Spelling & Dyslexie 2 week 4.4 23-05-2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met de tijdmachine van Professor Barabas door de eeuwen heen
Advertisements

CMR Centrale Medicatiefouten Registratie GGZ
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Over en verandering in de bouw
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
DYSLEXIE VOORLICHTING
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Methode: Schrijven leer je zo
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Coördinator Kenniscentrum Patiëntveiligheid
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Leerlijnen in relatie met de methode
Beelddenkers leren anders!!!!
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Dyslexie als temporeel informatiever-werkingsdeficit!?
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan! Klik steeds door.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
voor familie en vrienden van
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Vuistregels voor het spellingonderwijs klascement
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Lees- en schrijfvoorwaarden
Omgaan met dyslexie.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Voorschotbenadering risicokleuters
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Bijzonderheden Pervasieve ontwikkelingsstoornis
Spelling & Dyslexie 2 week
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Luisteren en begrijpen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Spelling & Dyslexie 2 week
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Informatieavond Kurzweil (basis).
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Taalbeschouwing week
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
Hoe maak ik een goede mindmap?
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
LEZEN.
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Les 6: non-verbale communicatie
in Word Vijf nieuwe manieren van werken
Transcript van de presentatie:

Spelling & Dyslexie 2 week 4.4 23-05-2018

Wat gaan we vandaag doen? 1. Highlights vorige week? 2. Is dyslexie in ieder land gelijk? 3. Wat gaat er mis in het brein bij dyslexie?

Doelen 1. Je weet waarom dyslexie in bepaalde landen vaker voorkomt dan in andere landen. Je kunt dit koppelen aan begrippen transparante orthografie/diepe orthografie en klank-tekenkoppeling.

Doelen 2. Je weet globaal wat er misgaat in het brein bij dyslexie. 3. Je weet waarom een (f)MRI handig is en tegelijk nog niet 100% informatie kan geven. 4. Je kunt de relatie tussen het fonologisch werkgeheugen en dyslexie uitleggen.

Doelen 5. Je kunt uitleggen wat het gevolg is als iemand niet op woordbeeld lezen maar letter voor letter moet decoderen.

1. Vorige week Belangrijkste zaken vorige week: - In NL meer dyslexieverklaringen dan procentueel mogelijk zou zijn. - Deels te wijten aan falende instructie PO. → 30% van de leerlingen in groep 3 kan niet goed lezen! - Veel remediërend aanbod veel te laat: zou al moeten beginnen in groep 2. - Digitalisering kan op verschillende manieren helpen. - Samenleving steeds taliger.

1. Vorige week Belangrijkste zaken vorige week: - Dyslexie ook na basisschool gediagnosticeerd: compenseren lukt niet meer. Omgang met dyslectische leerlingen vraagt maatwerk.

Grafeem-foneem- koppeling Peuter/kleuter Kleuterklas leerjaar 1 3de leerjaar Adolescentie Tijdsvenster voor meest effectieve interventie Typisch tijdsvenster voor diagnose Grafeem-foneem- koppeling Lezen van woorden, zinnen en tekst Fonologische verwerking Letterherkenning Lezen complexe tekst Leessnelheid DYSLEXIEPARADOX Voor review en meta-analyse zie Ozernov-Palchik & Gaab, 2016; Wanzek & Vaughn, 2007

Wat gaan we vandaag doen? 1. Highlights vorige week? 2. Is dyslexie in ieder land gelijk? 3. Wat gaat er mis in het brein bij dyslexie?

2. Dyslexie en het spellingsysteem Meer dyslexie in Engelstalige landen dan in Finland: verschil in spellingssystemen (orthografieën). Dus: kun je schrijven wat je hoort of moet je puzzelen? 'fish' of 'ghoti'? (enough, women, nation)

2. Dyslexie en het spellingsysteem Orthografieën verschillen van elkaar. Vormen continuüm. transparant ↔ diep Fins Spaans Duits Italiaans Nederlands Zweeds Frans Deens Engels

Wat gaan we vandaag doen? 1. Highlights vorige week? 2. Is dyslexie in ieder land gelijk? 3. Wat gaat er mis in het brein bij dyslexie?

3. Dyslexie en hersenfunctie: MRI Structureel Functioneel lokaal Anatomische MRI fMRI connecties Diffusie MRI Functionele connectiviteit

3. Dyslexie en hersenfunctie: eeg

3. Dyslexie en hersenfunctie: MRI + eeg Eeg: heel precies in tijd: je zit per fractie van een seconde wat er gebeurt. MRI: heel precies in plaats: je ziet goed waar er activiteit is. Let op: bij een MRI zie je waar een plek in het brein doorbloed is. Onduidelijk wat dat precies zegt over brein.

3. Dyslexie en hersenfunctie

3. Dyslexie en hersenfunctie

3. Dyslexie en hersenfunctie: fonologisch werkgeheugen 'fonologische lus' taak = opslaan verbale informatie in kortetermijngeheugen bv. een woord, een lettergreep of een cijfer

3. Dyslexie en hersenfunctie: fonologisch werkgeheugen Deze fonologische lus 2 delen: 1. 'innerlijk oor': onthoudt geluiden in de juiste volgorde 2. 'innerlijke stem': door herhaling worden woorden of klanken niet vergeten

3. Dyslexie en hersenfunctie: fonologisch werkgeheugen Slechte werking fonologisch werkgeheugen: --> hierdoor zwakke fonologische representaties --> hierdoor instabiliteit in morfologie + syntaxis Werkt minder goed bij dyslexie en bij TOS.

3. Dyslexie en hersenfunctie: fonologisch werkgeheugen Meten o.a. via: getallenreeks nazeggen na horen (zie filmpje Klokhuis) --> meet auditief korte-termijngeheugen non-woorden nazeggen bv. maap, hinzal, deingonduk, sirkonwosnak

3. Dyslexie en hersenfunctie

3. Dyslexie en hersenfunctie

3. Dyslexie en hersenfunctie Fonologische informatie: klanken (gebied van Broca). Orthografische informatie: spelling, schrift, woordbeeld (o.a. Broca, Wernicke, visueel gebied achterhoofd).

3. Dyslexie en hersenfunctie Hypotheses: 1. linkerhersenhelft ontwikkelt zich langzamer 2. deel informatieverwerking gaat te langzaam 3. verlaagde activiteit in hersengebieden voor woordherkenning + woordanalyse

3. Dyslexie en hersenfunctie In ieder geval duidelijk: - technisch lezen zo moeizaam dat begrijpend lezen wordt geremd - automatiseren tot lezen op geheel woordbeeld lukt niet

3. Dyslexie en hersenfunctie - woordbeeld Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

Wat gaan we vandaag doen? 1. Highlights vorige week? 2. Is dyslexie in ieder land gelijk? 3. Wat gaat er mis in het brein bij dyslexie?

4. Vooruitblik week 5 + 6 Week 5: Wikiwijs samen bekijken wat er moet gebeuren. Bekijk de opdracht voor week 6: uitgedeeld. In week 6 geen didactisch practicum, maar pitch met ideeën.

4. Vooruitblik week 5 + 6 Maak afspraken in tweetallen.

Afsluiting 2. Is dyslexie in ieder land gelijk? 3. Wat gaat er mis in het brein bij dyslexie?