Hoofdstuk 9 Slembiedingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 19 Het redoublet
Advertisements

Hoofdstuk 24 Veilig spelen
Les 20 Sterke openingen: de 2SA-opening
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
Verder met Bridge Hoofdstuk 13 Het Volgbod versie DEEL 3
Hoofdstuk 23 Eliminatie en ingooi
Verder met Bridge Hoofdstuk 15 Het redbod versie DEEL 3
De basis Les 9 Overige antwoorden op 1 in een kleur DEEL 1 LES 9 versie
De basis Les 15 Jacoby transfers versie DEEL 1 LES 15.
Verder met Bridge Hoofdstuk 26 Uitkomen versie DEEL 3
De basis Les 18 Het volgbod DEEL 1 LES 18 versie
Hoofdstuk 12 De regel van 2 en 3
De verdieping Les 2 Het spelen van SA -contracten DEEL 2 LES 2 versie
DEEL 2 LES 23 De verdieping Les 23 5-kaart hoog versie
Verder met Bridge Hoofdstuk 11 Muiderberg UITWERKING TOETS DEEL 3 H 11 versie
De basis Les 21 Sterke openingen De 2♣-opening DEEL 1 LES 21 versie
Verder met Bridge Hoofdstuk 18 Het strafdoublet DEEL 3 H 18 versie
De basis Les 23 Herhaling meebieden Herhaling 2-openingen en hoger DEEL 1 LES 23 versie
Les 9 Overige antwoorden op 1 in een kleur
UITKOMEN SERIE HONNEURS DE HOOGSTE KLEINTJE BELOOFT PLAATJE
Les 16 De Staymanconventie
Op weg naar slem met Blackwood.
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Les 23 Herhaling van volgbod, doublet, 2-openingen en 3-openingen
Hoofdstuk 1 Vijfkaart hoog
UITKOMEN EN SIGNALEREN
Hoofdstuk 25 De beste kans
Les 2 Het spelen van SA-contracten
Les 1 (alternatief) Herhaling BmB 1 aan de hand van oefenspellen
Hoofdstuk 6 De Multi 2-opening
Les 13: Herhaling 1) Spelen en tegenspelen 2) Het bieden
DEEL 2 LES 19 De verdieping Les 19 Uitkomen versie
Les 19 Het informatiedoublet
Verder met Bridge Hoofdstuk 26 Uitkomen versie DEEL 3
Hoofdstuk 28 Distributiesignalen
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
DEEL 3 H 8 Verder met Bridge Hoofdstuk 8 Forcing versie
Hoofdstuk 18 Het strafdoublet
Hoofdstuk 16 Informatieve doubletten
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 2
Verder met Bridge Hoofdstuk 13 Het Volgbod versie V 1
Hoofdstuk 20 Multi 2 en Muiderberg bestrijden
Hoofdstuk 30 Wedstrijdbridge
Hoofdstuk 17 Het negatief doublet
Hoofdstuk 10 Controlebiedingen
DEEL 2 LES 1 De verdieping Les 1 Herhaling BmB 1 versie
Hoofdstuk 22 Omgaan met troef
Les 10 De herbieding van de openaar
DEEL 2 LES 17 De verdieping Les 17 Tegenbieden versie
Hoofdstuk 12 De regel van 2 en 3
Les 13 De herbieding van de bijbieder (1)
Les 8 Het openingsbod van 1 in een kleur
DEEL 2 LES 20 De verdieping Les 20 Signaleren Versie A.
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
Les 20 Sterke openingen: de 2SA-opening
DEEL 2 LES 18 De verdieping Les 18 Tegenspelen versie
Les 14 De herbieding van de bijbieder (2)
Les 22 De tweede hand + Honneur op Honneur
Les 11 De herbieding van de openaar (2)
De basis Les 11 1) Herhaling bieden: de tweede biedronde
Les 21 Sterke openingen: de 2-opening
Les 16 De Staymanconventie
DEEL 1 LES 15 De basis Les 15 Jacoby transfers versie
Les 14 1SA en de limietantwoorden
Les 10 De tweede biedronde
Hoofdstuk 27 Signaleren Kleurpreferentie
Hoofdstuk 3 Distributiepunten
Hoofdstuk 28 Distrubutiesignalen UITWERKING TOETS
Les 15 Semi-forcing handen
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 9 Slembiedingen DEEL 3 H 9 Verder met Bridge Hoofdstuk 9 Slembiedingen versie 27-02-2018 V 1

