Voorkennis Wiskunde Les 9 Hoofdstuk 4: §4.1 t/m §4.4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eigenschappen van parabolen
Advertisements

Samenvatting H29 Parabolen
havo B Samenvatting Hoofdstuk 12
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 11
Kwadratische verbanden
Herleiden (= Haakjes uitwerken)
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 2
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 12
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 15
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 16
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 14
De grafiek van een machtsfunctie
Kwadratische vergelijkingen
Asymptoot is een lijn waar de grafiek op den duur mee samenvalt.
Lineaire vergelijkingen
Welk beeld bij.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Vwo C Samenvatting Hoofdstuk 15. Formules en de GR Met de GR kun je bijzonderheden van formules te weten komen. Eerst plot je de grafiek. Gebruik eventueel.
Tweedegraadsfuncties
havo B 5.1 Stelsels vergelijkingen
Lineaire formules Voorbeelden “non”-voorbeelden.
–20 4 –2b opgave 20 –160ab · –200b = 8ab · –20 = –20 · 10b = 4 · –5 =
H2 Lineaire Verbanden.
Kevin van Dorssen 3 april 2008Hfst 8 L1K Formules en letters.
Lineaire Verbanden Hoofdstuk 3.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Verbanden JTC’07.
1.6 DIAGRAMMEN: Van kromme naar rechte
Hoofdstuk 6 Allerlei verbanden.
GRAFIEK v/e TWEEDEGRAADSFUNCTIE Voorbeeld 1). xf(x) T(0,0) Dalparabool.
Wiskunde A of B?.
Samenvatting.
WISKUNDE IN DE TWEEDE FASE (Bovenbouw) HAVO Profiel: Vak: C&M Wi A (niet verplicht E&M Wi A N&G Wi A of Wi B N&T Wi B.
Hoofdstuk 1 Budgetlijn A3b.
Vwo6 WiskA Toepassing van differentiaalrekenen Extra opgaven.
Verschillende grafieken en formules
Toegepast rekenen Differentieren. Veranderende vergelijkingen: Lineaire functies: rechte lijn ∆O= k x ∆ A O = omzet A = afzet ∆ = delta k = ∆O/∆ A = richtingscoefficient:
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
Lesbrief Vervoer H2.
Welkom VWO 5..
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Hoofdstuk 3 Lineaire formules en vergelijkingen
Grafiek van lineaire formule
Kegelsnede: Parabolen
Grafiek van lineaire formule
Van grafiek naar formule
Wiskunde A of wiskunde B?.
Hoofdstuk 3 Kwadratische problemen
Maar eerst van 4 formules de top berekenen
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
2. Tweedegraadsfuncties en vergelijking cirkel
Natuurkunde overal H2 Licht
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Grafieken en formules 1-1 puntgrafiek, horizontale en verticale lijnen
Hoofdstuk 5 Les 3: Markten.
Transformaties van grafieken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 6
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
2 vmbo-t/havo Samenvatting Hoofdstuk 1 (vmbo-T)
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Voorkennis Wiskunde Les 4 Hoofdstuk 1: §1.1 t/m 1.3.
Voorkennis Wiskunde Les 5 Hoofdstuk 1: §1.4 en 1.5.
Voorkennis Wiskunde Les 7 Hoofdstuk 2/3: §2.5, 3.1 en 3.2.
Voorkennis Wiskunde Les 12 Hoofdstuk 5: §5.5 en §5.8.
Tweedegraadsfuncties
Voorkennis Wiskunde Les 11 Hoofdstuk 5: §5.3 en §5.4.
Transcript van de presentatie:

Voorkennis Wiskunde Les 9 Hoofdstuk 4: §4.1 t/m §4.4

Reisbureau, reis naar België (5 dagen) Bij prijs (P) van 300 euro, gaan er 700 personen (A) mee. Bij een prijsverlaging van 25 euro gaan er 800 mee. Wat is het functievoorschrift: A(P)= … ? Ga uit van Lineair verband (rechte lijn).

Reisbureau, reis naar België (5 dagen) Prijs P 150 200 250 275 300 350 400 Aantal A 1900 1300 1100 900 800 700 500 A(P) = 1900 – 4P

Reisbureau, reis naar België (5 dagen) Wat is de formule voor de omzet? Omzet = Aantal personen x prijs per persoon O = A x P

Reisbureau, reis naar België (5 dagen) Prijs P 150 200 250 275 300 350 400 Aantal A 1900 1300 1100 900 800 700 500 Omzet O 195.000 220.000 225.000 210.000 175.000 120.000 O(P) = -4P2 + 1900.P

Kwadratische functies, hoe zien die er uit? Basisvorm: 𝑦= 𝑥 2

Algemene vorm (parabool) 𝑦 𝑥 =𝑎∙ 𝑥 2 +𝑏∙𝑥+𝑐 c is het snijpunt met de y-as (beginpunt) a is verandering van standaard stijging (+1+3+5+7+9+…) bij a = 2 → (+2+6+10+14+18+…) b is wat lastiger terug te vinden in de grafiek

Extreme waarde Top: 𝑥=− 𝑏 2𝑎 De top is de minimale of maximale waarde

Opgaven en kernopdracht van: §4.1 t/m §4.4 blz. 86 t/m 103 Zelfstandig werken Opgaven en kernopdracht van: §4.1 t/m §4.4 blz. 86 t/m 103