WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL
OPDRACHT: Stel je voor: je wilt zitten, maar jouw stoel is bezet. Hoe reageer je? Probeer het eens als rots en als water. LES 4: DAT IS MIJN STOEL
LEERDOEL: Door een rollenspel ervaren kinderen hoe het is om in een bepaalde rol te zijn en hoe de ander reageert. De kinderen leren hoe het voelt om als rots en water te reageren. LESOPBOUW: Laat de kinderen eerst de verschillen tussen rots en water benoemen. Hierna wordt een rollenspel gespeeld door een kind en leerkracht de een wil de stoel hebben, de ander zit er al op. Beiden kiezen voor de rol van rots of water. Herhaal dit rollenspel een aantal keer en bespreek steeds wat er gebeurt. Hierna spelen de kinderen in tweetallen dit spel zelf. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 4: DAT IS MIJN STOEL PLUSJEKLAS.NL
PLUS JE LES: UITBREIDINGSKANSEN: Maak kaartjes met rots en water erop en laat kinderen blind kiezen hoe ze reageren. Zo stappen ze ook uit hun ‘comfort-zone’. Stel na afloop de vraag: ‘Hoe voelde het om als rots/water te reageren?’ UITBREIDINGSKANSEN: Om kinderen de uitersten nog meer te laten ervaren kun je dynamiet inzichtelijk maken bijv. een filmpje of een ballon die klapt. Waterdamp kun je laten zien met de hete stoom uit een waterkoker. Herhaal deze les een aantal keer en voeg dan de gedragingen toe van dynamiet en waterdamp. Dynamiet is het uiterste van rots: boos en niet voor rede vatbaar. Waterdamp is het uiterste van water: zeer verlegen, haast onzichtbaar. Zowel in dynamiet als in waterdamp is er geen contact mogelijk. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 4: DAT IS MIJN STOEL PLUSJEKLAS.NL