De hellenistische rijken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Macht, recht en protest Over macht en misbruik. • Na de dood van David volgt zijn zoon Salomo hem op. • Hebreeuws: שלמה - Sjelomo/Shlomo • Regeringsperiode.
Advertisements

Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Strijden of sporten Paragraaf 2.5.
ALEXANDER DE GROTE Rolf Strootman
Alexanders portretten galerij door: vul hier je naam in.
De middeleeuwen 1 De Germanen.
No Napoleon kan op de krijgsschool maar moeilijk wennen.
Frankrijk Politiek- I: Koning Lodewijk de XIVde had de adel buiten spel gezet en was een absolute vorst. Hij zou zijn macht van God gekregen hebben;
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 2: Van.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 1: De Romeinen en hun imperium.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
Kenmerk 5: De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Les 1: Alexander de Grote Haironia.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
LES 22: Oorlogsvoering in de Griekse en Hellenistische periode
Het oude Egypte Door Niels en Judith.
Politieke voorgeschiedenis 5e eeuw
De Hellenistische Periode
De Romeinse geschiedenis
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
De Grieks-Romeinse wereld
Griekenland.
Hoorcollege propedeuse de college
3.2 Internationale politiek;Spanje
Op het einde van de 6de eeuw v. C. is het Perzische Rijk gigantisch.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
Strijden of sporten Paragraaf 3.4.
Situering in tijd en ruimte
DE KLASSIEKE OUDHEID De groei van het romeinse imperium, waardoor de grieks- romeinse cultuur zich door europa verspreidde.
Alexander, Napoleon en Joséphine
Zingen Vers 1 God is mijn licht, mijn heil: wie zou ik vrezen?
De Perzische oorlogen 500 v.C. tot 450 v.C.
Het bestuur van de stadstaat
Kerst.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven
Wat moet je weten aan het einde van de les?
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Hoofdstuk V: Rome Les 1: Van dorp tot imperium
Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap
De Perzische Oorlogen( v.Chr.)
Recht en macht David als koning.
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
Les 13 Wat gaan we doen? 1.S.O. 2.Terugkoppeling vormentaal. 3.Uitleg. 4.Opdrachten. 5.Afsluiting.
POLITIEK BIJ DE GRIEKEN EN ROMEINEN
De Oudheid Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis Hoorcollege propedeuse semester I blok II F.G. Naerebout.
Hoofdstuk IV: Griekenland Les 2: Graecia; Perzen en Spartanen
Griekse geschiedenis.
H8.3 Burgers aan de macht: Frankrijk
Introductie bij het negende wereldwonder. De piramide van Cheops.
De vier profetieën van Daniël Daniëls leeftijd? 606Dan. 2 – Nebukadnessar’s droom14 550Dan.7 – eerste jaar Belsassar (regent onder Nabonidus)70 548Dan.8.
Machthebbers in Europa
Alexander de Grote 356 – 323 v.Ch.
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Democratie in Nederland
Blok 2 Grieken en Romeinen
Toren van Dubai.
< landbouwrevolutie 7.1 < toetsbesperking
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Blok III Het gebed In de lessen 15 t/m 20 leer je hoe je kunt bidden.
1.
Les 8 Koning Wat doe ik hier vandaag?
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Europa in 1914.
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 32: Het Grote Schisma van 1054.
Kenmerk 5: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 13: Octavianus a.k.a. Augustus.
Aantekening van: Nederland krijgt een grondwet
Aantekening van: Wie is de baas
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Welkom in deze dienst Voorganger: ds. B.F. Bakelaar
Hoofdstuk 2. Par. 2.5 De tijd van Grieken en Romeinen.
Transcript van de presentatie:

De hellenistische rijken Storia 2: Les 15

Philippos II (359 v.C. – 336 v.C.)

Filmfragment 1: Alexander III wordt koning Vraag 1: Werd gekenmerkt door wantrouwen en vijandschap Vraag 2: Ze willen Perzië binnenvallen. Vraag 3: Moeder van Alexander. Ze verlangt naar macht en zet Alexander op tegen zijn vader.

Alexander III (336 v.C. – 323 v.C.) 20j. 334 v.C. => Start expeditie in Perzië

Alexandrië Zoon van Amon Zoon van Zeus

Filmfragment 2: Slag bij Gaugamela Vraag 1: Offer => Gunst van de goden Ingewanden onderzoeken => Afloop proberen te voorspellen Speech => Moed geven Vraag 2: roepen, vaandels, trompetten Vraag 3: Het Perzische leger Vraag 4: Helm met witte pluimen Vraag 5: Alexander vecht mee met zijn troepen Vraag 6: Darius vlucht. Perzië is verslagen

Filmfragment 3: Hellenistische politiek Vraag 1: Opvolger, respect en verering voor Aziatisch volk Vraag 2: Griekse beschaving Vraag 3: Gewone volk: blij Hooggeplaatsten en Grieken: bezorgd/geschokt Vraag 4: Creëren van één grote mengcultuur

Doel: Wereldrijk Nieuwsgierigheid Alle tegenstanders verslaan (veiligheid) Griekse beschaving uitdragen = Hij wilt ‘de grootste’ zijn HELLENISME

Meest oostelijke punt bereikt: 326 v.C.

Filmfragment: Legeropstand Vraag 1: De oceaan = weg naar huis

Opvolging

Verdeling van het rijk