De didactiek van vandaag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vermogen Veel vermogen Zelfde locomotief in model, weinig vermogen.
Advertisements

Elektrische schakelingen
Elektriciteit Begrippen die bij elektriciteit horen zijn:
NATUURKUNDE DI. 16 NOV.’10 LES 8 AFRONDING H3.
Maak zonder weerstand je proefwerk natuurkunde!
Samenvatting Newton H2(elektr.)
Proefwerk Natuurkunde 4VWO
Oefenen PW.
Hoofdstuk 5 Elektriciteit
Kan je uitleggen wat diffuse weerkaatsing is
Wet van Ohm George Simon Ohm We gaan de wet van Ohm bespreken.
Ifgnschappen spiegelbeeld
Opgave Waarom loopt er geen lucht uit de fietsband?
Spiegel: terugkaatsing
Samenvatting H 5 Nova klas 2
Electrische stroom Stroomrichting De wet van Ohm.
Elektrische schakelingen
Gemaakt door Ype en Ronald
Elektrische stroom 3T Nask1 1.1 Elektriciteit.
Spiegel: terugkaatsing
Elektriciteit (Hoofdstuk 7)
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Onderzoekend leren en beroepscontexten
WAT IS ELEKTRICITEIT H 8 Elektriciteit De wet van Ohm.
Spanningsdeler TV Elektriciteit.
Spanningsdeler TV Elektriciteit.
Serie en Parallel.
Lezen: doe het goed voor
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Ontdekken Begrijpen Beheersen
Hoofdstuk 2 - Elektriciteit
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Kennismaking met programmeren
Hoofdstuk 2 - Elektriciteit
Instructie geven en uitvoeren
H2 herhaling §1+ §2 Elektriciteit
Hoofdstuk 2 - Elektriciteit
Kennismaking met programmeren
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Elektriciteit H 3 Elektriciteit De wet van Ohm Ing W.T.N.G. Tomassen.
Oefeningen Elektriciteit 2 AH
Inhoud Wat is elektriciteit Hoe ontstaat elektriciteit
Didactiek Lesformulier.
H 8.5 Elektrische stromen Natuurkunde Overal 2 AH :22
Elektrische stroomsterkte Natuurkunde Overal 2VMBO-t/HAVO
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Leerjaar 3 Nask1 H2 §1 Elektriciteit.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Oefeningen Elektriciteit 2 TH
H 3 Elektrische schakelingen tekenen
Leren leren.
5.2 De spanningsbron.
Spiegelbeeld 23:04.
H5 §1Licht, schaduw en spiegels
Kan je uitleggen wat diffuse weerkaatsing is
LICHT - spiegelbeeld Het spiegelbeeld.
Elektrische stroomsterkte Natuurkunde Overal 2 Hav0 Atheneum
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik Doel
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Doel Nieuwe stof
Hoofdstuk 4 - les 2 Elektrische energie.
Hoofdstuk 4- les 1 Stroomkringen.
Werken met weerstanden
Automatische schakelaars
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik Doel
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Doel Nieuwe stof
Transcript van de presentatie:

De didactiek van vandaag Wat doen natuurkundedocenten tegenwoordig tijdens de lessen? Kees Hooyman St. Bonifatiuscollege - Utrecht 31-12-2018 WND 2010

Frontaal Veel klassikale uitleg Bespreken van opgaven Klassieke docent Frontaal Veel klassikale uitleg Bespreken van opgaven 31-12-2018 WND 2010

Zelfstandig leren Studiehuis Lesplanner – inleveropdrachten Iederwijs – leerdomeinen Docentonafhankelijk lesmateriaal 31-12-2018 WND 2010

Gewoon met een boek Nova – Banas – Nu voor straks Stevin – Natuurkunde overal – Pulsar DBK – Natuurkunde interactief Systematische natuurkunde – Newton 31-12-2018 WND 2010

Gewoon met een boek Wat doet een docent met een boek? Uitleggen – demonstratie – voorbeeld Opgaven maken + bespreken Leren door nadoen Kunnen = begrijpen??? 31-12-2018 WND 2010

Gewoon met een boek Welk leerproces wil je hebben? Ontdekken – Begrijpen – Beheersen Wat bieden de lesmethoden??? 31-12-2018 WND 2010

Het havo-programma? maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018

Gewoon met een boek Een goede docent kan met elk boek goed onderwijs leveren. Ontdekken – Begrijpen – Beheersen In hoeverre helpt het boek daarbij? Kunnen we dat zelf oplossen? 31-12-2018 WND 2010