x Vijfkaart hoog Handwaardering Distributiepunten De 2e kleur bij troefcontracten De Niemeijerconventie De Multi 2-opening Transferbiedingen Forcing Slembiedingen Controlebiedingen Muiderberg De regel van 2 en 3 Het volgbod De deelscore bevechten Het redbod DEEL 3 H 9 9. Slembiedingen x

x Informatieve doubletten Het negatief doublet Het strafdoublet Het redoublet Multi en Muiderberg bestrijden Het juiste tempo Omgaan met troef Eliminatie en ingooi Veilig spelen De beste kans Uitkomsten Signaleren: kleurpreferentie Distributiesignalen Tegenspelen Wedstrijdbridge DEEL 3 H 9 x

SLEMBIEDINGEN Wanneer is een slem maakbaar? DEEL 3 H 9 Wanneer is een slem maakbaar? Dat is onder meer afhankelijk van het bezit van azen en heren. Over de verschillende manieren om achter het bezit van azen en heren te komen meer in deze les. EEN VOORBEELD

VOORBEELD controlebiedingen: H.10 nu AZEN VRAGEN  A H  H V B 10 5 DEEL 3 H 9  A H  H V B 10 5  H B 5 2  V 5 N W O Z W N O Z 1 p 2 2 4 ? -fit range = Ja = 12-14 punten samen -fit = 19 = 31-33 = Ja controlebiedingen: H.10  ? nu AZEN VRAGEN

BLACKWOODVARIANT 1 AZEN VRAGEN: BLACKWOOD de speelsoort staat vast DEEL 3 H 9 AZEN VRAGEN: BLACKWOOD de speelsoort staat vast het vraagbod is 4SA antwoord aantal azen 5 0 (of 4) 5 1 5 2 5 3 DIT IS EEN HERHALING VAN BmB-2

VOORBEELD MET OOST 1 DRIE AZEN  A H  H V B 10 5  H B 5 2  V 5 DEEL 3 H 9  A H  H V B 10 5  H B 5 2  V 5  B 5 2  A 9 2  A 8 3  A 10 8 4 N W O Z W N O Z 1 p 2 2 4 4SA 5 azen vragen DRIE AZEN 7

VOORBEELD MET OOST 1 voldoende azen  A H  H V B 10 5  H B 5 2  V 5 DEEL 3 H 9  A H  H V B 10 5  H B 5 2  V 5  B 5 2  A 9 2  A 8 3  A 10 8 4 N W O Z W N O Z 1 p 2 3 3 4SA 5 6 a.p. punten samen -fit = 19 = 31-33 = Ja  6 voldoende azen 8

VOORBEELD MET OOST 2 EEN AAS  A H  H V B 10 5  H B 5 2  V 5 DEEL 3 H 9  A H  H V B 10 5  H B 5 2  V 5  V B 2  A 9 2  V 8 3  H B 8 4 N W O Z W N O Z 1 p 2 2 4 4SA 5 azen vragen EEN AAS 9

VOORBEELD MET OOST 2 onvoldoende azen  A H  H V B 10 5  H B 5 2 DEEL 3 H 9  A H  H V B 10 5  H B 5 2  V 5  V B 2  A 9 2  V 8 3  H B 8 4 N W O Z W N O Z 1 p 2 3 3 4SA 5 5 a.p. punten samen -fit = 19 = 31-33 = Ja  5 onvoldoende azen 10

