Lessenserie kubisme les 1 Theorie en praktijk 2D Van Picasso naar Gris Lessenserie kubisme les 1 Theorie en praktijk 2D
KUBISME
Wat zien we? (opdracht I) U vertelt de kinderen de opdracht zodat ze aan het werk kunnen. Hier krijgen ze 5 minuten voor. Samenwerken Vijf minuten Iedereen een eigen blad invullen Bekijken en bespreken schilderij Tafelgroepjes
Wat zien we? ‘Viaduct bij Estaque’ Georges Braque 1908 U bespreekt de schilderijen met de kinderen. Vraag wie dit eerste schilderij allemaal hebben besproken. Dat kunnen meerdere groepjes zijn. Laat ze er vervolgens iets over vertellen aan de andere kinderen. Vul tenslotte aan hoe het schilderij ‘echt’ heet en wie het gemaakt heeft. Als dat is gebeurt gaat u samen met de kinderen kijken naar de soorten kubisme. Schilderij 1 = geometrisch, schilderij 2 = analytisch, schilderij 3 = synthetisch. ‘Viaduct bij Estaque’ Georges Braque 1908 ‘Portret van de kunsthandelaar Vollard’ Pablo Picasso 1910 ‘Fruitschaal en karaf’ Juan Gris 1914 Geometrisch kubisme Analytisch kubisme Synthetisch kubisme
Stijlontwikkeling Geometrisch kubisme Kenmerken: 1907-1909 Basisvormen Kubus, kegels, bollen Meetkunde
Stijlontwikkeling Geometrisch kubisme Kenmerken: 1910-1912 Weg met de werkelijkheid Verschillende standpunten Licht komt overal vandaan Lijkt 3D, is 2D
Stijlontwikkeling Synthetisch kubisme Kenmerken: 1913-1920 Werkelijkheid weer wat terug Collages Heel goed naschilderen (trompe-oeil) Verschillende materialen
Uitproberen! (opdracht II) Kiezen uit opdracht 1, 2 of 3 Opdracht 1: Geometrisch kubisme Landschap tekenen met basisvormen (vierkant, ovaal, driehoek, cirkel, rechthoek) Opdracht 2: Analytisch kubisme Hand overtrekken en uitknippen en vervolgens heel vaak overtrekken op nieuw papier Opdracht 3: Synthetisch kubisme Collage maken uit tijdschriften (compositie) over iets dat met elkaar te maken heeft)
Opruimtijd! Geef de kinderen 5 minuten de tijd. Gebruik eventueel een timer als een keukenwekker of een online timer; http://www.schoolbordportaal.nl/data/timer%20time/index.php?id=timer
Wat kan ik nu? Wat hebben we vandaag gedaan? Vul de zin aan… Ik kan nu…. Ik weet nu… Ik heb nu…
De volgende keer… Les 2: Een nieuwe weg Les 3: Ik kan het zelf! Les 4: Aan ‘t werk! Les 5: Met ander ogen kijken Neem allemaal 3 voorwerpen mee van thuis die iets over jou zeggen of die belangrijk voor je zijn!