Informatiebijeenkomst Zorgaanbieders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Advertisements

Decentralisatie AWBZ/Wmo gemeente Ede
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Regio Holland Rijnland
Beschermd wonen Overlegtafel 16 oktober Reacties op de RO BW  Foutje geslopen in definitie BW, is weer aangepast  Verder meerdere kleine aanpassingen.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Aanleiding tot verandering
Gemeente Ede.
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Agenda Waar voor dienen de productcodes? Uitgangspunten
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Informatiebijeenkomst Openbare Aanbesteding Kleine Aanbieders
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 15 oktober 2015.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
PGB jaarovergang Renate van Huizen.
Tafel dagbesteding gemeenten
Individueel Keuzebudget
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Monitoring 3D - Participatiewet - WMO maatwerkvoorzieningen Gemeente Dordrecht 26 april 2016.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari april 2016
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Gap analyse Hans Cosijnse Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Utrecht 2 augustus 2007.
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
Tafel 4: AFRONDING FASE 1. Agenda – Verslag – Toelichting tarieven Open eindjes uitgelicht – Doorlopen.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Presentatie Stand van Zaken inkoop Wmo 2015 Stef van de Weerd 14 mei 2014.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Webinar 14 april 2016 Opt-in gemeentelijke monitor Sociaal Domein.
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari maart 2016.
Inkoop Wmo en Jeugd Wendy van Beek - Projectleider 7 juni 2016.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week Uurkostprijs zelfstandig ondernemer Huiswerk voor komende week.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
1 Regio Gooi en Vechtstreek Hulp bij het huishouden, Begeleiding individueel, Persoonlijke verzorging, Dagbesteding, Kortdurend verblijf, Beschermd wonen.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 6 september 2016.
Bijeenkomst met aanbieders Jeugddomein Haarlem e. o
Financiën 3 decentralisaties
INTERACTIEF AANKOOP SYSTEEM PERCEEL: HULP BIJ HUISHOUDEN
WOG Opening Verslag vorige keer
Ontwikkeling IJssellands model
Informatiebijeenkomst IKB
Monitor sociaal Domein
Hoofd- en onderaannemerschap
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
WOG Opening en welkom Verslag vorige keer
Marktconsultatie beschermd thuis
Marktconsultatie: Integrale crisishulp in Zuid-Limburg 27 juni 2018
FINANCIËLE DUURZAAMHEID Derde werksessie - 5 juli 2018
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Wmo beleid in de Drechtsteden
Bepaling waarde van een publieke dienst?
Contractering Wmo en Jeugd 2018
Presentatie tarieven Inkoop 2019 (d.d. 26 april 2018)
Tariefstelling Wmo 2019.
Toelichting Jeugd: Tarieven
Informatiebijeenkomst aanbesteding regionale resultaatgerichte inkoop
WOG Opening en welkom Verslag vorige keer
Financiering en inkoop
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
De Kostprijs Why Bother?.
MANAGEMENT RAPPORTAGE
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Informatiebijeenkomst Zorgaanbieders 01-10-2018

Programma 9.00 Opening (Kees van Dommelen) 9.05 Proces 9.25 Nieuwe tarieven 10.15 Budgetplafonds en -indicaties 10.50 Afronding 11.00 Einde

Proces Komende 2 uur Komende 2 weken Komende 2 maanden Invloed?

Komende 2 uur Interactief programma, in vaste structuur Presentaties over tarieven en budgetindicatie Vragen -> Reactieformulier Ruimte voor delen reacties

Komende 2 weken Antwoord op al uw vragen Verslag (incl. uw reacties) naar college B&W

Komende 2 maanden Nieuwsmail Inkoop Sociaal Domein Veel gestelde vragen (website) -> 2x per week update 23 oktober: besluit college B&W Uiterlijk 1 november: definitieve tarieven en budgetindicatie Uiterlijk 23 november: contract 2019 tekenen, op huidige producten, of niet

Reactieformulier Noteer uw vragen tijdens en direct na de presentaties Wat betekenen de nieuwe tarieven resp. uw budgetindicatie voor u? Ruimte voor overige opmerkingen Schrijf a.u.b. leesbaar

Voorbeeld vraag: Geldt genoemde budgetindicatie als een gezamenlijk budget voor JW en Wmo? De budgetindicatie geldt als maximaal budget voor alle deeltaakvelden. Indien u meerdere deeltaakvelden levert heeft u een mail gekregen op 27 september met de verdeling hiervan op deeltaakveld. Schuiven binnen de deeltaakvelden is alleen toegestaan na goedkeuring van de gemeente Eindhoven.

Voorbeeld 2 Is genoemd toegekend budget alleen bedoeld voor inwoners van gemeente Eindhoven of vallen onder genoemd bedrag ook de inwoners van regiogemeenten? De budgetindicaties gelden voor de gemeente Eindhoven en niet voor de andere gemeenten. Met uitzondering van Beschermd Wonen, dat Eindhoven uitvoert en financiert voor 14 gemeenten. Als andere gemeenten ook overgaan tot budgetindicaties zult u hierover nog geïnformeerd worden.