Ontdekken – Begrijpen – Beheersen Gewoon met een boek Ontdekken – Begrijpen – Beheersen Hoe doe je dat? Klassengesprek, concrete situatie, probleempje, denken in tweetallen, proefjes, ‘gewone’ vragen/opgaven, ontwerpopdracht, wedstrijd 31-12-2018 WND 2010

Gewoon met een boek Ontdekken – Begrijpen – Beheersen Wat wil je dat leerlingen ontdekken? Wat moeten ze nu echt begrijpen? Wat moeten ze er mee kunnen doen? 31-12-2018 WND 2010

Spiegeltje, spiegeltje V B Waar zit het spiegelbeeld? 31-12-2018 WND 2010

Spiegeltje, spiegeltje Ontdekken – Begrijpen – Beheersen Wat wil je dat leerlingen ontdekken? Het spiegelbeeld zit achter de spiegel Lichtstralen weerkaatsen ‘als biljartballen’ 31-12-2018 WND 2010

Spiegeltje, spiegeltje PET Hoe verandert het spiegelbeeld als je beweegt? Hoe weerkaatsen de lichtstralen? Teken het spiegelbeeld op de juiste plaats 31-12-2018 WND 2010

Spiegeltje, spiegeltje Ontdekken – Begrijpen – Beheersen Wat wil je dat leerlingen begrijpen? Waarom zit het beeld achter de spiegel? Hoe kun je het spiegelbeeld gebruiken bij het tekenen van lichtstralen? 31-12-2018 WND 2010

Spiegeltje, spiegeltje V B spiegel V B Waarom zit het spiegelbeeld achter de spiegel? 31-12-2018 WND 2010

Spiegeltje, spiegeltje Ontdekken – Begrijpen – Beheersen Wordt het beheersen beter door het begrijpen? Hoef je minder sommen te maken/bespreken? Onthouden de leerlingen het beter? spiegel V B 31-12-2018 WND 2010

Ontdekken – Begrijpen – Beheersen Ervaringen van leerlingen zijn onmisbaar Lesactiviteiten voor ontdekken Begrijpen met vragen en uitleg Ontdekkend leren kan nooit het eindstation zijn 31-12-2018 WND 2010

Lesactiviteiten ontwikkelen De start van een onderwerp is nooit het bespreken van de theorie, altijd een activiteit. De activiteit is gericht op ontdekken en/of begrijpen. De activiteit wordt in dezelfde les nabesproken. 31-12-2018 WND 2010

Natuurkunde klas 3 - Elektriciteit 1. Apparaten en energie Sommige apparaten in huis verbruiken veel energie, andere zijn zuinig met energie. Bij huishoudelijke apparaten die meer energie gebruiken is de stroomsterkte groter. 2. Schakelingen en stroomsterkte Hoe meer apparaten je aansluit des te groter wordt de stroomsterkte. Huishoudelijke apparaten werken op dezelfde spanning, ze moeten rechtstreeks op de spanningsbron aangesloten worden. 31-12-2018 WND 2010

Natuurkunde klas 3 - Elektriciteit 3. Spanning en weerstand De spanning is de oorzaak van de stroom. Bij een grotere spanning wordt de stroomsterkte groter. Apparaten die veel energie gebruiken laten de stroom makkelijk door, ze hebben een kleine weerstand. 4. Elektrische schakelingen Als apparaten achter elkaar geschakeld worden moet de spanning hoger worden. De stroomsterkte door beide apparaten is dan even groot. 31-12-2018 WND 2010

Natuurkunde klas 3 - Elektriciteit Kies een van de vier paragrafen Welke lesactiviteiten? Wat gaan leerlingen daar ontdekken? Welke opdrachten helpen leerlingen om het ook te begrijpen? 31-12-2018 WND 2010

Gewoon met een boek Nova – Banas – Nu voor straks Stevin – Natuurkunde overal – Pulsar DBK – Natuurkunde interactief Systematische natuurkunde – Newton 31-12-2018 WND 2010

Gewoon met een boek Voorbeelden SOUL-project: www.phys.uu.nl/~natunws/soul/ 2 h/v – Muziek 3 h/v – Energie & arbeid SaLVO: www.salvoproject.nl 4h WA – Verhoudingen en evenredigheid 31-12-2018 WND 2010

Ontdekken – Begrijpen – Beheersen k.hooyman@boni.nl Bedankt voor uw aandacht! 31-12-2018 WND 2010