Disclosure belangen NHG spreker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Disclosure belangen spreker
Advertisements

Disclosure belangen NHG spreker
Korte presentaties 7 Berkeley (1.03) – Broederplein
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Ik ben Erik Stolper, huisarts in Heerde en onderzoeker verbonden aan de universiteiten van Maastricht en Antwerpen. Ik sta hier namens een groep onderzoekers.
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
BRMO; Hoezo gezamenlijkheid? Prof Dr. Margreet C. Vos ErasmusMC
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen spreker
Disclosure belangen Carine Peutz-Kootstra
Disclosure belangen NHG spreker
Komen chronisch zieken jaarlijks voor hun ziekte bij de huisarts?
Disclosure belangen NHG spreker
Samenwerking eerste/tweede lijn
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen Charlotte Poot
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen spreker
Transcript van de presentatie:

Disclosure belangen NHG spreker (Potentiële) belangenverstrengeling Geen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Sponsoring of onderzoeksgeld Honorarium of andere (financiële) vergoeding Aandeelhouder Andere relatie, namelijk … ZonMW

Leren van gestructureerde reflectie als middel om diagnostische fouten te voorkomen Josepha Kuhn ErasmusMC, Rotterdam

Resultaten

Resultaten

Klinisch redeneren Patiëntkenmerken  Hypothese  Verificatie  Bevestiging zoeken  Overmatig overtuigt zijn  Alternatieven missen Diagnose

Gestructureerde reflectie

Gestructureerde reflectie

Gestructureerde reflectie

Gestructureerde reflectie

Gestructureerde reflectie

Gestructureerde reflectie

Onderzoeksvraag Kan reflectief redeneren worden geleerd en toegepast bij het diagnosticeren van casussen in de toekomst? Welke onderwijsmethode is het meest geschikt voor het leren van reflectief redeneren?

Onderzoeksdesign Leerfase Testfase Controle conditie Geef de meest waarschijnlijke diagnose Leg uit hoe je tot je diagnose bent gekomen. Uitvoeren van gestructureerde reflectie 1 week later Voorbeelden bestuderen van gestructureerde reflectie

Resultaten

Bedankt voor uw aandacht!

Referenties Chamberland, M., Mamede, S., St-Onge, C., Rivard, M. A., Setrakian, J., Lévesque, A., … Rikers, R. M. J. P. (2013). Students’ self-explanations while solving unfamiliar cases: The role of biomedical knowledge. Medical Education, 47(11), 1109–1116. https://doi.org/10.1111/medu.12253 Croskerry, P. (2003). The importance of cognitive errors in diagnosis and strategies to minimize them. Academic Medicine : Journal of the Association of American Medical Colleges, 78(8), 775–780. https://doi.org/10.1097/00001888-200308000-00003 Evans, J. S. B. T. (2008). Dual-processing accounts of reasoning, judgment, and social cognition. Annual Review of Psychology, 59, 255–278. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.59.103006.093629 Graber, M., Gordon, R., & Franklin, N. (2002). Reducing diagnostic errors in medicine: what’s the goal? Academic Medicine : Journal of the Association of American Medical Colleges, 77(10), 981–92. https://doi.org/10.1097/00001888-200210000-00009 Mamede, S., Schmidt, H. G., & Rikers, R. (2007). Diagnostic errors and reflective practice in medicine. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 13(1), 138–145. https://doi.org/10.1111/j.1365-2753.2006.00638.x Mamede, S., Schmidt, H. G., Rikers, R. M. J. P., Penaforte, J. C., & Coelho-Filho, J. M. (2007). Breaking down automaticity: Case ambiguity and the shift to reflective approaches in clinical reasoning. Medical Education, 41(12), 1185–1192. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2007.02921.x Mamede, S., van Gog, T., Moura, A. S., De Faria, R. M. D., Peixoto, J. M., Rikers, R. M. J. P., & Schmidt, H. G. (2012). Reflection as a strategy to foster medical students’ acquisition of diagnostic competence. Medical Education, 46(5), 464-473.

Referenties Mamede, S., Splinter, T. A. W., van Gog, T., Rikers, R. M. J. P., & Schmidt, H. G. (2012). Exploring the role of salient distracting clinical features in the emergence of diagnostic errors and the mechanisms through which reflection counteracts mistakes. Bmj Quality & Safety, 21(4), 295–300. https://doi.org/10.1136/bmjqs-2011-000518 Mamede, S., van Gog, T., van den Berge, K., van Saase, J. L. C. M., & Schmidt, H. G. (2014). Why Do Doctors Make Mistakes? A Study of the Role of Salient Distracting Clinical Features. Academic Medicine, 89(1), 114–120. https://doi.org/10.1097/acm.0000000000000077 Mamede, S., van Gog, T., Sampaio, A. M., de Faria, R. M., Maria, J. P., & Schmidt, H. G. (2014). How can students' diagnostic competence benefit most from practice with clinical cases? The effects of structured reflection on future diagnosis of the same and novel diseases. Academic Medicine: Journal of the Association of American Medical Colleges, 89(1), 121-7. Schmidt, H. G., van Gog, T., Schuit, S. C. E., van den Berge, K., LA Van Daele, P., Bueving, H., … Mamede, S. (2016). Do patients’ disruptive behaviours influence the accuracy of a doctor’s diagnosis? A randomised experiment. BMJ Quality & Safety, (March), 1–5. https://doi.org/10.1136/bmjqs-2015-004109 Mamede, S., van Gog, T., Schuit, S. C. E., van den Berge, K., van Daele, P. L. a, Bueving, H., … Schmidt, H. G. (2016). Why patients’ disruptive behaviours impair diagnostic reasoning: a randomised experiment. BMJ Quality & Safety, 11(1), 1–6. https://doi.org/10.1136/bmjqs-2015-005065 Mamede, S., van Gog, T., van den Berge, K., Rikers, R. M., van Saase, J. L., van Guldener, C., & Schmidt, H. G. (2010). Effect of Availability Bias and Reflective. Jama, 304(11), 1198–1203. https://doi.org/10.1001/jama.2010.1276

Gestructureerde reflectie Differentiaal diagnose Welke bevindingen spreken voor je diagnose? Welke bevindingen spreken tegen je diagnose? Wat zou je nog meer verwachten als je diagnose klopt, wat bij deze patiënt ontbreekt? 2. Exacerbatie COPD Zware roker Kortademigheid Hoest … Kan niet goed plat liggen Herkennen van de symptomen 1. Hartfalen Medische voorgeschiedenis Droge hoest - afgevallen 3. Pneumonie …. pretibiaal oedeem