Wat is Plaza Challenge? Oorsprong: Plaza = winkelcentrum ● Een economisch georiënteerd interactief spel (15.000 deelnemers). ● Spelenderwijs kennis maken met het runnen van een onderneming. Plaza = winkelcentrum Deelnemer = ondernemer Oorsprong: In opdracht van ABN-AMRO ontwikkeld ter stimulering van ondernemend gedrag bij jongeren.
Doelen van het spel ● Grootste marktaandeel verkrijgen. ● Meest succesvolle ondernemer worden. ● Samen zorgen voor een goed bezochte plaza, middels projecten.
Stap 1 Leen een startkapitaal bij de bank Spelverloop Stap 1 Leen een startkapitaal bij de bank
Stap 2 Huur één of meerdere winkels Spelverloop Stap 2 Huur één of meerdere winkels ● Dure of goedkopere winkel ● Verschillende winkeltypes
Stap 3 Producten inkopen ● Bij de groothandel ● Bij leveranciers Spelverloop Stap 3 Producten inkopen ● Bij de groothandel ● Bij leveranciers
Stap 4 Producten in de winkel(s) leggen Spelverloop Stap 4 Producten in de winkel(s) leggen ● Prijs bepalen ● Hoeveelheden bepalen
Stap 5 Run je bedrijf Spelverloop ● Producten in- en verkopen. ● Maak reclame. ● Huur personeel (administratie, marketeers en verkopers). ● Personeelscursussen. ● Upgrade je winkel(s). ● Meer winkels huren. ● Samenwerken om meer klanten te trekken.
Terugkoppeling naar de deelnemers Door middel van: ● Ranglijsten ● competentieprofiel.
Speciaal voor docenten Een Plaza inrichten naar eigen wensen: ● Aantal deelnemers ● De duur van een Plaza ● Keuze uit: de stad, soorten winkels en producttypes ● De mogelijkheid om bepaalde spelelementen (tijdelijk) uit te zetten. ● Tempo bepalen ● Overzicht van de vorderingen en prestaties van de leerlingen (een activiteitenrapport)
Waarom Plaza Challenge School Editie? ● Brengt economie dichterbij de belevingswereld van de leerlingen. ● Spelend leren. ● Bevat kennis over economie en marktwerking. ● Het kan door de docent worden ingericht naar eigen wensen.
Bedankt voor uw aandacht, Voor meer informatie: