Moedertaalverwerving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Advertisements

Taalontwikkeling en taalproblemen Marjolijn van Weerdenburg
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Taalvariatie en taalverwerving
Inleiding taalwetenschap
Everything you need to know for your test in the test week!
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
User Centred Development
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Grammar Chapter 3 – G1 If en When.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
International Primary Curriculum
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Wat staat er achter de blokjes? Vlgnd. dia Instructie: 1.De maker plaatst foto’s achter de blokken van elke dia. Om te spelen: 1.Bedenk (eenvoudige)
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Grammar Chapter 3 Part 2 – Relative pronouns. Some examples The man in the middle who is reading a newspaper is my father. The man in the middle that.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Taalkundige feiten en hypothesen
Week 3:Taal en cognitieve ontwikkeling
Ontwikkeling van het jonge kind
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Keuzevrijheid: lust of last?
Meer voorlezen, beter in taal
NEXT LW 2 Bijv.nw. 3 Zelfst. nw. 4 PV 5 Ond Taal Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
 Grammar year 1 Everything you need to know for your test in the test week!
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Grammar – period 2.
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Taal en woordenschat h3 Werkwoorden met vaste voorzetsels
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Woorden/uitdrukkingen met een vast voorzetsel
Present simple Grammar.
Woordvolgorde in Engelse bevestigende en vragende zinnen.
Dictionary Skills!?.
Betrekkelijk voornaamwoorden
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Taalbeschouwing week
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
GRAMMAR: SOME/ANY + MYSELF/YOURSELF/HIMSELF….
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
‘(a)n individual may be troubled by the problem of crime, but not be in the least afraid of being personally victimized’ Fürstenberg 1971:603.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Moedertaalverwerving

“Gebruik van babytaal is erg ongezond voor ouderen.” (2008)

Moedertaalverwerving Visies Skinner (behaviorisme)  nurture Chomsky (generatieve taalkunde)  nature - poverty of the stimulus Tomasello (socio-pragmatische benadering)  nature + nurture

Tomasello Skinner Chomsky “Intention reading is what children must do to discern the goals or intentions of mature speakers when they use linguistic conventions to achieve social ends.” “Some of us learn control, more or less by accident. The rest of us go all our lives not even under-standing how it is possible, and blaming our failure on being born the wrong way.” “Universal grammar may be thought of as some system of principles, common to the species and available to each individual, prior to experience.” Tomasello Skinner Chomsky

Moedertaalverwerving Fasen Prelinguale fase (0-1 j.) Linguale fase  vroeglinguale fase: eenwoordzin, tweewoordzin & meerwoordzin  differentiatiefase  voltooiingsfase (+5 j.)

Moedertaalverwerving Prelinguale fase (0-12 m.) wenen instinctieve reacties op prikkels (vocaliseren) vocaal spel rond 5 maanden: brabbelfase  hetzelfde bij alle kinderen  articulatieoefeningen

Moedertaalverwerving Eenwoordzinfase zinnen van een woord woord = klankcombinatie met zelfde betekenis overextensie  eenzelfde klankcombinatie voor verschillende betekenissen

Moedertaalverwerving Tweewoordzinfase combinatie functiewoorden (nog, ook, wel, ja, daar, …) + basiswoord  auto daar  nog boke

Moedertaalverwerving Meerwoordzinfase korte zinnen veel woordklassen ontbreken  voornaam-, vraag-, voeg-, hulpwerkwoorden, bijwoorden, voorzetsels geen morfologie uitbreiding basiswoordenschat (rond 3 jaar: ± 1000 woorden)  

“BRABO, KROKOLI OPEPEET!” WB p. 234 “BRABO, KROKOLI OPEPEET!”

dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan

dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan krokoli gjoen roranje

dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan krokoli gjoen babo wot roranje traks

dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin

dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin regressieve assimilatie progressieveassimilatie

dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin regressieve assimilatie gliding progressieveassimilatie

dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin regressieve assimilatie gliding fronting progressieveassimilatie

dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin regressieve assimilatie gliding fronting progressieveassimilatie verkorting

dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin regressieve assimilatie gliding fronting progressieveassimilatie verkorting reduplicatie

Moedertaalverwerving Differentiatiefase (2,5 – 5 j.) grootste veranderingen grammaticale regels overgeneralisatie nieuwe woorden (koekindje, ijswortel, staanboot, kletsmeneer, …)  

“MAMA HEEFT EEN BUBBELTRUITJE VOOR HAAR BORSTELS.” WB p. 235 “MAMA HEEFT EEN BUBBELTRUITJE VOOR HAAR BORSTELS.”

WB p. 235 – 6b ik heef: hij heef + t vrienderen: mv. kind – kinderen mijn kleren aandoenen: inf. als werk + en (brei + en) je noogjes: mijn noogjes (letter vnmw afscheiden) een gaat: gaatje – je een bordke: manneke –ke (tussentaal) eenenhonderd, tweeënhonderd: tweeëntwintig, tweeëndertig het windt: het sneeuwt / regent (zn + t)

WB p. 235-236 – 6c Rabarbara / sonjascheuten / chammejongetjes: vervanging door fonologisch vertrouwdere w. Sinterpiet / strietje / snurpt: contaminaties appelsiensoep / spiegelpapier: spiegelpapier fee > feesten: etymologiseren bubbeltruitje: associatie, borstels: fonologisch vertrouwder

Moedertaalverwerving Voltooiingsfase (+5 j.) bouwstenen taal basisschool: woordenschatuitbreiding, complexere syntaxis, pragmatiek (sociale situaties, context), uitzonderingen schriftelijke taalvaardigheid + metalinguïstisch bewustzijn  

Moedertaalverwerving

Moedertaalverwerving Gebieden van Broca en Wernicke Broca  motorisch spraakcentrum  beschadiging: afasie van Broca  problemen met spontane spraak en nazeggen  agrammatisme (‘De jongen werd door het meisje geschopt’)  

Moedertaalverwerving Gebieden van Broca en Wernicke Wernicke  sensorisch spraakcentrum  beschadiging: afasie van Wernicke  vloeiend spreken, maar geen betekenis