Voorbeeld 3 Ondanks dat we reeds in 2016 een contract hebben verkregen, zijn we te oormerken als een startende, nieuwe zorgaanbieder. Pas in 2018 zijn we echt aan de slag kunnen gaan. In 2017 hadden we nog nauwelijks omzet, dus dit is voor ons geen representatief jaar. We willen derhalve een meer reëel budgetplafond krijgen toegekend. Hoe kan bezwaar worden aangetekend tegen vastgesteld budgetplafond? Hoe kunnen wij in gesprek gaan hierover?  De gemeente Eindhoven heeft rekenregels opgesteld voor het vaststellen van de budgetindicaties. U kunt reageren via het reactie formulier en de FOT (zie website). Op 23 oktober zal het college de methode definitief vaststellen.

Korte terugblik Overschrijdingen sociaal domein: 2016-2018 -> ca. € 100 mln Artikel 12 status -> kaalslag sociale voorzieningen Overschrijdingen vooral op 2e lijn Jeugd en Wmo/BW 2017: resp. € 17,5 mln en € 27,5 mln Maart 2018: verkiezingen -> nieuwe coalitie -> beheersing hoogste prioriteit

Raadsbesluiten 3 juli 2018 Hoger budget voor zorg (ca. 16 mln) Kosten verlagen (18,2 mln) Prioritering: Lagere tarieven (‘grote P’) Lichtere productmix (‘kleine p’) Verkorten doorlooptijden (‘kleine q’) Beperken aantal cliënten (‘grote Q’)

Beïnvloedingsruimte Géén invloed op hoogte tarieven en budgetplafonds en -indicaties Wèl op: Rekensystematiek -> FOT -> advies Zorgvuldigheid -> check mail 25-9 -> reactie

Presentatie Tarieven Rekenmodel: Lieke Boonen Inhoudelijk Jeugd: Hetty Honselaar Inhoudelijk Wmo: Myrthe Saris Vragen? -> Reactieformulier

Tarieven – toelichting op het gehanteerde rekenmodel Scope producten Bepalen kostprijs Benchmarken en controle Besparingspotentieel bepalen Projectteams Expertise vanuit projectteams Controle door projectteam Prioritering & wensen Functiemix, ureninzet en differentiatie Opslag-componenten Uitvraag bij aanbieders door KPMG (2017) voor Eindhoven Tarieven van vergelijkbare producten uit andere gemeenten, waar mogelijk. Volume =bepaald o.b.v. verplichtingen 2018 t/m augustus Benchmark rapporten (v.b. Berenschot, KPMG en HMM) Tarieven =o.b.v. berekende kostprijzen

Welke componenten zijn meegenomen in de kostprijsberekening? 1. Salariskosten primair proces Bepalen functiemix (inzet personeel) per product Bepalen gemiddelde inschaling (rekentrede) Bepalen opslagen: vakantiebijslag, eindejaarsuitkering, ORT, Bepalen sociale lasten 2. Opslag directe kosten Reiskosten Opleidingskosten Materiele zorg-gebonden kosten 3. Opslag indirecte kosten Aansturing, coaching en coördinatie Overige bedrijfskosten Gebouw en terrein gebonden kosten Overhead management en staf Kapitaal lasten ……………. 4. Productieve uren Productiviteit Bepalen uren per product 5. Vaste kosten Woonlasten Afschrijving inventaris Hotelmatige diensten 6. Bezettingsgraad Bezettingsgraad Beschermd wonen incl. huisvesting

Salariskosten primaire proces Kostprijscomponenten zijn per product of per sector bepaald en leiden tot kostprijs per product Salariskosten primaire proces Directe kosten Indirecte kosten Productieve uren

Kostprijscomponenten leiden uiteindelijk tot kostprijs per eenheid Loonkosten per maand + Directe kosten Salariskosten per maand + Indirecte kosten Uurtarief o.b.v. productieve uren Bij verblijf: + Vaste kosten per plek Bij verblijf: + Bezettingsgraad verblijf Directe kosten zijn het beste te vergelijken tussen de verschillende rapporten en beschikbare benchmarks Indirecte kosten vaak lastig uit te splitsen naar afzonderlijke componenten, maar op totaalniveau wel te vergelijken Totaal opslag percentage (direct + indirect) ligt gemiddeld op 80% BW (NZA & Berenschot) 82% WMO en 84% jeugd (benchmark rapportages). Met een variatie tussen de 70% en 90%.