DEEL 3 H 9 BLACKWOOD: ER ZIJN MEER VARIANTEN VARIANT 2 11

BLACKWOODVARIANT 2 BLACKWOOD: DE KRO-VARIANT de speelsoort staat vast DEEL 3 H 9 BLACKWOOD: DE KRO-VARIANT de speelsoort staat vast het vraagbod is 4SA antwoord aantal azen 5 0 of 3 5 1 of 4 5 2 (/ of /): Kleur 5 2 (/ of /): Rang 5SA 2 (/ of /): Overig

ROMAN KEY CARD BLACKWOOD: MET SLEUTELKAARTEN (RKC) DEEL 3 H 9 ROMAN KEY CARD BLACKWOOD: MET SLEUTELKAARTEN (RKC) VARIANT 3 13

BLACKWOODVARIANT 3 BLACKWOOD: DE RKC-VARIANT de speelsoort staat vast DEEL 3 H 9 BLACKWOOD: DE RKC-VARIANT de speelsoort staat vast het vraagbod is 4SA 4 azen + troef Heer: 5 sleutelkaarten antwoord aantal sleutelkaarten 5 0 of 3 5 1 of 4 5 2 zonder troef Vrouw 5 2 met troef Vrouw

KIES DE GESCHIKTE VARIANT BLACKWOODVARIANTEN DEEL 3 H 9 KIES DE GESCHIKTE VARIANT Van de Blackwoodconventie hebben we 3 varianten getoond. Ons advies is om altijd te beginnen met de eenvoudigste variant (1), zoals in BmB. Voor de meer gevorderde bridgers is de derde variant (RKC) een aanrader. Om daarmee ervaring op te doen gaan we die variant gebruiken bij de nu volgende voorbeelden en oefeningen.

VOORBEELD MET RKC BLACKWOOD TAFELBLAD VmB-9.41 VOORBEELD 1 16 DEEL 3 H 9 VOORBEELD MET RKC BLACKWOOD TAFELBLAD VmB-9.41 VOORBEELD 1 16

     V 5 2  9 7 3  A V 3  H B 8 4 W N O Z 1 p 2 2 ? W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 2 ? range = 12-19 5-kaart  = Ja 4-kaart  = Ja tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 1 17

     V 5 2  9 7 3  A V 3  H B 8 4 W N O Z 1 p 2 2 4 punten W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 2 4 punten -fit = 12-14 = Ja  4 10-11 2 12-14 4 15+ 3 range = 12-19 5-kaart  = Ja 4-kaart  = Ja tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 1 18

 A H  V B 10 5 2  H B 5 2  A 5     W N O Z 1 p 2 2 4 ? W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 2 4 ? range = 12-14 -fit = Ja tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 1 19

 A H  V B 10 5 2  H B 5 2  A 5     W N O Z 1 p 2 2 4 4SA W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 2 4 4SA range = 12-14 -fit = Ja punten samen -fit = 18 = 30-32 = Ja  4SA slemonderzoek tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 1 20

     V 5 2  9 7 3  A V 3  H B 8 4 W N O Z 1 p 2 2 4 4SA ? W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 2 4 4SA ? azen vragen (RKC) tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 1 21

     V 5 2  9 7 3  A V 3  H B 8 4 W N O Z 1 p 2 2 4 4SA 5 W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 2 4 4SA 5 één sleutelkaart (van de vijf)  5♦ azen vragen (RKC) tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 1 22

oost heeft slechts één van de drie sleutelkaarten  dus geen slem  A H  V B 10 5 2  H B 5 2  A 5     N W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 2 4 4SA 5 ? één sleutelkaart (van de vijf) ANALYSE west mist A, H en A oost heeft slechts één van de drie sleutelkaarten  dus geen slem ANALYSE tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 1 23

twee sleutelkaarten ontbreken  A H  V B 10 5 2  H B 5 2  A 5     N W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 2 4 4SA 5 5 één sleutelkaart (van de vijf) punten samen -fit = 18 = 30-32 = Ja  5 twee sleutelkaarten ontbreken tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 1 24

