Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mondeling Nederlands Cursus 1 – thema wonen.
Advertisements

Welkom in de ‘Plop’klas
Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
De sonnetten van het 4de lj.
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Mondeling Nederlands Cursus 1 thema lichaam.
Coöperatieve leerstrategieën
Module 1 – Dag 2 Hallo Module 1 – Dag 2 een 1 Module 1 – Dag 2 twee 2.
Met meester Cor en meester detmer
Mees Kees een pittig klasje
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Hoe ik paddenstoel word
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
Module 1 – Dag 3 Hallo Module 1 – Dag 3 een 1 Module 1 – Dag 3 twee 2.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Tulpen tellen Dit is een voorbeeld van een les voor leraren die kinderen willen leren tellen, aan de hand van concreet materiaal. Doel: kinderen leren.
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Dit is de spreekbeurt van Esmée!
Boekverslag: Mees Kees Bloedje link
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
Beter omgaan met ruzies
Wenboekje Speelzaal Jan Huigen. Als je binnenkomt kun jij je jas ophangen aan de kapstok.
Wenboekje Speelzaal Humpie Dumpie. Wat fijn dat je bij ons komt spelen. Trek je jas maar uit en hang die maar op aan de kapstok..
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Kerststalletje in de nacht. Schilder een lichtblauwe rand om de witte cirkel: meng blauw met wit.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
IJsster maken.
Spelling woorden met lange klank
Week 1, les 3.
Knikkerstorm! Opdracht:
OPDRACHT Voor de leerkracht: Druk de volgende twee blaadjes af.
Didactische structuren
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 4 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 6 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 5 Dag 1.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 2 Dag 1.
volgende bladzijde terug
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 4 Dag 1.
“Knuffels” Kies een spel.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Ik heb de ziekte van Hirschsprung.
Of luister naar een liedje
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Je maakt kennis met grote getallen.
Transcript van de presentatie:

Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1

Wat ga je leren? Klanken /aa/ en /ee/ Woorden over de klas

Klankoefeningen ´aa´ jaap naar gaat plaat taal taak raam daar klaar naast maan

klankoefeningen aaltje zat op een paaltje wip zei het paaltje en weg was Aaltje

klankoefeningen zeven kleine apen gingen samen slapen maakten samen apen pret in een heel groot apen bed

Klankoefeningen ´ee´ geel streep een been teen veel geef meel kees mees

klankoefeningen de sjimpansee doet niet mee waarom doet de sjimpansee niet mee de sjimpansee is ziek van de zee er gaat zoveel water in de zee meent de sjimpansee

klankoefeningen eentje beentje dobbelsteentje been

Woord van de dag: de klas

Grammatica de / het Woorden van de dag benoemen HET –stickers plakken verdelen in de/het HET-doos introduceren TweePraat: aanwijzen en benoemen

de juf

de kinderen

het krijtje

het schoolbord

het digibord

de meester

de plaat

de stoel

de tafel

liggen

lopen

zitten

staan

hoi

goedemorgen

hallo

dag

zijn ik ben anders wij zijn anders ik ben weg wij zijn weg ik ben lief wij zijn lief ik ben aan het werk wij zijn aan het werk

gaan ik ga zitten wij gaan zitten ik ga slapen wij gaan slapen ik ga beginnen wij gaan beginnen ik ga werken wij gaan werken

meervoud de juf het kind de klas de plaat het schoolbord de stoel

meervoud de juf de juffrouwen het kind de kinderen de klas de klassen de plaat de platen het schoolbord de schoolborden de stoel de stoelen

meervoud het krijtje de meester de tafel

meervoud het krijtje de krijtjes de meester de meesters de tafel de tafels

Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

Wat heb je geleerd? De juf De klas Staan / zitten / lopen

Dag 2

Weet je nog? De juf Het krijtje De klas De pen Het potlood

Weet je nog? Het verhaal Wie? doet?

