Grassroot “Gevolgen van ziekte in het dagelijks leven” Achtergrond Doel opdracht en videofragmenten Ervaringen studenten en docenten Knelpunten en tips De online oefening
Achtergrond Zelfstudieopdracht 4e jaar Erasmus Arts 2007 (n=300) Dr E.F. van Beeck, Dr H.A.M. Jansen, Dr. M.L. Essink-Bot Thema ‘de populatie als patient’ (Maatschappelijke gezondheidszorg): -impact ziekte op individu en maatschappij -interactie patient en samenleving
Doel opdracht Systematisch beschrijven van functionele problemen van patienten Toepassen ICF model Herkennen 3 niveau’s functionele problemen: -stoornis (Impairment) -beperking (Activity limitation) -handicap (Participation restriction)
Voorbeeld: ongevalspatient Stoornis (I): zenuwverlamming Beperking (A): niet kunnen lopen Handicap (P): arbeidsongeschiktheid
Doel videofragmenten Interview: levensverhaal reumapatient -direct toepassen WHO-theorie op ‘real life’ situatie -patientgebonden oefening door volledig cohort (n=300) -zichtbaar maken interpretatieverschillen -stimuleren nadenken en discussie
Opzet oefening Bestuderen theorie via papieren opdracht Bekijken videofragmenten via thema Cdrom of online Beantwoording vragen over video in papieren opdracht Maken aanvullende opdracht over video online (I, A, P?) Online discussie over antwoorden/feedback docent
Ervaringen Studenten: -opdracht met videofragmenten goed gewaardeerd -beperkte deelname online oefening (n=25) -discussie laat gestart door 1 student, geen respons Docenten: -leuk om iets nieuws te doen -goede inbreng ITspecialisten -onwennigheid rol ‘online’ discussieleider
Knelpunten en tips Lage deelname online oefening: -installatie Windows Media Player 7.0 of hoger bevorderen - papieren opdracht afschaffen (hybride vorm werkt niet) - online oefening moet curriculum standaard worden Niet op gang krijgen online discussie: -scholing in ‘online’ didactiek -discussieleider: ‘actie’ i.p.v. ‘reactie’ -ander discussie-onderwerp (b.v. recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering i.p.v. ICFmodel)