Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 4 Dag 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mondeling Nederlands Cursus 1 – thema wonen.
Advertisements

Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Welkom op de informatieavond van groep 1-2
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Mondeling Nederlands Cursus 1 thema lichaam.
Onthaallied Goedemorgen allemaal! Hebben jullie lekker geslapen?
Het lijdensverhaal van Jezus
EEN BEETJE WINTER geschreven: Paul Stewart en Chris Riddell.
Taalbeschouwing 2 Taalleesboek 1 53 t/m 55. een enkelvoudig zelfstandig naamwoord (als onderwerp van een zin) krijgt een enkelvoudig gezegde 1=1 een meervoudig.
klankoefeningen klinkers: a –e –o –u -i
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
Geluid aan.
Zelfstandig werken Groepen 3.
Dit is de spreekbeurt van Esmée!
Wat doet een magneet?.
Sneeuwpoppen: Goed luisteren Gertrude van Walstijn.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
3 DE LEERJAAR VERSIE 1 Woordpakket 19 Kijk goed en schrijf het woord. www. Sclera.be.
het weer en de seizoenen
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
3 DE LEERJAAR VERSIE 2 Woordpakket 19 Luister goed en schrijf het woord. www. Sclera.be.
God maakte in het begin alles.
mijn week mijn dag gebruikte tekens ga naar mijn volgende dia ga naar mijn voorgaande dia ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Van tijd tot tijd Woordenschat.
En nu… Naar de basisschool! Een impressie van een schooldag in groep 1/2 Roermond 2009.
1 Hoeveel kerstballen hangen in de boom?
Wenboekje Speelzaal Jan Huigen. Als je binnenkomt kun jij je jas ophangen aan de kapstok.
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
LEIDEN BEZET Kinderen uit het opvanghuis van mevrouw Piena, 1945, ELO LB1380/16 doos.
Zie jij de grootste kikker?
Het weer Paula Postigo Martín. Hoe is het weer vandaag?
Afscherming sunglasses warm warm hail.
De vier seizoenen.
twee kinderen maken n sneeuwpop. als er nu zes kinderen zijn?
Winter lanter lonter linter het is nu.
Weerraadseltjes.
Sneeuwpoppen Kies een leuk spel
Cadeau’s voor het kindje
De gebiedende wijs Spelling 2.5.
CNLS Leesmatrixflits Stimulering rechterhersenhelft
ja nee ja nee Waar of niet waar?
Thema 2 blok 1 Op zoek naar voedsel.
Stormzakje maken Marcus 4:37-39 “Toen begon het hard te stormen. De golven sloegen over de boot, en de boot liep vol water. Jezus lag achter in de boot.
Kleuterplein een heel jaar rond
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Geluid aan.
twee kinderen maken n sneeuwpop. als er nu zes kinderen zijn?
Plons!.
Palmtakken Matteüs 21:7-11 “De leerlingen van Jezus legden jassen op de rug van de ezel, en Jezus ging erop zitten. Veel mensen legden hun jas op de weg.
Regendoosje maken Marcus 4:37-39 “Toen begon het hard te stormen. De golven sloegen over de boot, en de boot liep vol water. Jezus lag achter in de boot.
*Bekijk het zwarte woordje
Welkom in de Nederlandse les!
Transcript van de presentatie:

Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 4 Dag 1

Wat ga je leren? De sjaal Nat Warm/ koud

Woord van de dag: de boom

de sjaal

+ de tak brak van de boom de tak

+ ik zet de verwarming aan

+ de kachel is warm de kachel

De hand - de want (als je 2 handen bij elkaar houdt vormen de duimen een W (hand – Want) de want – de wanten

Versje” hoor de wind eens waaien, woei woei woei, zie de takken zwaaien , woei woei woei

hangen

pakken

trekken

de uitwringen

de vlieger - vliegen

(af) waaien

binnen - buiten

warm - koud

hier - daar

Het verhaal

Aan de slag! Uitbeelden Trekken Waaien Uitwringen Hier Daar Binnen Buiten Warm koud

Wat heb je geleerd? Wijs aan …. Hoe heet dit …… Warm / koud uitbeelden

Dag 2

Wat ga je leren Sneeuwen Regenen Het weer: wat voor weer is het vandaag?

