Jij als werkplekbegeleider!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Meer resultaat met dezelfde mensen
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Wat is belangrijk om te leren?
Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Inwerken Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 73.
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Workshop evalueren Dcp
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Coaching week Rotterdam Academy.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Gespreksvaardigheden
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Mondzorg - persoonsgericht
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Anders kijken, anders doen
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Talent in Ontwikkeling
Burgerschap Samenwerkend leren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Coaching.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Leidinggeven Communicatie.
Jij als werkplekbegeleider!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Werken in een arbeidsorganisatie
Gesprekstechnieken Les 6.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
gesprekstechnieken Les 2
Leren leren door feedback
Inspelen op innovaties
Jij als Werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Coaching.
Transcript van de presentatie:

Jij als werkplekbegeleider! Deel 2

Programma Workshop 15:00 – 15:10 Opfrissen 15:10 – 16:00 Feedback geven en omgaan met weerstand 16:00 – 16:30 Taakgerichte training geven 16:30 – 17:00 Pauze 17:00 – 18:00 Opstellen inwerkprogramma 18:00 – 18:30 Evaluatie en vooruitblik

Leervoorkeuren Kunst afkijken: observeren en toepassen in eigen praktijk. Participeren: leren door te sparren met anderen, samenwerken. Kennis verwerven: lezen, luisteren naar expert. Oefenen: in veilige omgeving uitproberen, reflecteren. Ontdekken: zelf uitvinden, experimenteren, in het diepe springen. Een effectief leerproces laat zoveel mogelijk ál deze vormen aan bod komen.

Leerdoelen Aan het einde van de training/instructie: weet de deelnemer …. begrijpt de deelnemer …. kan de deelnemer … Leerdoelen geven duidelijkheid en richting. De medewerker weet wat er van hem verwacht wordt. De werkplekbegeleider weet waar hij zich op moet richten. Leerdoelen helpen de werkplekbegeleider om de juiste vorm te kiezen.

Verschil instructie en coaching Instructie: Uitleggen/kennis overdragen Coaching: Bevorderen/stimuleren van leren Vaardigheden coach: Vragen stellen Luisteren Feedback geven Vertrouwen geven Open en eerlijk zijn Opmerkzaam zijn Vragen erin plaatsen!

Vragen, vragen, vragen

Waarnemen en interpreteren Hoe vaak speelt het witte team de bal over? https://www.youtube.com/watch?v=UfA3ivLK_tE

Feedback geven Wat zie je? Welke indruk maakt dat op jou? Formuleer opbouwend en in de ik-vorm Check! En nu verder: maak afspraken

Cases Johan komt vaak te laat. Willem ruimt nooit zijn spullen op. Berend maakt een ongemotiveerde indruk. Casus A: Zo moet het niet: Jij komt steeds te laat. Dat kun je niet maken. Je moet op tijd komen. Beter is: Ik zie dat je alweer te laat bent. Ik heb daar last van, want daardoor komt het werk niet af. Begrijp je dat?

A > Omgaan met weerstand Juiste manier van feedback geven Stap uit escalatieproces A > B A >

Omgaan met weerstand – aanvullende tips Wees een OEN (open, eerlijk en nieuwsgierig) Laat oma thuis… (oordelen, meningen en adviezen) Gebruik LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen) Smeer NIVEA (niet invullen voor een ander) Wat je aandacht geeft dat groeit (zoek naar kwaliteiten, sterke punten)

Taakgerichte training geven Stap 1: bereid de medewerker voor Stap 2: demonstreer de taak Stap 3: laat de taak uitvoeren Stap 4: geef opvolging

Taakgerichte training geven – stap 1 en stap 2 Stap 1: Bereid medewerker voor Vertel medewerker welke taak hij gaat leren en hoe je het gaat aanpakken Onderzoek wat de medewerker al kan Stap 2: Demonstreer de taak Doe de taak voor en benoem de stappen Doe de taak voor en benoem de stappen én aandachtspunten (veiligheid/overig) Doe de taak voor en benoem de stappen én de aandachtspunten én de reden waarom deze punten van belang zijn. Laat de medewerker bij stap A rustig observeren, check na stappen B & C of er vragen zijn. Volg de werkwijze van de werkinstructie (voor zover aanwezig) en zorg dat de medewerker ook een exemplaar heeft.

Taakgerichte training geven – stap 3 en stap 4 Stap 3: Laat de taak uitvoeren onder begeleiding Medewerker voert de taak uit en benoemt daarbij hardop de stappen Medewerker voert de taak uit, benoemt de stappen én de aandachtspunten Medewerker voert de taak uit, benoemt de stappen én aandachtspunten én redenen. Geef feedback op de uitvoering, ga pas verder met de volgende stap als de medewerker de huidige stap beheerst. Afhankelijk van de taak en de voorkeuren van de medewerker kan het goed zijn om de medewerker eerst nog even de werkinstructie te laten lezen. Stap 4: Laat de taak zelfstandig uitvoeren Laat de medewerker de taak zelfstandig doen. Geef aan waar hij terecht kan voor hulp en bij vragen. Moedig het stellen van vragen aan. Controleer de voortgang en bouw coaching langzaam aan af.

Achteruit en vooruit blikken