Lessenserie kubisme les 1 Theorie en praktijk 2D

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Beeldaspecten.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Kunstproject groep 8.
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Redactioneel schrijven Les 1
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Vormen.
Gemaakt door Suzanne Koene-Jurgens
Gemaakt door: Sean, Petra, Lize en Söfyan.
35 Gelijkvormig 1 Werk in drie- of viertallen.
KUNST Er zijn heel veel soorten kunst,
?. ? Picasso ( ) Pablo Ruiz Blasco Geboren: Malaga, 1881 Vader Jong talent Meerdere woonplaatsen  excentrieke vrienden.
Eigenschappen Ruimtelijke figuren
Experts werkvorm + begrippentest
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Compositie Opdracht 3.
Allemaal beestjes Wereldoriëntatie les 2. Planten- en vleeseters.
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
Herhaling 2 Kubisme, Futurisme, De Stijl, Constructivisme, Functionalisme, Bauhaus, Dada, Surrealisme, Nieuwe zakelijkheid,/ Magisch realisme.
Vergelijk het schilderij van Claude Monet met het Schilderij vanPaul Cezanne Claude Monet Boulevard de Capucine, Paul Cezanne Baai van Marsaille.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Meetkunde 5L week 9: ‘Meetkundige relaties: symmetrie’ 5L week 9: ‘Meetkundige relaties: symmetrie’ ©JL.
Onderzoekend en Ontwerpend Leren met Spiegels Groep 1 t/m 4 Welmoet Damsma Gerda Manneveld Ed van den Berg AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam.
Hfst.2 §1: Soorten water Je kunt na deze les: -5 verschillende soorten zoetwater en -vertellen hoe de waterkringloop gaat.
Ruimtelijke figuren.
SLB2 Bijeenkomst 3. Agenda Terugblik op BT2 Voorbereiding Studentpanel Vooruitblik op BT3: studiegids, toetsrooster Diversiteit.
Vorm.
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
een raadselliedje met de vormen van de logiblokken
1. Wat gaan we vandaag doen ?
SCHAAL in toepassingssituaties
Expressionisme schilderkunst ( )
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
‘Meetkundige relaties: symmetrie’
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
Informatie verdraaien
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Ouderbijeenkomst.
PO 1 4Havo Recyclen of kopiëren?.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Beste Havo 4..
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
SCHAAL in toepassingssituaties
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Art & Design Gt 1 Architectuur: Torens
Met andere ogen kijken…
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Lessenserie kubisme les 4 Zelfwerkles
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Meetkunst Les 7 Tegeltjes leggen.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Vormen digibordpeuters
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Vormen tellen.
Pablo Picasso.
voorbeeld volgende bladzijde terug
Iedereen in de dramadriehoek
voorbeeld volgende bladzijde terug
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Iedereen een eigen monstertje
Transcript van de presentatie:

Lessenserie kubisme les 1 Theorie en praktijk 2D Van Picasso naar Gris Lessenserie kubisme les 1 Theorie en praktijk 2D

KUBISME

Wat zien we? (opdracht I) U vertelt de kinderen de opdracht zodat ze aan het werk kunnen. Hier krijgen ze 5 minuten voor. Samenwerken Vijf minuten Iedereen een eigen blad invullen Bekijken en bespreken schilderij Tafelgroepjes

Wat zien we? ‘Viaduct bij Estaque’ Georges Braque 1908 U bespreekt de schilderijen met de kinderen. Vraag wie dit eerste schilderij allemaal hebben besproken. Dat kunnen meerdere groepjes zijn. Laat ze er vervolgens iets over vertellen aan de andere kinderen. Vul tenslotte aan hoe het schilderij ‘echt’ heet en wie het gemaakt heeft. Als dat is gebeurt gaat u samen met de kinderen kijken naar de soorten kubisme. Schilderij 1 = geometrisch, schilderij 2 = analytisch, schilderij 3 = synthetisch. ‘Viaduct bij Estaque’ Georges Braque 1908 ‘Portret van de kunsthandelaar Vollard’ Pablo Picasso 1910 ‘Fruitschaal en karaf’ Juan Gris 1914 Geometrisch kubisme Analytisch kubisme Synthetisch kubisme

Stijlontwikkeling Geometrisch kubisme Kenmerken: 1907-1909 Basisvormen Kubus, kegels, bollen Meetkunde

Stijlontwikkeling Geometrisch kubisme Kenmerken: 1910-1912 Weg met de werkelijkheid Verschillende standpunten Licht komt overal vandaan Lijkt 3D, is 2D

Stijlontwikkeling Synthetisch kubisme Kenmerken: 1913-1920 Werkelijkheid weer wat terug Collages Heel goed naschilderen (trompe-oeil) Verschillende materialen

Uitproberen! (opdracht II) Kiezen uit opdracht 1, 2 of 3 Opdracht 1: Geometrisch kubisme Landschap tekenen met basisvormen (vierkant, ovaal, driehoek, cirkel, rechthoek) Opdracht 2: Analytisch kubisme Hand overtrekken en uitknippen en vervolgens heel vaak overtrekken op nieuw papier Opdracht 3: Synthetisch kubisme Collage maken uit tijdschriften (compositie) over iets dat met elkaar te maken heeft)

Opruimtijd! Geef de kinderen 5 minuten de tijd. Gebruik eventueel een timer als een keukenwekker of een online timer; http://www.schoolbordportaal.nl/data/timer%20time/index.php?id=timer

Wat kan ik nu? Wat hebben we vandaag gedaan? Vul de zin aan… Ik kan nu…. Ik weet nu… Ik heb nu…

De volgende keer… Les 2: Een nieuwe weg Les 3: Ik kan het zelf! Les 4: Aan ‘t werk! Les 5: Met ander ogen kijken Neem allemaal 3 voorwerpen mee van thuis die iets over jou zeggen of die belangrijk voor je zijn! 