Ontheming en effectiviteit Van output naar outcome

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Kamerleden en mensenrechten
‘EVIDENCE-BASED’ WERKEN: HOE EVIDENT? Lunchen met Justitie – Leuven – 22 januari 2013.
Integrale veiligheid als dogma
User Centred Development
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
English and IPC How to teach content through English.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Framing for Success Theory of Change within Plan : what should Agents of Change do differently to achieve it? Sandra Galbusera, Plan België 15 oktober,
Keuzevrijheid: lust of last?
Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Association between Advanced Glycation End products
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
De Betekeniseconomie.
Mylène Böhmer, Promovendus Marlies Valstar, AVG, PhD
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Meewerken of tegenspreken?
Buy Lexapro Online Safely
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Sculpting 3D.
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
CANO durft! 27 november VAC Leuven.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
ACTmodel van psychopathologie
Statistics on safety, crime and justice
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Jannes Huisman Senior coach
A realistic basic income policy needs two pillars
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Ontheming en effectiviteit Van output naar outcome Stefaan Pleysier Leuven Institute of Criminology (LINC), KU Leuven Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Inhoud Vooraf Ontheming en effectiviteit Van output naar outcome Wat werkt? in een beheerscultuur Evidence-based werken als mantra Risico als dominante benadering Van output naar outcome Good Lives als alternatief Positive youth justice Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Vooraf Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Vooraf Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Vooraf Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Wat werkt? in een beheerscultuur Nadruk op… nieuwe managementstijlen, rationalisering en standaardisering haalbaarheid, efficiëntie, effectiviteit en werkzaamheid Ook in ‘zachte’ sectoren ‘bestaande methodieken en programma’s dienen de beoogde doelstellingen te behalen, nieuwe programma’s kunnen worden geïmporteerd op voorwaarde dat ze effectief blijken te zijn’ (Vervotte, 2006, p29) ‘wat werkt moeten we versterken, andere interventies moeten we bijsturen of verlaten’ (Vandeurzen, 2015, p5) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Wat werkt? in een beheerscultuur Hoe? door ‘onderzoek dat de effecten van de hulpverlening op lange termijn nagaat’, om zo ‘zicht te krijgen op de efficiëntie van het hulpaanbod, zodat er kan worden (bij)gestuurd’ (Vervotte, 2006, p18) door ‘jeugddelinquentierecht af te stemmen op vernieuwde (jeugd)criminologische inzichten’ die vanuit ‘een gevarieerde onderzoeksagenda het gekozen beleid onderbouwen en het maatregelenpakket kritisch benaderen’ er wordt ‘ingezet op een meer wetenschappelijk onderbouwd en gericht beleid ten aanzien van jeugddelinquentie’ met de ambitie om Vlaanderen ‘internationaal als goede praktijk in de aanpak van jeugddelinquentie te profileren’ (Vandeurzen, 2015, p5; MvT) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Evidence based werken als mantra Verwetenschappelijking van beleid en praktijk waardevol allesbehalve evident Valkuilen methodologische moeilijkheden bij effect- en evaluatieonderzoek doorgeschoten evaluatiedrift organisatiedoelen en procesindicatoren > maatschappelijke doelen output > outcome politisering van wetenschappelijk onderzoek Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Risico als dominante benadering Beheerscultuur en voorzorgsprincipe effectief = reductie van risico wat werkt = reductie van recidive Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Risico als dominante benadering Belang van risicofactorenonderzoek overtuigende logica bijzondere aantrekkingskracht ‘identify the key risk factors for offending and implement prevention methods designed to counteract them’ (Farrington, 2007, p606) ‘It is important that this evidence is used in decisions about the adoption of prevention services’ (Independent Commission on Youth Crime and ASB, 2010, p5) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Risico als dominante benadering Belang van risicofactorenonderzoek Maar… werkt het echt? is het legitiem en wenselijk? ‘… does it actually ‘work’?’ ‘… is it a legitimate or desirable strategic aim; that is, can it be justified in principle?’ (Smith, 2006, p100) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Risico als dominante benadering Methodologische moeilijkheden labo vs complexe, sociale realiteit ‘komen uit gesloten voorziening’ ‘zeer brede problematiek: gezinsproblemen, schoolproblemen, gedragsproblemen, criminaliteit en druggebruik voeren daarbij de boventoon’ ‘gemiddeld 7 eerdere hulpverleningen’ ‘eerste politiecontact voor 14de levensjaar’ ‘meeste jongeren al vijf keer of vaker bij de jeugdrechter’ ‘2/3de al voor zijn 15de levensjaar’ (Ferwerda et al, 2007) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Risico als dominante benadering Methodologische moeilijkheden labo vs complexe, sociale realiteit individuele interventies obv statistische groepsrisico’s ‘questionable jump from the identification of risk factors (…) to the identification and control of ‘risky individuals’’ (Case, 2007, p94) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Risico als dominante benadering Methodologische moeilijkheden labo vs complexe, sociale realiteit individuele interventies obv statistische groepsrisico’s risicofactoren als ‘black box’ ‘if the available evidence cannot tell us how risk/protective factors work, how these factors may precipitate youth offending or how programmes underpinned by them can reduce offending, subsequent research conclusions and ‘evidence-based’ policies and practices are built on sand’’ (Case, 2007, p98) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Risico als dominante benadering Wenselijk? kinderen en jongeren als ‘objects of risk’, als ‘crash test dummies’ hulpverlener als ‘klerk’, blinde uitvoerder van gevalideerde protocollen en methodieken ‘formulating cases purely in terms of risk factors, psychological and social deficits, psychological mechanisms and so on (…) runs the risk of treating offenders as objects rather than subjects of lives’ (Ward & Fortune, 2013, p31) ‘the lack of attention to the active human agent (…) gives rise to the notion of the ‘crash test dummy’ – the proposition that young people are inexorably conditioned by early life factors to become offenders in adolescence’ (Case & Haines, 2009, p20) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Ontheming en effectiviteit Risico als dominante benadering Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Van output naar outcome Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Van output naar outcome Good Lives als alternatief GLM assumpties en gevolgen ‘all individuals have similar basic needs and aspirations for their life’ ‘programs should aim to increase individuals’ awareness of their core values and to assist them to translate this awareness into concrete intervention plans’ ‘reduce risk by building the competences needed to achieve personally more fulfilling lives’ ‘it is often hard to motivate offenders when the key task is to reduce offending; the chance at a better life is thus viewed as a consequence of this reduction rather than a primary goal as well’ (Ward & Fortune, 2013) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Van output naar outcome Good Lives als alternatief Noodzakelijke aanvulling subject vs object strenghts vs deficits outcome vs output prospectief vs retrospectief normatief vs. instrumenteel/technisch Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018

Van output naar outcome Positive youth justice Integratieve, inclusieve benadering Participatie van kinderen en jongeren Ondersteunen in opnemen van verantwoordelijkheid > individueel schuldmodel ‘the deficit-focused negativity and responsibilising nature of the risk paradigm is challenged bye the forward- looking, promotional (of prosocial, positive behaviours) and rights-based nature of the CFOS approach’ (Haines & Case, 2015, p29) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018