Grassroot “Gevolgen van ziekte in het dagelijks leven”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Medico-legale status van richtlijnen
Stoornis tijd voor een nieuwe definitie Woorden gaan zo hun eigen leven leiden. Zo ook bij het woord stoornis. Het risico van dat eigen leven, de ‘oneigenlijke’
Verzoek vorige keer - samenhang:
Didiclass - beginnen met
KVB bij mensen met een beperking
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Online via een forum Focusgroepen;. Indeling 1.Waarom een forum ipv een face-to-face FG? 2.Een kijkje in de keuken! 3.Voordelen 4.Nadelen  5.Praktisch.
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Succes- en faalfactoren
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Dossier Empowerment.
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Lesgeven in en over diversiteit
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Social work Week 2.
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Verpleegkundig redeneren
Multimorbiditeit bij mensen met verstandelijke beperkingen de rol van informatie-uitwisseling NHG Wetenschapsdag 8 juni 2012 Mathilde Mastebroek, arts.
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Sterfte van daklozen in Rotterdam Wilma Nusselder, Marcel Slockers, Ed van Beeck Erasmus MC, instituut Maatschappelijke Gezondheidszorg CEPHIR seminar.
Bijeenkomst September 2015
Referentiekader rekenen. Uit: /
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Innovatie in het onderwijs
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
MMV flitstraining: Implementatie online course
Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
Cliënt en Veiligheid Solange Sommeling.
De - arts op Mathijs Doets
Digitale videofragmenten in het onderwijs
Agressie op de werkvloer
E-learning, E-health & Domotica
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Grassroot “Gevolgen van ziekte in het dagelijks leven” Achtergrond Doel opdracht en videofragmenten Ervaringen studenten en docenten Knelpunten en tips De online oefening

Achtergrond Zelfstudieopdracht 4e jaar Erasmus Arts 2007 (n=300) Dr E.F. van Beeck, Dr H.A.M. Jansen, Dr. M.L. Essink-Bot Thema ‘de populatie als patient’ (Maatschappelijke gezondheidszorg): -impact ziekte op individu en maatschappij -interactie patient en samenleving

Doel opdracht Systematisch beschrijven van functionele problemen van patienten Toepassen ICF model Herkennen 3 niveau’s functionele problemen: -stoornis (Impairment) -beperking (Activity limitation) -handicap (Participation restriction)

Voorbeeld: ongevalspatient Stoornis (I): zenuwverlamming Beperking (A): niet kunnen lopen Handicap (P): arbeidsongeschiktheid

Doel videofragmenten Interview: levensverhaal reumapatient -direct toepassen WHO-theorie op ‘real life’ situatie -patientgebonden oefening door volledig cohort (n=300) -zichtbaar maken interpretatieverschillen -stimuleren nadenken en discussie

Opzet oefening Bestuderen theorie via papieren opdracht Bekijken videofragmenten via thema Cdrom of online Beantwoording vragen over video in papieren opdracht Maken aanvullende opdracht over video online (I, A, P?) Online discussie over antwoorden/feedback docent

Ervaringen Studenten: -opdracht met videofragmenten goed gewaardeerd -beperkte deelname online oefening (n=25) -discussie laat gestart door 1 student, geen respons Docenten: -leuk om iets nieuws te doen -goede inbreng ITspecialisten -onwennigheid rol ‘online’ discussieleider

Knelpunten en tips Lage deelname online oefening: -installatie Windows Media Player 7.0 of hoger bevorderen - papieren opdracht afschaffen (hybride vorm werkt niet) - online oefening moet curriculum standaard worden Niet op gang krijgen online discussie: -scholing in ‘online’ didactiek -discussieleider: ‘actie’ i.p.v. ‘reactie’ -ander discussie-onderwerp (b.v. recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering i.p.v. ICFmodel)