Meine Schüler und ich sprechen Deutsch!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rot sind die Rosen.
Advertisements

Grammatica Passwort Deutsch Klas 4
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Werkwijze groep
Differentiëren met TrabiTour
Kapitel 12: S Gemaakt door Bart.
Les 5: orde en klassenmanagement
Opdrachtverdeling – indeling van de klassen (lager) 1juf Tine (meneer Hans) 1 / 2juf Marilyne (meneer Hans) 2juf Hilde – juf Vanessa (juf Heidi) 3juf Valentine.
Van groep 8B / 7 oktober  gesprekje over weekend  helpers (en andere klusjes)  eten en drinken: niet teveel (2 dingen)  verjaardagen (liever.
Huisregels Op tijd binnen Eten en drinken (m.u.v. H2O) in de kantine
Grammatica Passwort Deutsch Klas 4
Werkwijze groep 5a
preek over Deuteronomium 6:20-25
5 Minuten lesen.
Informatieavond groep 4
Werkwijze groep
Op de informatie avond van groep 5 en 6
ABENTEUER LITERATUR SEITE 24,25 Door Floor en Nathalie.
Werkwijze groep 5A
Communicatie- en Informatiewetenschappen Master lerarenopleiding Nederlands.
Informatieavond 6B. Algemene informatie Voorstellen: Suzanne de Haan Telefoonlijst en noodnummers Schoolgids, info en weblog 6B:
LES 1 EIGEN WOORDENLIJST 15 WOORDEN SP/NL INGELEVERD? INTRODUCTIE BOEK Week 37: 7-11 september.
Welkom in groep 3a informatieavond ‘15-’16
DUITSE TAALQUIZ Aangeboden door de Actiegroep Duits ter gelegenheid van de Europese Dag van de Talen 2015.
Je gaat de dialoog voorstellen oefenen. Per dia zie je steeds twee zinnen. De ene zin is voor Peter, de andere voor Heiner. Door op het luidsprekertje.
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
Herzlich Willkomen! Neue Kontakte 6e editie vmbo BK en KGT examendelen
Neue Kontakte 6e editie onderbouw
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Vaste voorzetsels en keuzevoorzetsels
Voorzetsels, met altijd de 4e naamval 131TB
Informatie avond Groep 6 Nellie van Dongen
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
Stof voor Proefwerk Trabitour C – Kapitel 9 Je moet kennen en kunnen: Woordjes AB Zinnen TB Bezittelijke voornaamwoorden - TB 48 Werkwoorden.
Duits Klassen 2 alle gramm info boek A. einundzwanzig hunderteins ! dreißig ! vierzig fünfzig sechzig ! siebzig ! achtzig neunzig hundert tausend 109.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Ein informeller Brief Gute Tipps. Formuleringen Hoe gaat het met je? = Wie geht es (geht’s) dir? Ik heb het druk = Ich habe viel zu tun. in de vakantie.
Grammatik C + I Redemittel D + J
Verbugge Eline In deze presentatie zal ik iets over mezelf vertellen.
Starke Verben in der deutschen Sprache. Der Gegenwart von den Verben auf Deutsch Regelmäßige Verben (=regelmatige werkwoorden) (fe) ich + eich wohne e.
Informatiemiddag groep 5 Geert Snijders. Leerkrachten groep 5 Geert Snijders van maandag t/m donderdag. Miranda de Jong, Judith Hendrikx, om de beurt.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
Die deutsche Satzbau Welche Reihenfolge, in Beziehung auf die Verben, muss man beachten, wenn man einen deutschen Satz schreibt?
Reken je (niet) rijk.
Schulprüfung Schreibfertigkeit
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Curriculum gespreksvaardigheid
Te leren voor Schreibfähigkeits Toets
Rot sind die Rosen.
Starke Verben in der deutschen Sprache
Het bezittelijk voornaamwoord
Informatieavond klas 1 havo / vwo
Naam onderwijsinstelling Datum
Naamvallen en het onbepaald lidwoord
Het persoonlijk voornaamwoord
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Welkom in deze kerkdienst
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Klassen 2 alle gramm info boek A
Leugenspel/ Lügenspiel.
J. van Os Maurick College Tweede klas
Hoe ontstaan naamvallen?
Hoofdstuk 1 Inleiding Wat gaan we doen vandaag? Opening Terugblik
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Hoe ontstaan naamvallen?
Informatieavond groep 4K
Transcript van de presentatie:

Meine Schüler und ich sprechen Deutsch! Stimmt das?