 A H  V B 10 5 2  H B 5 2  A 5  V 5 2  9 7 3  A V 3  H B 8 4 W DEEL 3 H 9  A H  V B 10 5 2  H B 5 2  A 5  V 5 2  9 7 3  A V 3  H B 8 4 N W O Z W N O Z 1 p 2 2 4 4SA 5 5 a.p. west speelt 5 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 1 25

VOORBEELD MET RKC BLACKWOOD TAFELBLAD VmB-9.41 VOORBEELD 2 26 DEEL 3 H 9 VOORBEELD MET RKC BLACKWOOD TAFELBLAD VmB-9.41 VOORBEELD 2 26

     A V B 6 5 2  A 6 4  A V 3  4 W N O Z 1 p ? W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p ? tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 2 27

     A V B 6 5 2  A 6 4  A V 3  4 W N O Z 1 p 2 punten = 17 W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 punten = 17 6-kaart  = Ja  2 sprongbod: punten = 12+ goede 6-kaart tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 2 28

 H 7 3  H V 9 5  10 9 4 2  A 5     W N O Z 1 p 2 ? range W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 ? range 6-kaart  = 12+ = Ja tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 2 29

 H 7 3  H V 9 5  10 9 4 2  A 5     W N O Z 1 p 2 4 range W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 4 range 6-kaart  = 12+ = Ja punten samen -fit = 12 = 24+ = Ja  4 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 2 30

     A V B 6 5 2  A 6 4  A V 3  4 W N O Z 1 p 2 4 ? range W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 4 ? range -fit = 12-14 = Ja tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 2 31

     A V B 6 5 2  A 6 4  A V 3  4 W N O Z 1 p 2 4 4SA W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 4 4SA punten -fit singleton = 17 = Ja  4SA range -fit = 12-14 = Ja overwaarde, dus slemonderzoek tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 2 32

 H 7 3  H V 9 5  10 9 4 2  A 5     W N O Z 1 p 2 4 4SA ? W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 4 4SA ? azen vragen (RKC) tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 2 33

 H 7 3  H V 9 5  10 9 4 2  A 5     W N O Z 1 p 2 4 4SA 5 W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 4 4SA 5 azen vragen (RKC) twee sleutelkaarten (van de vijf)  5♥ tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 2 34

oost heeft beide sleutelkaarten  dus slem      A V B 6 5 2  A 6 4  A V 3  4 N W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 4 4SA 5 ? twee sleutelkaarten (van de vijf) ANALYSE ANALYSE oost mist H en A oost heeft beide sleutelkaarten  dus slem tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 2 35

     A V B 6 5 2  A 6 4  A V 3  4 W N O Z 1 p 2 4 4SA 5 6 W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 4 4SA 5 6 punten samen -fit = 17 = 29-31 = Ja  6 twee sleutelkaarten (van de vijf) alle sleutelkaarten tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 2 36

DEEL 3 H 9  H 7 3  H V 9 5  10 9 4 2  A 5  A V B 6 5 2  A 6 4  A V 3  4 N W O Z W N O Z 1♦ p 2 4 4SA 5 6 a.p. oost speelt 6 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 2 37

VOORBEELD MET RKC BLACKWOOD TAFELBLAD VmB-9.41 VOORBEELD 3 38 DEEL 3 H 9 VOORBEELD MET RKC BLACKWOOD TAFELBLAD VmB-9.41 VOORBEELD 3 38

     7 6  A V 6 4 2  A 8 4  V 7 4 N W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p ? tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 3 39

     7 6  A V 6 4 2  A 8 4  V 7 4 W N O Z 1 p 4 punten = 12 W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 4 punten = 12 -fit = Ja  4 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 3 40

