Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Mondeling Nederlands Cursus 1 – thema wonen.
Welkom in de ‘Plop’klas
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Mondeling Nederlands Cursus 1 thema lichaam.
Ik ben Mo.
Module 1 – Dag 2 Hallo Module 1 – Dag 2 een 1 Module 1 – Dag 2 twee 2.
Kleuren om (van) te snoepen
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
Weer- raadseltjes.
Huis Marga van Bommel.
Hoe ik paddenstoel word
Module 1 – Dag 1 Hallo.
De grote oversteek Afscheidsdienst groep 8 op 30 juni 2013 m.m.v.:
Hoe ziet het weeshuis er uit?
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
Module 1 – Dag 3 Hallo Module 1 – Dag 3 een 1 Module 1 – Dag 3 twee 2.
Kom je bij ons wonen? WIL JE WETEN WIE WIJ ZIJN?
huis haas hees hijs zij bij hij haas haar haan haak pet net het het
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
Wij lieten ons inspireren door kleuren en schreven een elfje...
Gemaakt door Rosan Derkx ik. Gemaakt door Rosan Derkx.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Gemaakt door Rosan Derkx ik. Gemaakt door Rosan Derkx.
Gemaakt door Rosan Derkx ik. Gemaakt door Rosan Derkx.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Naam: 1 Bijvoeglijk naamwoord: Type je naam in het vak en druk op de play knop Beantwoord de vragen en kijk hoeveel je er goed had succes.
de letter h helikopter mis bus gaas bal helikopter begint met de letter h. Zie je het woord helikopter? helikopter.
Wenboekje Speelzaal De Speelmolen. 1. Welkom op speelzaal de Speelmolen!.
Wenboekje Speelzaal Jan Huigen. Als je binnenkomt kun jij je jas ophangen aan de kapstok.
Wenboekje Speelzaal Humpie Dumpie. Wat fijn dat je bij ons komt spelen. Trek je jas maar uit en hang die maar op aan de kapstok..
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Wenboekje Speelzaal Muis. Als je bij ons komt spelen mag jij je jas en je tas ophangen aan de kapstok..
De woning N ö emie Chausson. ‘t huis (huizen) huizen.
Wenboekje Speelzaal Ziezo. Voordat je naar binnen gaat mag jij je jas in de luizenzak stoppen.
Het houten huis. Door: Emma Flinsenberg Ilse Strijbosch Julie Leeuwis Annemieke Thijsene Michelle Pelzer.
Informatiebijeenkomst nieuwbouw voor cliënten
Ontdekkingen in de zomer
Mol en beer.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Les 8 meten en meetkunde in huis
Speelzaal Ollie wenboekje.
Hoe zou het ideale huis van een man zijn ?...
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 1 Dag 1.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 2 Dag 1.

Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Voel je wel in je vel !.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 4 Dag 1.
Weltrusten kleine beer
1
ADL Les 1.
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ADL Les 1.
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Transcript van de presentatie:

Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1

Weet je nog? Goedemorgen Ik ben ….. Mijn naam is …… Wijs aan: de pen , het potlood, de gum, het papier, de stoel, de tafel, de juf

Mix en Koppel Ll1: ‘goedemorgen! Ik heet ….. Hoe heet jij ….? Ll1 : dag! Ll 2: dag!

Woord van de dag: het huis

Klankoefeningen /o/ - /oo/ boos rook zoon poos toos loop koos voor boot woon

Klankoefeningen /o/ - /oo/ bos rok zon gok rot ton hok mol sok mos som

klankversje ben je boos pluk een roos zet hem op je hoed dan ben je morgen weer goed

Wijs mee Laat de kinderen op de plaat van het huis (in de map) meewijzen terwijl je de verschillende ruimtes benoemt

+ benoem de onderdelen van de badkamer

het bad

het dak

+ zeg maar na: “ik loop naar de gang” , “de jas hangt op de gang”

de huiskamer

de kapstok

de keuken

de klas

de slaapkamer

de sleutel

de trap

de wc

plassen

tellen

hallo

goedemiddag

rood

wit

blauw

een 1

twee 2

drie 3

vier 4

vijf 5

zes 6

zeven 7

acht 8

negen 9

tien 10

meervoud het bad het dak de deur de gang het huis de kapstok de klas de trap

meervoud het bad de baden het dak de daken de deur de deuren de gang de gangen het huis de huizen de klas de klassen de trap de trappen de kapstok de kapstokken

meervoud de badkamer de huiskamer de keuken de slaapkamer de sleutel de wc

meervoud de badkamer de badkamers de huiskamer de huiskamers de keuken de keukens de slaapkamer de slaapkamers de sleutel de sleutels de wc de wc’s

grammatica tweetalcoach TEL-er Leg het juiste aantal voorwerpen bij de cijferkaartjes Ik heb 5 boeken Ik heb ER 5

spelen bij Sem Het verhaal

Wat heb je geleerd?

