fysica en verkeersveiligheid 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid actieve veiligheid invloed van de reactietijd verband tussen snelheid en remafstand invloed van het wegdek op de remafstand de totale stopafstand 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
a. invloed van de reactietijd Dx ’= v0 . tr tr = 1,0 s v0 = 60 km/h 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
de reactieafstand is recht evenredig met de reactietijd en met de beginsnelheid 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
b. verband tussen de snelheid en de remafstand x = v0 . t - a . t ²/2 v = v0 - a . t v0² - v² Dx = 2 . a v0² de remafstand is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid en omgekeerd evenredig met de versnelling 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid met ABS zonder ABS 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
des te korter de remafstand remafstand (m) m hoe groter de wrijving, des te korter de remafstand 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid e. stopafstand stopafstand = reactieafstand + remafstand 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid snelheid (m/s) stopafstand (m) 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid stopafstand = reactieafstand + remafstand 120 33 69 snelheid (km/h) 90 25 39 80 km/h 60 17 17 20 40 60 80 100 120 stopafstand (m) 16-1-2019 fysica en verkeersveiligheid