 A H B 3  H 9 8 5  H V 5  H 7     W N O Z 1 p 4 ? W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 4 ? range = 12-14 -fit = Ja tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 3 41

 A H B 3  H 9 8 5  H V 5  H 7     W N O Z 1 p 4 4SA W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 4 4SA range = 12-14 -fit = Ja punten samen -fit = 19 = 31-33 = Ja  4SA tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 3 42

     7 6  A V 6 4 2  A 8 4  V 7 4 W N O Z 1 p 4 4SA ? W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 4 4SA ? azen vragen (RKC) tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 3 43

 A H B 3  H 9 8 5  H V 5  H 7  7 6  A V 6 4 2  A 8 4  V 7 4 W N W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 4 4SA 5 ? azen vragen twee sleutelkaarten (van de vijf) + V  5 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 3 44

er ontbreekt dus een aas  6 ANALYSE  A H B 3  H 9 8 5  H V 5  H 7  7 6  A V 6 4 2  A 8 4  V 7 4 N W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 4 4SA 5 6 a.p. twee sleutelkaarten (van de vijf)+ V ANALYSE oost heeft 2 azen en V er ontbreekt dus een aas  6 ANALYSE tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 3 45

 A H B 3  H 9 8 5  H V 5  H 7  7 6  A V 6 4 2  A 8 4  V 7 4 W N W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 4 4SA 5 6 a.p. oost speelt 6 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 3 46

(SOMS) HEREN VRAGEN HEREN VRAGEN BIJ RKC DEEL 3 H 9 HEREN VRAGEN BIJ RKC alleen als alle sleutelkaarten er zijn je wilt minstens klein slem spelen je wilt eventueel groot slem spelen sleutelkaarten zijn de 4 azen + troef H er zijn dus maar 3 heren over! het vraagbod is 5SA

HEREN VRAGEN HET VRAAGBOD IS 5SA ANTWOORD AANTAL HEREN 6 0 OF 3 6 1 DEEL 3 H 9 HET VRAAGBOD IS 5SA ANTWOORD AANTAL HEREN 6 0 OF 3 6 1 6 2 48

VOORBEELD MET RKC BLACKWOOD TAFELBLAD VmB-9.41 VOORBEELD 4 49 DEEL 3 H 9 VOORBEELD MET RKC BLACKWOOD TAFELBLAD VmB-9.41 VOORBEELD 4 49

     A V 8 7 3  V 9 4  7 6  A 8 4 N W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p ? tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 4 50

     A V 8 7 3  V 9 4  7 6  A 8 4 W N O Z 1 p 1 punten = 12 W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 1 punten = 12 4-kaart  = Nee 4-kaart  = Ja  1 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 4 51

 H 9 4 2  A 7  A H 8 5  H V 9     W N O Z 1 p 1 ? range = 6+ W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 1 ? range = 6+ 4-kaart  = Ja tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 4 52

 H 9 4 2  A 7  A H 8 5  H V 9     W N O Z 1 p 1 4 W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 1 4 range = 6+ 4-kaart  = Ja punten samen -fit = 19 = 25+ = Ja  4 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 4 53

     A V 8 7 3  V 9 4  7 6  A 8 4 W N O Z 1 p 1 4 ? range W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 1 4 ? range -fit = 18-19 = Ja tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 4 54

     A V 8 7 3  V 9 4  7 6  A 8 4 W N O Z 1 p 1 4 4SA W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 1 4 4SA punten samen -fit = 12 = 30-31 = Ja  4SA range -fit = 18-19 = Ja overwaarde, dus slemonderzoek tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 4 55

 H 9 4 2  A 7  A H 8 5  H V 9     W N O Z 1 p 2 4 4SA ? W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 2 4 4SA ? azen vragen (RKC) tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 4 56

