Stappenplan werkwoordspelling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica hoofdstuk 2 blz 68-69
Advertisements

Werkwoordspelling Volg de weg!.
Persoonsvorm verleden tijd
Basisschool de Wester 9 mei 2014.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Vandaag hebben we het over :
Met deze presentatie kan je met het volgen van een schema de juiste eindletter (d of t) vinden. dt t d.
Wat is een persoonsvorm?
Doe-woorden of … Werkwoorden.
Persoonsvorm tegenwoordige tijd
Onderwerp.
H2 Grammatica zinsdelen
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Thema 1 Het landje is van ons.
Op de informatieavond van groep 6
Het onderwerp ????????????????????.
Doel: persoonsvormen in de t.t.
Het hele werkwoord.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Brugklas Werkwoordspelling.
De persoonsvorm verleden tijd
WERKWOORDSPELLING Met dit overzicht vind je uit hoe je de werkwoordsvorm moet schrijven. Dit is de knop om te beginnen.
Het voltooid deelwoord
Spelling werkwoorden Denk – dacht schets - schetste Ontwerp – ontwierp
2. Grammatica en spelling
De bel rinkelde om 8u15 Iedereen was op tijd aanwezig Nu zijn we bezig met spelling We moesten eerst wiskunde maken We willen foutloos kunnen schrijven.
Werkwoordelijk of naamwoordelijk gezegde
Herhaling Spelling Hoofdstuk 1 en 2 Klas 2A.
Persoonsvorm in de verleden tijd: zwakke werkwoorden
De stam van het werkwoord
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Spelling Blok 1 t/m Kader 3.
Thema 3 Nieuw nieuw nieuw!. Les 3.1 elleboog industrieën eigenschappen profeet historisch.
Is ‘t kofschip gezonken…?
Nederlands Woensdag 6 januari 2va.
Werkwoordspelling -d of –t?
Lijdend Voorwerp Juni 2014.
Werkwoordsvormen, voorzetsels en voegwoorden
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Bijvoeglijk naamwoord
Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd. Stam zoeken (infinitief –en) PersoonVormPersoon Ik …Stam Je/JijStam + t StamJe Hij/zij/hetStam + t Wij/jullie/zijStam.
S/K/L 1.7 INTERVIEWEN. ONDERWERPREGEL Ik OF je/jij achter de pv stam Iets andersStam+t meervoudHele werkwoord ONDERWERPREGEL enkelvoudStam+-te/-de meervoudStam+-ten/-den.
Briant College H2 het onderwerp. Briant College H1 De persoonsvorm vinden en zinsdeelstrepen zetten Hoe vind je de pv? -zin vragend maken -de zin van.
SAMENGESTELDE ZINNEN Hoofdzin en bijzin. Wat gaan we deze les leren? Wat zijn samengestelde zinnen? Wat is een bijzin? Wat is hoofdzin?
Hoofdstuk 6 Spelling Voltooid deelwoord en bijvoeglijk naamwoord.
Hoofdstuk 5 Spelling Persoonsvorm in de verleden tijd: zwakke werkwoorden.
Cursus werkwoordspelling Goed spellen? Kwestie van regels.
Cursus werkwoordspelling Goed spellen? Kwestie van regels.
Werkwoorden vervoegen
Werkwoordspelling.
Hoofdstuk 4 Grammatica zinsdelen
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Werkwoordspelling. Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd Als de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd staat, kun je kiezen uit drie vormen: 1 = ik-vorm.
Hoofdstuk 2 Spelling Infinitief en voltooid deelwoord
Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t..
Laatste letter: -t of -d
Het werkwoord (ww) Kenmerken van een werkwoord: Activiteit Sprake van
Grammatica Hoofdstuk 2.
Grammatica Stappenplan wg of ng??.
Extra oefenen Hoofdstuk 1 & 2 Ta!ent: Grammatica & Spelling
Spelling.
Voltooid deelwoord 1A3 en 1A4.
Stappenplan werkwoordspelling
Spelling.
Hoofdstuk 5 Taalverzorging
Werkwoordspelling: zinnen met één persoonsvorm
Hoofdstuk 1 Taalverzorging
Werkwoordspelling: lastige werkwoorden
Werkwoordspelling: een werkwoord als bijvoeglijk naamwoord
Transcript van de presentatie:

Stappenplan werkwoordspelling

Wat ga je leren Een stappenplan voor foutloze ww-spelling

Schema ww-spelling Is het een persoonsvorm? ja nee Tegenwoordige tijd Verleden tijd Geen persoonsvorm Ow is: Je schrijft Ik of je/jij achter de pv Ik vorm Iets anders Ik-vorm+t meervoud infinitief Maak het woord langer Hoor je een -t? schrijf je een t Hoor je een –d? schrijf je een -d Zwak werkwoord? Enkelvoud meervoud Ik-vorm+de/te Ik-vorm+ten/den Sterk werkwoord? Verandert van klank: Zwem>zwom loop>liep

Even oefenen De opstandeling (strijden) voor een betere toekomst. Strijdt De opstandeling (strijden) voor een betere toekomst.

Even oefenen Antwoordden De leerlingen (antwoorden) de vraag tijdens de toets van vorige week allemaal correct.

Even oefenen De docent had de vraag aan de leerlingen (stellen). Gesteld De docent had de vraag aan de leerlingen (stellen).