoe ze reageren. Zo stappen ze ook uit hun ‘comfort-zone’. Stel na afloop de vraag: ‘Hoe voelde het om als rots/water te reageren?’ UITBREIDINGSKANSEN: Om kinderen de uitersten nog meer te laten ervaren kun je dynamiet inzichtelijk maken bijv. een filmpje of een ballon die klapt. Waterdamp kun je laten zien met de hete stoom uit een waterkoker. Herhaal deze les een aantal keer en voeg dan de gedragingen toe van dynamiet en waterdamp. Dynamiet is het uiterste van rots: boos en niet voor rede vatbaar. Waterdamp is het uiterste van water: zeer verlegen, haast onzichtbaar. Zowel in dynamiet als in waterdamp is er geen contact mogelijk. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 4: DAT IS MIJN STOEL PLUSJEKLAS.NL