Disclosure belangen NHG spreker (Potentiële) belangenverstrengeling geen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Sponsoring of onderzoeksgeld Honorarium of andere (financiële) vergoeding Aandeelhouder Andere relatie, namelijk … Marees en Meijman zijn in dienst van Vumc
Sociaal-maatschappelijk dokteren; mistwolken in het onderwijs Een verkennend, kwalitatief onderzoek Literatuuronderzoek / focusgroep / documentanalyse / vraaggesprekken Chris H. Marees Frans J. Meijman Sectie studentenonderwijs, afdeling Huisartsgeneeskunde en Ouderengeneeskunde, Vumc c.marees@vumc.nl
Probleemstelling Doelstelling Vraagstelling Sociaal-maatschappelijk dokteren Probleemstelling “gapend gat” onderwijs - praktijk Doelstelling Inventarisatie en ordening Positiebepaling in beroepsgroep Concrete onderwijsbijdrage Vraagstelling Welke kenmerken en uitingen Weerspiegeling bij beroepsgroep Aanbevelingen voor onderwijs
Sociaal-maatschappelijk dokteren Resultaten >16 kernconcepten, uitgebreid onderverdeeld en uiteenlopend te ordenen Taakinvulling en –uitvoering afhankelijk van vele factoren Studenten hebben moeite componenten te herkennen en ontdekken in curriculum
Conclusies en aanbevelingen Sociaal-maatschappelijk dokteren Conclusies en aanbevelingen De premisse van generalisme roept problemen op met de begrenzing van het vak Ons curriculum sluit niet aan bij de beroepspraktijk Verdere verkenning sociaal-maatschappelijke context Aanbevelingen voor Raamplan en onderwijsvormen