 H 9 4 2  A 7  A H 8 5  H V 9     W N O Z 1 p 1 4 4SA 5 W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 1 4 4SA 5 azen vragen (RKC) 0 of 3 sleutelkaarten (van de vijf)  5 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 4 57

west heeft 3 dus sleutelkaarten alle sleutelkaarten en V zijn er     A V 8 7 3  V 9 4  7 6  A 8 4 N W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1 p 1 4 4SA 5 ? 0 of 3 sleutelkaarten (van de vijf) ANALYSE samen 30-31 punten west heeft 3 dus sleutelkaarten alle sleutelkaarten en V zijn er  dus slem ANALYSE tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 4 58

DEEL 3 H 9  H 9 4 2  A 7  A H 8 5  H V 9  A V 8 7 3  V 9 4  7 6  A 8 4 N W O Z W N O Z 1 p 1 4 4SA 5 6 a.p. oost speelt 6 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 4 59

GERBER AZEN VRAGEN NA 1SA- EN 2SA-OPENINGEN DEEL 3 H 9 AZEN VRAGEN NA 1SA- EN 2SA-OPENINGEN na een SA-opening ga je soms azen vragen dat zou met Blackwood (4SA) kunnen het 5SA-bod vraagt dan naar de heren dan is afstoppen in 5SA dus niet mogelijk en dat is soms heel onhandig conclusie: een andere azenvraag is nodig het antwoord: de Gerberconventie 60

GERBER DE GERBERCONVENTIE de opening is 1SA of 2SA het vraagbod is 4 DEEL 3 H 9 DE GERBERCONVENTIE de opening is 1SA of 2SA het vraagbod is 4 dit vraagt naar het aantal azen antwoord aantal azen 4 0 of 3 4 1 of 4 4 2 61

VOORBEELD AZEN VRAGEN MET GERBER TAFELBLAD 9.41 VOORBEELD 5 62 DEEL 3 H 9 VOORBEELD AZEN VRAGEN MET GERBER TAFELBLAD 9.41 VOORBEELD 5 62

 dus slem kan mogelijk zijn oost mist twee azen      A B 2  H 7 2  A V 3  V B 8 4 N W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1SA p ? range = 15-17 ANALYSE ANALYSE punten = 17 samen = 32-34  dus slem kan mogelijk zijn oost mist twee azen azen vragen met Gerber  tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 5 63

     A B 2  H 7 2  A V 3  V B 8 4 W N O Z 1SA p 4 = 17 W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1SA p 4 = 17 = 32-34 = Nee 2 azen ontbreken  4 punten samen /-fit range = 15-17 azen vragen tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 5 64

 H V 6  V B 5 2  H B 5 2  H 5     W N O Z 1SA p 4 ? W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1SA p 4 ? azen vragen tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 5 65

 H V 6  V B 5 2  H B 5 2  H 5     W N O Z 1SA p 4 4 W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1SA p 4 4 azen vragen azen = 0  4 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 5 66

 dus slem is niet mogelijk ANALYSE      A B 2  H 7 2  A V 3  V B 8 4 N W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1SA p 4 4 ? range = 15-17 azen = 0 ANALYSE punten = 17 samen = 32-34 oost mist twee azen  dus slem is niet mogelijk ANALYSE tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 5 67

     A B 2  H 7 2  A V 3  V B 8 4 W N O Z 1SA p 4 4 4SA = 17 W O Z DEEL 3 H 9 W N O Z 1SA p 4 4 4SA = 17 = 32-34 = Nee 2 azen ontbreken  4SA punten samen /-fit range = 15-17 azen = 0 tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 5 68

 H V 6  V B 5 2  H B 5 2  H 5  A B 2  H 7 2  A V 3  V B 8 4 W DEEL 3 H 9  H V 6  V B 5 2  H B 5 2  H 5  A B 2  H 7 2  A V 3  V B 8 4 N W O Z W N O Z 1SA p 4 4 4SA a.p. west speelt 4SA tafelblad VmB-9.41 voorbeeld 5 69