Dag 2

Weet je nog? het huis de huiskamer de slaapkamer de badkamer de gang de wc de keuken

weet je nog? Het verhaal Wie? doet? wat? waar? Herhaal de ruimtes in het huis en wijs de paarse plaat aan

woord van de dag: de slaapkamer

Klankoefeningen /oo/ boos rook zoon poos toos loop koos voor boot woon

klankversje ben je boos pluk een roos zet hem op je hoed dan ben je morgen weer goed

+ de bank – de banken (laat de meervoudsvorm erbij zeggen, corrigeer waar nodig)

+ de bedden het bed

de badkamer

het bad

de gang

de huiskamer

de keuken

de weg vragen: Waar is …. de keuken de wc de badkamer de slaapkamer de huiskamer etc. Eventueel laten aanwijzen op de plaat van het huis (zie dag 4)

de muur

de tv

koken

+ “ik slaap in het bed” slapen

meervoud de bank het bed de muur

meervoud de bank de banken het bed de bedden de muur de muren

meervoud de tv

meervoud de tv de tv’s

Aan de slag De leerlingen krijgen per tweetal een A4. Elk tweetal tekent een aparte ruimte in het huis (de keuken, de badkamer, de wc, de slaapkamer, de huiskamer) Als ze klaar zijn voeg je deze samen tot 1 huis en teken je een muur en een dak eromheen

Wat heb je geleerd? Laat de kinderen hun kamer van het huis aanwijzen, welke woorden kennen ze hierbij?

Dag 3

Weet je nog? Het huis (praatplaat op volgende dia) De woonkamer De slaapkamer De keuken De badkamer De bank het bad

Klankoefeningen /o/ - /oo/ boos rook zoon poos toos loop koos voor boot woon

klankversje ben je boos pluk een roos zet hem op je hoed dan ben je morgen weer goed

het adres

de arm

het bad

de badkamer

de bloes

de buik

de douche

het water

de kraan

het lijf

de verwarming

de zeep

het zweet

warm en koud

ruiken

wassen – zich wassen

aankleden

wonen

vies - schoon

thuis

waar

warm en koud

meervoud het adres de arm het bad de bloes de buik de kraan het lijf de verwarming

meervoud het adres de adressen de arm de armen het bad de baden de bloes de bloezen de buik de buiken de kraan de kranen het lijf de lijven de verwarming de verwarmingen

meervoud de douche

warm en koud

Waar is mijn huis? Het verhaal

Wat heb je geleerd? Gebruik de wie/wat/waar kaarten om het verhaal na te vertellen

Dag 4

Waar is mijn huis? Het verhaal

Wijs aan: het bad , de wastafel, de wc, de douche, de zeep De badkamer

Klankoefeningen /oo/ boos rook zoon poos toos loop koos voor boot woon

klankversje ben je boos pluk een roos zet hem op je hoed dan ben je morgen weer goed

Kunnen jullie mij helpen? Waar zijn de verhaalplaten? Ik snap er niks van! Kunnen jullie mij helpen? Waar zijn de verhaalplaten?

Bedankt! Dankjewel!

Wil jij mij helpen?

De bal

geven

gooien

pakken

aankleden

ruiken

Kunt u mij helpen? helpen

Kun jij de bal geven? Kun jij mij helpen? Kun jij de bal gooien? Kun jij de zeep ruiken? kunnen

Snap jij mij? Snap jij het verhaal? snappen

vallen

willen

zoeken

Dag 5

Weet je nog? Het huis De woonkamer De slaapkamer De keuken De badkamer De bank het bad

Klankoefeningen /o/ - /oo/ boos rook zoon poos toos loop koos voor boot woon

klankversje ben je boos pluk een roos zet hem op je hoed dan ben je morgen weer goed

Woord van de dag: de plant

Het blad

De gieter

De grond (aarde)

De pot

groeien

verzorgen

Water geven

Licht - donker

Makkelijk - moeilijk

HET woorden Pak de HET doos Bekijk de woorden met de kinderen Plak ze op het HET-blad in de klas

De plant Het verhaal

Mama vult de gieter met water

Samira krijgt de gieter

Samira geeft de plant water

Het blad breekt af

Samira lijmt het blad vast

Vertel het verhaal maar na Leg het neer met de stroken

Het - woorden Pak de HET- doos en een rood blad Herhaal alle het woorden uit de doos Schrijf het woord: wonen op het blad Laat de kinderen alle het- woorden opplakken en kleuren in hun woordenboek