Klankoefeningen /oe/ voet boek broek doek bloes poes groen groep hoek

klankversje dit voetje dat voetje lip lap lorum dit voetje dat voetje liep in het koren dit voetje dat voetje liep in het gras ik wou dat het kindje groter was

Weet je nog? Het verhaal

Woord van de dag: sneeuwen

de sneeuw

de muts

de sneeuwbal

de sneeuwpop

de want – de wanten

de sjaal

de slee

de regen

de paraplu

regenen

schijnen (de zon schijnt)

de wolk(en)

de zonnebril

buiten

het weer

Taalfuncties Wat voor weer is het vandaag? Het is …… bewolkt zonnig regenachtig mistig Het sneeuwt/ regent / miezert/ hagelt

taalfunctie ik ben … wie ben jij?

meervoud de muts de slee de sneeuwbal de sneeuwpop de want de wolk de zonnebril

meervoud de muts de mutsen de slee de sleeën de sneeuwbal de sneeuwballen de sneeuwpop de sneeuwpoppen de want de wanten de wolk de wolken de zonnebril de zonnebrillen

Wat hebben we geleerd? Mix en Koppel met de woordkaarten

Dag 3

Weet je nog? Het weer Regenen Zonnig Sneeuwen De paraplu , de zonnebril, de wanten, de muts

Klankoefeningen /ei/ - /ij/ ijs reis rijst bij blij mij mijn plein klein geit

Klankoefeningen /oe/ voet boek broek doek bloes poes groen groep hoek

Woord van de dag: de plas

de jas

de muts

het raam

de sok

beneden - boven

achter (de boom)

voor (de boom)

onder (de stoel)

op (de stoel)

Even inoefenen Ga achter de stoel staan Ga - onder - op - voor de stoel staan - naar boven - naar beneden SchouderMaatje Leerling 1 geeft de opdracht, leerling 2 voert uit (zie hiernaast) daarna wisselen

Welke dag is het vandaag? Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag zondag

oranje

roze

wit

zwart

meervoud de jas de muts de plas het raam de sok

meervoud de jas de jassen de muts de mutsen de plas de plassen het raam de ramen de sok de sokken

De jas in de plas Het verhaal

Wat hebben we geleerd? Voor, achter, op, onder De jas in de plas Dagen van de week

Dag 4

Weet je nog? De jas De sjaal De muts De zonnebril De wanten De plas

Weet je nog? Het verhaal terugvertellen gebruik de kaarten en maak korte zinnen bij elke plaat

Klankoefeningen /ei/ - /ij/ ijs reis rijst bij blij mij mijn plein klein geit

klankversje ei, ei, ei en we zijn zo blij want ….. die is jarig en dat vieren wij ei, ei

Klankoefeningen /oe/ voet boek broek doek bloes poes groen groep hoek

klankversje dit voetje dat voetje lip lap lorum dit voetje dat voetje liep in het koren dit voetje dat voetje liep in het gras ik wou dat het kindje groter was

Zandkasteel: stop, sta stil (minder geschikt voor oudere leerlingen) filmpje http://www.schooltv.nl/video/het-zandkasteel-stop-sta-stil/#q=stop%20sta%20stil Zandkasteel: stop, sta stil (minder geschikt voor oudere leerlingen)

Woord van de dag: stoppen

hardlopen

hangen

springen

omdraaien

Aan de slag Uitbeelden Laat de kinderen de doe woorden uitbeelden Laat ze daarna in TweetalCoach dit nogmaals doen De kinderen die dit kunnen, mogen uitbeelden en de ander mag raden wat ze uitbeelden

Doe woorden Maak 2 strook zinnen (wie + doet) met de woorden op de plaat (volgende dia)

Doet ?

Taalfuncties: excuses aanbieden Sorry Het spijt me Ik deed het per ongeluk Hij deed het expres

expres

Per ongeluk sorry, ik deed het per ongeluk

spijten (het spijt me)

Wat hebben we geleerd? Uitbeelden Doe woord Expres / per ongeluk Sorry zeggen

Dag 5

Dit gaan wij leren De donder De bliksem Het onweer

Klankoefeningen /ei/ - /ij/ ijs reis rijst bij blij mij mijn plein klein geit

klankversje ei, ei, ei en we zijn zo blij want ….. die is jarig en dat vieren wij ei, ei

Klankoefeningen /oe/ voet boek broek doek bloes poes groen groep hoek

klankversje dit voetje dat voetje lip lap lorum dit voetje dat voetje liep in het koren dit voetje dat voetje liep in het gras ik wou dat het kindje groter was

Weet je nog? Stop, sta stil Het spijt me Sorry zeggen

Woord van de dag: de bliksem

Filmpje over onweer (zet het geluid aan) https://www.youtube.com/watch?v=p1B5rNRx5h0 Filmpje over onweer (zet het geluid aan)

de donder - BOEM

het onweer (de bliksem en de donder)

https://www.youtube.com/watch?v=CqrzTSLoHpY de mist

het raam

het weer

de regenboog

de wind

https://www.youtube.com/watch?v=IdXycRsuGiI het ijs

regenen dat het giet

Dagen van de week maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag zondag gisteren vandaag morgen

Gisteren was het …. donderdag

Vandaag is het … vrijdag

TweePraat Wat voor dag is het vandaag? Wat voor weer is het vandaag? Het is ….. Wat voor weer is het vandaag? Het is ……

Het - woorden Pak de HET- doos en een wit blad Herhaal alle het woorden uit de doos Schrijf het woord: het weer op het blad Laat de kinderen alle het- woorden opplakken en kleuren in hun woordenboek