Woord van de dag: de naam

naam Mirjam Muket Ali Ikaalo Gurchye Christo Klik op het vakje en vul daar een naam in van een leerling

de foto

de gum

de naam

de lijm

plakken

het papier

het potlood

de puntenslijper

het schrift

het naamkaartje

meervoud de gum de naam het potlood het schrift

meervoud de gum de gummen de naam de namen het potlood de potloden het schrift de schriften

meervoud de foto het kaartje de puntenslijper

meervoud de foto de foto’s het kaartje de kaartjes de puntenslijper de puntenslijpers

Aan de slag Mijn naam is …… Ik heet…. Mix&Koppel Linkerhand omhoog, zoek een maatje Ik heet/mijn naam is…. Dag! En dan gaan ze weer op zoek naar een ander maatje

Dag 3

Weet je nog? De juf De klas De pen Het potlood De naam - ik heet ….. / mijn naam is…. Handgebaren DE / HET

Herhaal de namen van de hoofdpersonen en wijs aan op de WIE kaart weet je nog? Het verhaal Wie? doet? wat? waar? Herhaal de namen van de hoofdpersonen en wijs aan op de WIE kaart

Woord van de dag: de school

de gang

de gymzaal

de hal

de klas

de lerarenkamer

het schoolplein

de speelplaats

de wc

plassen

Mag ik naar de wc? Uitbeelden, wc kaart laten zien, handen wassen na het plassen

liggen

lopen

lopen

zitten

staan

Stijgen/dalen Ga…. Staan Zitten Lopen Liggen Gaat dit goed? Dan TweetalCoach

taalfuncties Wijs de ….. aan. ` Wijs het …… aan. Pak de …. Waar is de …..

Ik loop naar … Ga naar … Loop naar ….

meervoud de gang de gymzaal de hal de school het schoolplein de speelplaats

meervoud de gang de gangen de gymzaal de gymzalen de hal de hallen de school de scholen het schoolplein de schoolpleinen de speelplaats de speelplaatsen

meervoud de lerarenkamer de wc

meervoud de lerarenkamer de lerarenkamers de wc de wc’s

Het verhaal Wie? doet? wat? waar? Herhaal de namen van de hoofdpersonen en wijs aan op de WIE kaart, benoem de woorden van de dag op de verhaal platen en vertel daarna het verhaal

Wat heb je geleerd? De hal De school De gymzaal De wc

Dag 4

Herhaal de namen van de hoofdpersonen en wijs aan op de WIE kaart weet je nog? Het verhaal Wie? doet? wat? waar? Herhaal de namen van de hoofdpersonen en wijs aan op de WIE kaart

Klankoefeningen ´aa´ jaap naar gaat plaat taal taak raam daar klaar naast maan

klankoefeningen zeven kleine apen gingen samen slapen maakten samen apen pret in een heel groot apen bed

Klankoefeningen ´ee´ geel streep een been teen veel geef meel kees mees

klankoefeningen eentje beentje dobbelsteentje been

Taalfunctie Ik ben ……. Wie ben jij? Hoe heet je?

Woord van de dag: verven

het schilderij

de kwast

het schort

de streep

dik - dun

de streep is dik de dikke streep De streep is dun de dunne streep

hetzelfde

verschillend

beginnen

de kleur

groen

blauw

geel

de verf

een beetje

een heleboel

meervoud de kleur de kwast het schilderij de/het schort de streep

meervoud de kleur de kleuren de kwast de kwasten het schilderij de schilderijen de/het schort de schorten de streep de strepen

Aan de slag Schilderen met de kinderen de streep de verf het schort rood,geel,blauw Lees het verhaal voor uit de map

Wat hebben we geleerd? Herhaal de woordkaarten met de kinderen Laat zinnen maken Laat de woorden aanwijzen op het schilderij

Dag 5

Weet je nog? De kleur De school

Klankoefeningen ´aa´ jaap naar gaat plaat taal taak raam daar klaar naast maan

klankoefeningen aaltje zat op een paaltje wip zei het paaltje en weg was Aaltje

klankoefeningen zeven kleine apen gingen samen slapen maakten samen apen pret in een heel groot apen bed

Klankoefeningen ´ee´ geel streep een been teen veel geef meel kees mees

klankoefeningen de sjimpansee doet niet mee waarom doet de sjimpansee niet mee de sjimpansee is ziek van de zee er gaat zoveel water in de zee meent de sjimpansee

klankoefeningen eentje beentje dobbelsteentje been

Mix en Ruil Ik heb rood – ik heb oranje Ik heb groen – ik heb blauw De kinderen vertellen welke kleur ze hebben en wisselen daarna van kaartje

ik

jij

hoe

wie

heten

taalfuncties Wie ben jij? Hoe heet jij?

HET - doos Haal alle HET woorden uit de doos en benoem deze met de kinderen Plak de HET woorden op een groot rood vel in de klas of laat ze overnemen in hun HET – schrift (oudere kinderen)