Bijscholing 3 september

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zaalhockey
Advertisements

Aantal spelers : keeper Datum :
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Aantal spelers. : keepers. Datum. : Teamfunctie
door: Roderick Juffermans
Koningsspelen groep 5-8.
Basis van het Flag Football
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Zaalhockey Hallen hockey Indoor hockey
Een kleine uitleg van de spelregels
Spelregeltest Oliveo Handbal
Trainingsvoorbereiding
Coach momenten Balbezit tegenstander (verdedigen) Balbezit (aanvallen)
Bijeenkomst kader 1 december 2013 Zaalhockey.
In seizoen 2014 – 2015 geen nieuwe regels!. Het maken van een doelpunt: A - aanvaller B - bal binnen C - cirkel D - geheel over de doellijn.
Coach cursus Jongste Jeugd
Onderwerp: Lopen met de bal
Doelstelling: Naam Ad Dubbelman opdracht 2.1
Coach cursus Jongste Jeugd
Zaalhockey M.H.C. Roden 2013/2014 Basisformatie Aanvallende tactieken
ZAALHOCKEY
Zaalbriefing MHC Weesp seizoen
Zaalhockey
Onderwerp: Aannames A B symbolen Training van de week.
Onderwerp: Zaal intro C B A symbolen Training van de week. Training 2
Handbal voor F & E-jeugd
Zaalhockeyregels 2015/2016 Speelveld / duur van de wedstrijd
ZAALHOCKEY
1ste jaars E - pupillen Training 1.
Naam: Yannick Bormans Thema: Basicstraining (Dribbelbewegingen) Periode 1 – Blok 3 (Voorwaarts) – Week 3 Basisbewegingen (HERHALING)  A1 (Ronaldo1) -
1 ste jaars E - pupillen Training 7. Aanvallen Thema 1 Aanvallen- positiespel in de opbouw - uitspelen 1 tegen 1 situatie Warming Up (20 minuten) Cock.
1ste jaars E - pupillen Training 4.
Spelregels 2013 – 2017 Zie altijd voor laatste spelregels: Blijf voor correcties de nieuwsbrief goed volgen! 1.
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
© Oef. 1. Cardio-vasculaire activatie – techniek onderhands - bovenhands Oef. 2. Inspelen per 2 Oef. 3. Inslaan per 3 – conditie(sprongkracht)
K. Rupel Boom FC Tactische richtlijnen Wim Scheers.
Datum: Teamfunctie: Aanvallen Doelstelling technisch: Kappen,draaien en meenemen van de bal in combinatie met richtingsveranderingen Doelstelling.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Belangrijkste regels zaalhockey
Longboard rijden Board balance Tricks Tricks Tricks Board balance
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Training : 2 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B # Training : 7 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Datum : Teamfunctie : Verdedigen
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Tekening 1 - Spelopbouw met 2 man (L-formatie)
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Zaalhockey Jongste jeugd 6 November 2017
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Jeugd Zaalhockey
Workshop zaalhockey 28 november 2017.
Bijscholing: 3 september
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Zaalhockey Indoor hockey
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
OEFENSTOF 3V3 U7 KFC Lentezon OEFENSTOF 3V3 U7 KFC Lentezon
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Transcript van de presentatie:

Bijscholing 3 september Nelson Mandela Nemen van risico’s nodig om vooruit te gaan, geen initiatief = stilstaan of achteruit gaan.  Vergelijking met straatspelen (fun, aanpasbaar, creatief, geen coach)spelers leren van zichzelf

Bovenste prenten: coach centraal spelers luisteren (nemen van risico’s nodig om vooruit te gaan, geen initiatief = stilstaan of achteruit gaan) Onderste: Vergelijking met straatspelen (fun, aanpasbaar, creatief, geen coach) spelers leren van zichzelf, geen coach bij, spelers maken hun eigen regels maken hun eigen materiaal 

A P E S Wat willen spelers? Active – spelers willen actief bezig zijn Purpose – spelers willen iets leren Enjoyabel – spelers willen fun Safe – spelers willen zich veilig voelen A P E S

BETTER GAME #Fast #Forward #Together

BETTER PLAYERS Spelers moeten aangemoedigd worden om beslissingen te maken om hun rol en taak te herkennen Spelers tonen initiatief in het spel en worden hierin aangemoedigd. Dit kan zijn door de leiding te nemen, feedback te geven,… Spelers moeten de kans hebben om te reflecteren om sneller tot oplossingen te komen Spelers tonen creativeit om problemen op te lossen

BETTER COACHES Gebruik de principes in je doelstelling van je training alsook in je training zelf

Betrek alle 3 types van spelers Type spelers Actieve leiders Passieve leiders Satelieten Betrek alle 3 types van spelers

Vormingsplan in Vlaanderen

Val de ruimte aan Balbehandeling (ontwijken) Contactgewenning Support Passen links en rechts in de ruimte Vangen met twee handen Off-load in de tackel Ga vooruit in de ruimte Vermijd contacten Side-step, swerve, spin Contactgewenning Veilige tackel Support Cheek to cheek Schouder contact Foot in the hoop Bands of steel Snel terug op de voeten Korte support voor de baldrager Communiceer met de baldrager Pass en volg