Erfahrungen (1) Beantworte die folgenden Fragen: Was bedeutet “Doeltaal = voertaal” für dich? Wann sprichst du Deutsch in der Klasse? Warum? Tausche dich mit deinem Nachbarn / deiner Nachbarin aus! Meine Schüler reden Deutsch! - DmS

Der Anfang: Klassensprache Meine Schüler reden Deutsch! - DmS

Erik Kwakernaak Nr. Onderwerp Voorbeelden 1 Eerste contacten Begroetingen en afscheidsformules Goeiemorgen meneer … Prettig weekend Prettige vakantie Tot dinsdag / …. 2 Algemene vragen en opmerkingen Vragen en opmerkingen over praktische zaken Het is zo warm. Mag het raam open? Het is zo koud. Mag het raam dicht. Ik heb dorst. Mag ik wat drinken? Ik moest plassen. 3 Huiswerk Huiswerk opgeven Wat is het huiswerk voor donderdag / morgen? Ik had het niet in mijn agenda staan. Wat moeten we maken? Welke woordenlijst moeten we leren? 4 Vakgerichte vragen en opmerkingen Praktische vragen en opmerkingen over lesverloop Ik heb geen tekstboek / werkboek gekregen. Ik heb mijn tekstboek / werkboek thuis laten liggen. Mag je in het werkboek schrijven? In welk boek staat die oefening? Meine Schüler reden Deutsch! - DmS

www.duits.de Basis spreekzinnen Hallo, ik heet …Ik kom uit … Ik woon in … Dat is in de buurt van … Mijn adres / telefoonnummer / postcode is … Ik zit in de tweede klas. Ik ben 15 jaar oud. Mijn hobby’s zijn voetbal / lezen / muziek / sport / dansen Dit is… Hij / zij heet … Hij / zij komt uit … Zijn / haar adres / telefoonnummer / postcode is Hij / zij zit in de derde klas. Hij / zij is 14 jaar oud. Zijn / haar hobby’s zijn … Meine Schüler reden Deutsch! - DmS

Duschvorhang DmS Meine Schüler reden Deutsch! - DmS

Danach … Meine Schüler reden Deutsch! - DmS

Auch noch … Inhoud Inleiding 5 Hoofdstuk 1 Definitie van gespreksvaardigheid 6 Hoofdstuk 2 Organisatie van gespreksvaardigheid 17 Hoofdstuk 3 Uitspraak 39 Hoofdstuk 4 Taaltaken 41 Hoofdstuk 5 Taalspelletjes 88 Hoofdstuk 6 Talenquests en webquests 90 Hoofdstuk 7 Projecten 91 Hoofdstuk 8 Toetsen en beoordelen 96 Bronnen 101 Literatuur 105 Meine Schüler reden Deutsch! - DmS

Trotzdem… reden die Schüler kein Deutsch (mit mir). spreche ich nach Weihnachten auch kein Wort Deutsch mehr! Was tun? Meine Schüler reden Deutsch! - DmS

Tipps: Für Anfänger: Dit jaar gebruik ik in mijn brugklassen consequent de lijst met klassentaal. De klassikale momenten doe ik geheel in de doeltaal. Ik doe de ontvangst en introductie van de les in de doeltaal. http://robsegers.blogspot.com/2015/09/doeltaal-voertaal.html Meine Schüler reden Deutsch! - DmS

Tipps: für Fortgeschrittene Na het weekend vertellen drie leerlingen (of ik) in de doeltaal wat ze dat weekend gedaan hebben. Elke les doe ik de introductie en evaluatie in de doeltaal. Bij zelfstandig werken mogen de leerlingen alleen vragen stellen in de doeltaal. Ik spreek met de leerlingen af dat ik een antwoord nog eens parafraseer in de doeltaal en pas wanneer het dan nog niet begrepen wordt over stap naar het Nederlands (dus twee keer doeltaal, dan pas Nederlands). http://robsegers.blogspot.com/2015/09/doeltaal-voertaal.html Meine Schüler reden Deutsch! - DmS

Jetzt seid ihr dran! Richtig reagieren? Ihr bekommt einen oder mehrere Papierstreifen mit Reaktionsmöglichkeiten. Ihr hört eine kurze Geschichte. Bitte, reagiert darauf mittels den Aussagen auf euren Streifen. Wie ihr merken werdet: Meine Schüler reden Deutsch! - DmS

Erfahrungen (2) Zum Schluss: Best practice Setzt euch zusammen in Gruppen: - negative Reaktionen - positive Reaktionen - mehr oder weniger neutral. Besprecht eure ‘good practices’ bezüglich dieses Themas und stellt die ‘best practice’ in der Sitzung vor. Meine Schüler reden Deutsch! - DmS