Tarieven jeugd – inhoudelijke verdieping Scope: alleen behandelproducten en geen begeleidingsproducten Variabelen per product: Gemiddelde ureninzet per week Functiemix CAO 2019 Bij ambulante behandeling inhoudelijk gekoppeld aan 3 sectoren

De drie sectoren Psychische en psychiatrische problematiek Complexe gedragsproblematiek (Licht) verstandelijke beperking Waarom: Aansluiting bij ‘bedoeling’ van het product Ondersteuningsvragen binnen sectoren vragen andere inzet van functiemix en tijdsinzet per week Gevolg: Gegevens uitvraag KPMG 2017 per sector gebruikt Oplopende functiemix en ureninzet per sector

Psychische en psychiatrische problematiek Product CAO GGZ 2019 Opleidingsniveau Ureninzet per week Jeugdhulp ambulant regulier (middel) Basis GGZ 100% HBO/WO 0,8 Jeugdhulp ambulant regulier (zwaar) Jeugdhulp ambulant specialistisch (licht) Specialistische GGZ 20% HBO 75% HBO/WO 5% WO 1,0 Jeugdhulp ambulant specialistisch (middel) A 15% HBO 70% HBO/WO 15% WO Jeugdhulp ambulant specialistisch (zwaar) A 65% HBO/WO 20% WO 1,3

Complexe gedragsproblematiek Product CAO jeugdzorg 2019 Opleidingsniveau Ureninzet per week Jeugdhulp ambulant specialistisch (middel) B Gedragspro-blematiek 65% HBO 34% HBO/WO 1% WO 2,0 Jeugdhulp ambulant specialistisch (zwaar) B 60% HBO 35% HBO/WO 5% WO 2,5 (Licht) verstandelijke beperking Product CAO GHZ 2019 Opleidingsniveau Ureninzet per week Jeugdhulp ambulant specialistisch (middel) C LVB en VG 84% HBO 15% HBO/WO 1% WO 3,0 Jeugdhulp ambulant specialistisch (zwaar) C 60% HBO 35% HBO/WO 5% WO 4,5

De overige producten Geen sectoren, maar voor alle doelgroepen Wijzigingen tarief door: Gebruikte normering Andere gemiddelde tijdsinzet Korting n.a.v. gesprek met contractmanagement Administratieve wijziging Gebruik CAO jeugdzorg 2019

Tarieven WMO – inhoudelijke verdieping Scope: alle wmo-producten (3) begeleiding en dagbesteding Variabelen per product: Gemiddelde ureninzet per week Functiemix CAO 2019 Vergelijking met tarieven in de WLZ

Begeleiding Wmo Product Functieschaal cao Uren Zelfstandig leven Middel 24% -> FWG 40 40% -> FWG 45 16% -> FWG 50 10% -> FWG 55 VVT 2019 1,45 per week Zelfstandig leven Zwaar 9% -> FWG 40 39% -> FWG 45 42% -> FWG 50 3,3 per week Zelfstandig leven Extra idem 68 tijdens looptijd OZL dagbesteding Tarief overgenomen uit NZA tarievenoverzicht 3 tot 4 aaneenge-sloten

Reacties delen Gevolgen? -> Reactieformulier Delen met uw buurvrouw of –man: Wat betekent dit voor u resp. uw organisatie? Verduidelijkende vragen aan inleiders?

Budgetplafonds Stand van zaken 01-10-2018 Angélique Gillis

Inhoud Van budgetplafonds naar budgetindicaties Hoe is uw budgetindicatie berekend? Spelregels Monitoring en bijsturing

Van budgetplafonds naar budgetindicaties Begroting = budgetplafond Budgetplafond per deeltaakveld (o.a. BW, OZL 18-, OZL 18+, Verblijf) Per deeltaakveld -> per aanbieder (= budgetindicatie)

Hoe is uw budgetindicatie berekend? 1. Bepalen budgetplafond per deeltaakveld: Verdeling ZIN-PGB, variant A-B Correcties out of scope (bijv. crisis 18- en 18+, Pleegzorg, JB/JR), wel monitoring hierop maar geen plafond Post frictiemiddelen 2. Berekenen budgetindicatie per aanbieder: Het aandeel in de realisatie 2017 per aanbieder toepassen op de begroting 2019 Nieuwe aanbieders 2018 o.b.v. verplichting 2018

Monitoring en bijsturing Maandelijks rapporteren Tijdig bijsturen om wachtlijsten zoveel mogelijk te voorkomen

Spelregels Budgetindicatie is maximum aan declaraties welke een aanbieder in een kalenderjaar kan indienen. Aanbieder mag binnen toegekende budgetindicatie schuiven binnen productmix, i.o.m. gemeente. Overschrijding van de budgetindicatie wordt niet betaald door de gemeente. Aanbieder heeft geen acceptatieplicht als hij aan zijn plafond zit, wel doorleverplicht. Indien aanbieder vanuit specifieke expertise nieuwe zorgvragers in behandeling moet nemen, maakt de gemeente een aanvullende afspraak (“Tenzij-regeling”).

Afronding Reactie formulier checken en inleveren Antwoord binnen 2 weken Nieuwsmail en FAQ FOT op 9 oktober Verslag van vandaag naar u én naar college B&W Besluit op 23 oktober -> Nieuwsmail

Einde Dank voor uw aandacht!