Doel: ontwijkend lopen, contactgewenning Tikspel: de spelers met de bal zijn de tikker, zij tikken met de bal de andere spelers aan (zonder te smijten). Doel: vooruit gaan door te ontwijken, contactgewenning Variaties: Beer: de aangetikte spelers gaan in beer-houding staan (lage postitie op handen en voeten) en lopen rond de eerste kegel die ze tegenkomen Schildpad: de aangetikte spelers worden een schildpad die op zijn rug ligt, om terug te mogen lopen moet een medespeler hem opdraaien (squat houding bij het omdraaien) Toilet: de aangetikte spelers gaan op het toilet zitten (lage squat houding) en steken één arm uit (de chas). Een speler kan bevrijd worden indien een medespeler op de chas drukt waarna de speler nog ronddraait 360° op één been (=doorspoelen). De speler wisselt telkens van been. (laag) beertje-over: de aangetikte spelers gaan in “berenpositie staan”. Deze kan bevrijd worden indien iemand over hem haasje-over doet (op handen en voeten over hem lopen) Stambeeld: de aangetikte spelers gaan als een stambeeld staan (benen toe). Zij kunnen bevrijd worden door een medespeler indien die hem opheft (squat houding) Potlood: de aangetikte speler gaat als een potlood staan, deze kan bevrijd worden indien iemand hem buiten het veld duwt maar enkel duwen met de schouder Stekker/stopcontact: de aangetikte speler maakt een stopcontact (handen in de zij), hij kan bevrijd worden door een stekker (medespeler steekt zijn twee armen in de gaten van het stopcontact) Iedereen een bal: alle spelers hebben een bal buiten twee spelers. Zij trachten een bal van de andere spelers te tikken met hun hand. Indien dit lukt moet de spelers zijn bal afgeven en wordt hij tikker. Doel is dat spelers hun bal weghouden van de verdediger/tikker en side steps doen

Doel: Vooruit gaan in de ruimte, ontwijkend lopen, support, balbehandeling (skill-zone) Tikspel: Game-zone: touch rugby waarbij er ruimte is voor de aanval om in te spelen. Aanval tracht vooruit te bijven gaan door in die ruimte te spelen Skill-zone: 3 spelers nemen de zijde van de driehoek in en mogen daarop bewegen. De groene speler in het midden tracht de bal te onderscheppen of tikken of de baldrager tikken waarna deze wisselt. Ook bij een slechte pas wordt er gewisseld. Gebruik verschillende ballen zoals een tennisbal Doel: Vooruit gaan in de ruimte, ontwijkend lopen, support, balbehandeling (skill-zone) Variaties: Verdedigers samen in een kring: de coach past de bal waarna de verdedigers (die in een kring staan) mogen verdedigen. Na een touch mag de baldrager doorlopen maar kan niet scoren. Hij moet eerst nog een pas geven (fiji touch) Verdedigers op één knie: bij een touch gaat de verdediger op één knie zitten na 3 touches is het turnover 2 magic mans: De aanvallers krijgen telkens 2 magic mans die van team verwisselen en bij de aanval spelen game-zone skill-zone

Doel: contactgewenning/tackel Opwarming per 2 Oefening in groep (zie lager) Contactgewennings: Opwarming per 2: spelers tikken elkaar op de dijen na 3 touches doen ze een burpee Spelers op de knieën en nemen elkaar vast rond de romp, ze trachten elkaar naar de zijkant te trekken/duwen zodat één speler op de rug beland Opwarming in groep: 4à5 spelers in een kring, één speler met de bal buiten de kring tracht één speler in de kring te tikken op zijn rug (andere spelers draaien en trachten dit te voorkomen Stiertje uit de kring: idem maar speler in de kring en tracht nu uit de kring te gaan Krokodillen in een cirkel: spelers staan op handen en voeten (in pomphouding) in de rode cirkel en trachten elkaars armen weg te trekken. Indien je valt lig je er uit Koning van de kring: de blauwe spelers trachten de groene spelers in de kring te duwen (daarna variatie met handen op de rug) Doel: contactgewenning/tackel

Doel: support, balbehandeling (offload), ruimtebesef Tikspel: Game-zone: spelers trachten te scoren in het vierkant die de coach zegt. Daarna mogen de spelers kiezen. Met contact maar enkel lage tackels, na een tackel offload of pas vanop de grond Skill-zone: aanvallers in een driehoek waarna de eerste speler een bal krijgt en de groen spelers tracht te verschalken. Indien hij wordt getackeld geeft hij een off-load. Doel: support, balbehandeling (offload), ruimtebesef Variaties: Mogeljke afdaling => Bij de start met naar voor passen Nadien mogen de spelers de zone kiezen Nadien enkel met achterwaarts passen game-zone skill-zone