Na een 1 (of 2)SA-opening kun je met 4 naar de azen vragen. DEEL 3 H 9 DE GERBERCONVENTIE Na een 1 (of 2)SA-opening kun je met 4 naar de azen vragen. Door deze conventie kun je na een SA-opening nog afstoppen in 4SA. Wil je echter ook nog naar de heren vragen, dan is 5 het vraagbod. 70

HEREN VRAGEN NA EEN 1SA-OPENING GERBER DEEL 3 H 9 HEREN VRAGEN NA EEN 1SA-OPENING HET VRAAGBOD IS 5 ANTWOORD AANTAL HEREN 5 0 OF 3 5 1 OF 4 5 2 1SA 4 4/4/4 5 71

DEEL 3 H 9 VIJF BIEDOEFENINGEN TAFELBLAD VmB-9.71 UITWERKING

 A 6  V B 9 7 2  H V B 6  A V  B 9 3  H 8 6  A 9 4  H B 8 4 W DEEL 3 H 9  A 6  V B 9 7 2  H V B 6  A V  B 9 3  H 8 6  A 9 4  H B 8 4 N W O Z W N O Z 1 p 2 2 4 4SA 5 6 p. west speelt 6 tafelblad VmB-9.71 oefening 1 73

DEEL 3 H 9 VIJF BIEDOEFENINGEN TAFELBLAD VmB-9.71 OEFENING 2

DEEL 3 H 9  A H 6  V 9 5  10 9 6 4  A 7 6  3  A H B 10 3 2  A H 5 3  8 4 N W O Z W N O Z 1 p 2 4 4SA 5 6 a.p. oost speelt 6 tafelblad VmB-9.71 oefening 2 75

DEEL 3 H 9 VIJF BIEDOEFENINGEN TAFELBLAD VmB-9.71 OEFENING 3

of 1, dan oost 4 en west vraagt azen DEEL 3 H 9  A B 8 4  H V 2  V 6  A V 9 3  H V 9 5  B 7 3  H B 7 2  H B N W O Z W N O Z 1 p 1 2SA 3 4 4SA 5 5 a.p. of 1, dan oost 4 en west vraagt azen oost speelt 5 tafelblad VmB-9.71 oefening 3 77

DEEL 3 H 9 VIJF BIEDOEFENINGEN TAFELBLAD VmB-9.71 OEFENING 4

 H V B 7 2  A 6  H V 3  H B 7  A 9 4  9 7 5  A 8 5 4  A 9 3 W DEEL 3 H 9  H V B 7 2  A 6  H V 3  H B 7  A 9 4  9 7 5  A 8 5 4  A 9 3 N W O Z W N O Z 1 p 4 4SA 5 6 a.p. west speelt 6 tafelblad VmB-9.71 oefening 4 79

DEEL 3 H 9 VIJF BIEDOEFENINGEN TAFELBLAD VmB-9.71 OEFENING 5

 8 6 5  A B 6 3  H 7 2  A H 4  A 9 4  H V 5  A V 5 4  V 9 3 W DEEL 3 H 9  8 6 5  A B 6 3  H 7 2  A H 4  A 9 4  H V 5  A V 5 4  V 9 3 N W O Z W N O Z 1SA p 4 4 6SA a.p. 2 azen west speelt 6SA tafelblad VmB-9.71 oefening 5 81

THUIS OEFENEN Oefenspellen downloaden van www.beginmetbridge.nl DEEL 3 H 9 Oefenspellen downloaden van www.beginmetbridge.nl  cursisten  oefenspellen  deel 3 – hoofdstuk 9 ‘Test je kennis’ van hoofdstuk 9

OEFENSPELLEN DEEL 3 – HOOFDSTUK 9 OEFENSPELLEN 30901D – 30908D DEEL 3